Beste molloten,
Ik ga hier even een ode aan Jolien neerschrijven, waar ik momenteel 99% van zeker ben dat ze de mol is.
Allereerst enkele aangenomen stellingen:
- De mol wil slechts 1 vrijstelling mee naar buiten
- De mol wil zo snel mogelijk gaan kijken in de koffer
- De mol wil als laatste (of toch zo laat mogelijk) naar buiten.
Ik denk ook dat we deze opdracht niet als normaal mogen beschouwen. Normale opdrachten = kandidaten vs de mol. Deze is kandidaten vs elkaar.
Elke kandidaat wil namelijk enorm graag met de vrijstelling naar buiten lopen. En liefst als enige met een vrijstelling. Ze beseffen dat als ze een vrijstelling te pakken hebben,
dat de mol aan hun kant zal staan in de opdracht en zelf dus geen vrijstelling zal nemen.
Hierdoor zouden ze alvast geen problemen ermee hebben als de mol als laatste zou gaan.
Dus Jolien gaat als mol, als eerste. Zeer ideaal voor de mol, want tuurlijk neemt de mol de vrijstelling. Zo is er minder kans dat iemand anders de andere vrijstelling kiest.
Dat ze liegt hierover is ook heel normaal. Iedereen zou haar geloven, want de mol zou toch niets aan die vrijstelling hebben, tenzij voor het geld eruit te halen.
Bart maakt hierover een zeer interessante opmerking nadat Alina vroeg waarom ze allemaal in dezelfde koffer zouden kijken. Ik quote “Dan weten we tenminste alle drie wat er in die koffer zit.”
Drie? Waarom niet vier? Rekent hij de mol niet mee? Of is het puur op de drie die nog geen koffer hebben geopend? Deze is debateerbaar.
Vervolgens spreekt Alina de waarheid, liegt Christian over zijn bedrag, en maakt Bart de rest wijs dat hij een vrijstelling heeft, die hij dan nog fout beschrijft.
Als kandidaat vind ik dit een interessante zet. Zo maakt Bart de koffer aanlokkelijk voor zijn medekandidaten. Zo kan Bart eventueel een andere kandidaat op het verkeerde been zetten.
De groep heeft nu info over 1 vrijstelling, en 3 koffers met zogezegd 3x1000 euro.
Na de tussenstop, waar Jolien zeer toevallig

info krijgt over haar koffer. Ze stelt dan dat er in de gele een vrijstelling zit. Als mol is er geen reden dat ze hierover zou liegen, want zelf gaat ze sowieso door naar de finale (althans denken de kandidaten). Een handige truc om de (valse) locatie van een vrijstelling te bepalen.
Met de andere tip valt Christian ook door de mand.
De groep weet nu van 2 vrijstellingen, 2x1000 euro en 1x2000 euro. En Bart weet zelfs nu dat Alina of Jolien liegt.
Christian maakt het sommetje met de info die ze hebben, en stelt voor om elk een geldkoffer te nemen, om de kansen gelijk te houden. Maar Bart smijt plots het roer om, door te zeggen dat er 500 euro in de blauwe zit. Als kandidaat een goede zet. Nu is er verwarring over de blauwe koffer en weten de anderen niet of hij liegt of niet. Alina blijft wantrouwig hierover. Bart denkt dat geel effectief de vrijstelling bevat, maar wil zekerheid. Hij stelt dus wat vragen aan Jolien, en besluit hieruit blijkbaar dat ze niet liegt. Ze kan het kaartje goed beschrijven (op voorhand geoefend of gewoon uit kennis)
Vanaf nu wordt het pas echt interessant. Eerst willen ze allemaal als laatste gaan, gevolgd door een kleine stilte, waarbij Bart zegt als eerste te willen gaan, blijkbaar denkt hij dat zijn bluf sterk genoeg is. Ik denk dat hij ervan uitgaat dat de mol hem zal helpen, en waarschijnlijk ook iemand de blauwe zal nemen. Het is een risico, maar besluit het te nemen.
Christian gaat na Bart en dan Alina en Jolien.
Hier vallen de woorden van Alina op. “Ik wil gewoon na de boys gaan.”
Het maakt haar niet uit of Jolien laatst is, of zijzelf. Ze wil gewoon na de mannen gaan. Zeer opmerkelijk. Het wil praktisch zeggen: ‘Ik gun hen de vrijstelling niet, dus ik neem de 2e, indien er 1 weg is. Ze denkt hierbij dat Bart bluft en wel een vrijstelling vond in blauw, maar door de (foute) locatie van de 2e is veranderd in de hoop dat de blauwe dus blijft liggen.
Ze komen aan en Bart neemt natuurlijk geel mij, want hij neemt aan dat hierin de vrijstelling is. Hij vertrouwt erop dat mol Jolien de waarheid spreekt, omdat dit de enige bekende vrijstelling is voor hem. Hij weet van het geld in blauw en rood, en vermoedt dat in zwart en grijs ook geld zit, maar daar is hij niet heel zeker van. Ook helpt dit hem in zijn bluf over de blauwe koffer. Hij zegt nog “Hier zit sowieso een vrijstelling in, ofwel heb ik ze, ofwel heeft niemand ze.” Stel dat in Alina’s zwarte koffer toch een vrijstelling zat, dan wint niemand ze en gaan hij en Alina even sterk naar de eliminatie.
Christian is minder zeker over geel. Hij denkt dat hij het meeste kans maakt met een geldkoffer en kiest dus zijn eigen koffer met €2000. De grote teamspeler hoopt dat er twee vrijstellingen in het spel komen en dat hij zo een voordeel krijgt.
Alina wil Bart dwarsbomen en hem de vrijstelling niet gunnen. Ze denkt dat er effectief in de blauwe koffer een vrijstelling zit. Ze weet dat haar koffer €1000 bevat, en rood en geel weg zijn. Ze neemt dus de blauwe koffer in de hoop Bart zijn plan te doen mislukken.
Ten slotte is het aan Jolien. Haar plan is gelukt. 3 geldkoffers zijn meegenomen en de grijze vrijstelling ligt er nog. Waarom was dit haar plan? Wel Jolien mag dan wel de mol zijn, ze vindt de groep heel erg leuk. En ik denk dat ze echt een goede groepsdynamiek hebben. Daarom heeft ze besloten ervoor te zorgen dat haar teamgenoten allemaal een geldkoffer namen en dat zij als mol de vrijstelling neemt.
Zo zorgt ze voor geen geld in de pot. En dat alle drie de kandidaten met gelijke wapens naar de eliminatie gaan.
Nog enkele dingen die mijn gevoel hierbij versterken:
- Zodra Alina haar koffer opent en beseft dat ze in de val van Bart is getrapt kijkt ze eens zuur naar hem. Ze vreest namelijk dat hij effectief met de vrijstelling naar de finale mag.
- Zodra Jolien haar koffer opent, beseft iedereen dat ze allemaal in de val van Jolien zijn getrapt. Waarbij geen van hen de vrijstelling heeft, en er geen geld verdient wordt.
- Bart zegt meteen: “goed gespeeld.” Het besef dat hij de mol geloofde en toch bedrogen werd, had hij duidelijk niet zien aankomen.
- De anderen staan ook redelijk perplex. Het feit dat geen van hen een voordeel heeft nu, en ze zich zo in de luren hebben laten leggen, ligt duidelijk zwaar.
- Quote van Alina: “Er is vandaag geen geld verdient, omdat de mol het waarschijnlijk heel slim heeft gespeeld.”