Mollenjager-DT schreef:Een paar dingen die ik bij de eerste keer lezen van jouw post al niet vind kloppen. Als Jolien de mol is, waarom gelooft iedereen haar dan en neemt NIEMAND de grijze koffer terwijl zij pas als laatste aan de beurt is? Het zou wel heel naïef zijn voor de andere kandidaten die al zo ver gekomen zijn om de mol in zo'n spel te geloven. Jij zegt hier dat het logisch is dat de mol de vrijstelling niet zo willen omdat die sowieso door is naar de volgende aflevering, maar het spel is net dat de vrijstelling wel genomen moet worden om geen geld te verdienen. Dus tuurlijk heeft de mol daar ook een voordeel bij en dat weten de kandidaten ook. Ze kon trouwens ook niet echt meer verder lopen op weg naar het kistje, dus even goed had alleen Alina de inhoud ervan te zien gekregen en loog ze hiervoor tegen Jolien. Voorkennis of niet, dan zou ze niet anders kunnen dan meespelen met wat Alina zegt.
Die uitleg dat Alina zogezegd de 2de vrijstelling neemt om die van Bart teniet te doen, slaat toch ook ...
Om even te antwoorden op je opmerkingen:
1) Omdat de mol het hierbij niet uitmaakt wie de vrijstelling neemt, zolang ze maar genomen wordt. Zeker omdat de combinatie van Jolien haar koffer en de tip de (weliswaar foute) locatie van een vrijstelling weggeeft. Ik zou het zeer anti-kandidaat vinden als Jolien zomaar zou een vrijstelling weggeven aan de anderen. En als ze een kandidate was, zou de rest haar toch niet zomaar geloven bij deze opdracht? Als kandidaat zou ze juist absoluut die vrijstelling willen en neemt ze een zeer groot risico met haar tactiek.
2) Misschien heb ik het verkeerd neergeschreven, maar ik bedoelde dus dat de mol het niet uitmaakt of hijzelf de vrijstelling heeft, of een andere kandidaat. De mol wil gewoon dat er 1 vrijstelling genomen wordt, niet meer, niet minder. Hierdoor weten de kandidaten ook, dat als zij een vrijstelling kunnen bemachtigen, dat de mol alvast niet de andere zal nemen.
3) Goh, als...als... We kunnen ons enkel baseren op wat er is gebeurd en moeilijk over alle andere mogelijkheden gaan speculeren. Al wetend dat er 4 vijzen eerst moeten losgemaakt worden, kan de mol het daar iets trager doen.
4) Dat Alina de vrijstelling van Bart teniet wil doen, is statistisch gezien voor haar het beste.
In de veronderstelling dat Jolien de mol is, en Bart de vrijstelling kreeg zou Alina 50% kans hebben om eruit te liggen tegen Christian. Als ze Bart de vrijstelling niet gunde zou de kans ongeveer 35% (geen zin om het exact uit te rekenen) zijn dat ze eruit ligt. Toch wel een beduidend verschil. Ik zou hetzelfde gedaan hebben in haar plaats.