Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

chicawah.janssen22 apr 2020, 08:48

8153
sdz1992 schreef:Christian heeft het hier ook trouwens gewoon niet goed gespeeld. Toen hij zei als laatste te willen uitstappen werd hij onmiddellijk terug op zijn plaats gezet. Op dat moment zou ik toch de kaart van "judge me on my actions" getrokken hebben. Jolien had al een hele pot verspeeld aan een "voordeel" bij het diner, Bart had al 10 200 euro uit de pot gehaald en was bij het skydiververhoor ook met pasvragen gaan lopen, en Alina is de mol. Dus op dat moment was Christian de enige met recht van spreken om die laatste plaatsen te claimen.
Inderdaad, maar dat ligt niet in zijn aard. Christian werd het slachtoffer van zijn eigen goedheid. Het is bewonderenswaardig om zo voor de groep te gaan, maar in die fase van het spel helaas een beetje naïef.

Frolva22 apr 2020, 09:32

2204
bérénice.coussement schreef:Als mol is het onlogisch om hier niet de vrijstelling te pakken.
Je weet op voorhand wat er in de koffers zit. Voor geen geld in de pot te krijgen, moet je hier sowieso een vrijstelling pakken als je kan. Het feit dat Alina en Bart dit niet hebben gedaan terwijl die koffer wel nog beschikbaar was, bewijst voor mij dat ze geen mol zijn.

Alina ging als voorlaatste (laatste was voor haar ook goed, zo lang het maar 'vóór de boys' was).

Alina wist op het moment dat ze ging uitstappen welke twee koffertjes door de boys werden meegenomen én (in de hypothese dat ze de mol is) welk koffertje Jolien ging nemen.
Het zou voor haar (als mol) dus onlogisch zijn om de vrijstelling te nemen. 😉

'k Zou Alina dus niet uitsluiten als mol. Toch niet op basis van deze proef. :mrgreen:

Cadfael22 apr 2020, 10:28

229  Uma
Het is logisch dat Alina, als mol zijnde, voor geld ging. Als zij al een vrijstelling zou pakken, dan bestond de kans dat Jolien per toeval ook nog een vrijstelling zou pakken. Dan waren er 2 vrijstellingen gepakt en kwam er geld in de pot. Bart en Christian hadden dan ook nog eens de duurste koffers mee naar buiten gepakt, waardoor er €3500 in de pot zou komen. Ze was er veel zekerder van dat Jolien gewoon voor de grijze koffer zou gaan en dan kon zij voor geld gaan, want dan was er 1 vrijstelling gepakt en was er geen geld verdiend.

sdz199222 apr 2020, 10:45

66
Jolien had wel dé anti-molactie van het seizoen kunnen maken door daar op het einde een geldkoffer te nemen. Zou Alina haar gezicht eens willen zien hebben 😂

Cadfael22 apr 2020, 11:18

229  Uma
Op zich is het dan ook wel slim van Alina om de blauwe te pakken en niet haar eigen zwarte. Als Alina haar eigen zwarte koffer had gepakt, dan had Jolien misschien beginnen te twijfelen, want het kon zijn dat Alina dan had gelogen over haar eigen koffer en dat daar toch een vrijstelling inzat. Als Alina voor zwart gegaan was, dan had Jolien misschien voor een geldkoffer gegaan om zo misschien nog kans te maken op pasvragen. Voor Alina, vanuit de veronderstelling dat ze de mol is, was blauw dus de beste optie. Alleen de uitleg die ze er dan aan moest geven, trok op niets. De uitleg waarom ze zwart zou pakken zou logischer zijn, maar door blauw te pakken heeft Alina meer zekerheid dat Jolien grijs pakt.
Goed gespeeld! 😎

Frolva22 apr 2020, 11:21

2204
sdz1992 schreef:Jolien had wel dé anti-molactie van het seizoen kunnen maken door daar op het einde een geldkoffer te nemen. Zou Alina haar gezicht eens willen zien hebben 😂
Dat is natuurlijk enkel een anti-molactie indien je zeker weet dat er buiten nog geen vrijstelling staat. En dat kon (kandidate) Jolien natuurlijk niet weten. 😉

JBB22 apr 2020, 11:37

439  Uma
schotte.jelle schreef:Het stoort mij een beetje dat er nog steeds mensen in hun theorieën vanuit gaan dat er geen geld wordt verdiend vanaf dat er minstens 1 VS wordt genomen ( dus ook indien er 2 worden genomen ), want dat wijzigt de hele insteek en dus denkpatroon.
Dan moet de mol gewoon een VS nemen en is zijn/haar taak al volbracht, dat is net iets te éénvoudig.

Het is 200% zeker dat er ENKEL GEEN GELD WORDT VERDIEND, indien er 1 VS wordt genomen!
Indien er 2 VS worden genomen, dan wordt het geld van diegenen die geen VS namen WEL verdiend + krijgen zij 2 pasvragen... Hoe moeilijk is dat te begrijpen...?
Inderdaad, en daarom is het niet zo dat de mol deze proef sowieso kan doen laten mislukken (zelfs met voorkennis over wat er in welke koffer zit). De mol moet zichzelf dus proberen te positioneren als 3e of 4e om de trein te verlaten, om op die manier de proef te doen falen...

Cedric22 apr 2020, 13:48

2834  Uma
Cadfael schreef:Volgens mij was als derde afstappen toch het meest gunstige. Je hebt een beter overzicht van wat al genomen is en wat nog genomen moest worden.
Jolien was verplicht om in haar rol als fanatieke kandidaat bijna verplicht om de grijze koffer te nemen, omdat daar de vrijstelling inzat. Stel dat een andere kandidaat per toeval de andere koffer met de vrijstelling had genomen, welke uitleg had ze dan moeten verzinnen waarom ze toch niet voor de grijze koffer (en dus de vrijstelling) was gegaan?
Alina wist zo goed als zeker dat Jolien wel de grijze koffer ging nemen. Zij wordt minder verdacht en geen geld in de pot.
De uitleg van Alina waarom ze voor blauw kiest is ook wel raar en tegenstrijdig.
Als derde heb je dus misschien wel een beter overzicht dan als vierde.
Sluit ik me volledig bij aan, want ik ga ervan uit dat de Mol wist in welke 2 valiezen de vrijstellingen zaten (grijs en wit). Wanneer Alina dan in de koffertjeswagen komt en ziet dat die 2 er nog alle twee liggen, dan weet ze wat de beste molactie is: een andere valies nemen, waardoor geen geld verdiend wordt (op voorwaarde dat Jolien wél één van die twee neemt, wat heel plausibel is gezien Jolien weet dat er een vrijstelling in zit).

Anderzijds wel een beetje luguber voor Alina, want zo beslist zij eigenlijk wie afvalt.
Kiest ze voor de witte koffer (Jolien gaat voor grijs), dan vallen de vrijstellingen weg, krijgen Bart en Christian pasvragen en valt Jolien af.
Kiest ze niet voor de witte of de grijze koffer, dan heeft Jolien een vrijstelling en valt Bart of Christian af, waarbij iedereen wel aanvoelde dat het in dat scenario Christian zou zijn.

Ze moest dus eigenlijk kiezen tussen haar twee beste maatjes in de reeks.. (Of het voelt voor mij toch aan alsof Jolien en Christian haar beste maatjes waren.)
En dat lijkt me als Mol een hartverscheurende keuze eigenlijk.

Paraceta22 apr 2020, 13:52

717  Sven
Alina had toch amper keuze? Als de 2 vrijstellingen gekozen werden, werd het geld wel verdiend, wat ze als Mol natuurlijk zou willen vermijden. Dus van zodra Christian de rode koffer nam, was zijn lot eigenlijk al bezegeld (niet dat hij dat kon weten natuurlijk).

E: Bovenstaande komt van iemand die in de Alina-tunnel gesukkeld is. Christians lot was alleen bezegeld als Alina de Mol is.
Laatst gewijzigd door Paraceta op 22 apr 2020, 13:56, 2 keer totaal gewijzigd.

OMEGA22 apr 2020, 13:53

7
Mollenjager-DT schreef:Een paar dingen die ik bij de eerste keer lezen van jouw post al niet vind kloppen. Als Jolien de mol is, waarom gelooft iedereen haar dan en neemt NIEMAND de grijze koffer terwijl zij pas als laatste aan de beurt is? Het zou wel heel naïef zijn voor de andere kandidaten die al zo ver gekomen zijn om de mol in zo'n spel te geloven. Jij zegt hier dat het logisch is dat de mol de vrijstelling niet zo willen omdat die sowieso door is naar de volgende aflevering, maar het spel is net dat de vrijstelling wel genomen moet worden om geen geld te verdienen. Dus tuurlijk heeft de mol daar ook een voordeel bij en dat weten de kandidaten ook. Ze kon trouwens ook niet echt meer verder lopen op weg naar het kistje, dus even goed had alleen Alina de inhoud ervan te zien gekregen en loog ze hiervoor tegen Jolien. Voorkennis of niet, dan zou ze niet anders kunnen dan meespelen met wat Alina zegt.

Die uitleg dat Alina zogezegd de 2de vrijstelling neemt om die van Bart teniet te doen, slaat toch ook ...
Om even te antwoorden op je opmerkingen:
1) Omdat de mol het hierbij niet uitmaakt wie de vrijstelling neemt, zolang ze maar genomen wordt. Zeker omdat de combinatie van Jolien haar koffer en de tip de (weliswaar foute) locatie van een vrijstelling weggeeft. Ik zou het zeer anti-kandidaat vinden als Jolien zomaar zou een vrijstelling weggeven aan de anderen. En als ze een kandidate was, zou de rest haar toch niet zomaar geloven bij deze opdracht? Als kandidaat zou ze juist absoluut die vrijstelling willen en neemt ze een zeer groot risico met haar tactiek.
2) Misschien heb ik het verkeerd neergeschreven, maar ik bedoelde dus dat de mol het niet uitmaakt of hijzelf de vrijstelling heeft, of een andere kandidaat. De mol wil gewoon dat er 1 vrijstelling genomen wordt, niet meer, niet minder. Hierdoor weten de kandidaten ook, dat als zij een vrijstelling kunnen bemachtigen, dat de mol alvast niet de andere zal nemen.
3) Goh, als...als... We kunnen ons enkel baseren op wat er is gebeurd en moeilijk over alle andere mogelijkheden gaan speculeren. Al wetend dat er 4 vijzen eerst moeten losgemaakt worden, kan de mol het daar iets trager doen.
4) Dat Alina de vrijstelling van Bart teniet wil doen, is statistisch gezien voor haar het beste.
In de veronderstelling dat Jolien de mol is, en Bart de vrijstelling kreeg zou Alina 50% kans hebben om eruit te liggen tegen Christian. Als ze Bart de vrijstelling niet gunde zou de kans ongeveer 35% (geen zin om het exact uit te rekenen) zijn dat ze eruit ligt. Toch wel een beduidend verschil. Ik zou hetzelfde gedaan hebben in haar plaats.

matthias.bouquet22 apr 2020, 14:18

171
Wat een prachtige ingewikkelde opdracht is dit! Echt knap uitgedacht van de makers... Sta mij toe een poging te doen de op het eerste zicht vreemde of domme acties te trachten te verklaren.

Er is volgens mij maar een manier waarop er geld verdiend kan worden: wanneer er iemand de tweede vrijstelling neemt, hetzij per vergissing, hetzij uit opoffering om de mol te dwarsbomen. De meeste mensen gaan geen vrijstelling nemen en wellicht ook niet riskeren er een te nemen in een onbekende koffer als hij of zij denkt dat er al een vrijstelling weg is, wegens het persoonlijk nadeel dat daar aan verbonden is. Die ene combinatie van koffers dat er geen vrijstellingen worden genomen is ook zo goed als onmogelijk zeker als er van twee koffers geweten dat er in een van hen eentje zit.

Dus, mocht iedereen perfect weten wat er in ieder koffertje zat en puur voor eigenbelang gaan, zou de proef zichzelf feitelijk al mollen. Maar ook met gedeeltelijke kennis kan de proef goed mislukken als iedereen op safe speelt en niet de vrijstelling in de totaal onbekende witte koffer vindt waar iemand anders dan maar vanuitgaat dat er geld inzit. Of dat mensen worden gedwongen risico's te nemen doordat bijvoorbeeld Joliens grijze koffer zou gepikt worden en ze dan fout gokt dat er in de witte koffer geld zou ziitten. Maar voor het grootste deel was deze proef dus al vanuit zichzelf gedoemd om te mislukken en over het algemeen zijn de drie molposities wel in orde.

Maar Bart is mijn mol dus ga ik hier wat langer over uitwijden. Hij geniet volgens mij een goede positie omdat hij de anderen al meteen sterk doet vermoeden dat de vrijstelling al genomen is, waardoor zij schrik krijgen de tweede vrijstelling te nemen en dus niet riskeren voor de witte koffer te gaan. Als ze Joliens leugens doorhebben en haar vrijstelling wegkapen zal zij wellicht niet per ongeluk de tweede vrijstelling pakjen omdat ze goed weet waar alles zit. Het voornaamste dat mis kon gaan is dat iemand actief voor de groepspot wil gaan als Alina.

Misschien is de reden dat zij hem eerst laten gaan wel omdat ze denken dat het niet zo erg is als hij de vrijstelling pakt, dan is het gewoon eerlijk. Het is veel makkelijker om met drie kandidaten overeen te komen dat je het eerlijk aanpakt dan dat je een van de drie een een vrijstelling weggeeft, Bart is door zijn voorstel om eerst te gaan de enige die die patstelling kan doorbreken op een manier (tenzij misschien met blad steen schaar wat Alina voorstelt dacht ik), en kan daarom als mol er al redelijk zeker van zijn dat hij deze positie wel degelijk kan krijgen. Iedereen lijkt Jolien trouwens te geloven dat geel de vrijstelling is, en dat is omdat er dit seizoen door de kandidaten weinig gelogen en bedrogen is, het is daarom dat Christian achteraf antwoordt op Jolien dat hij genaaid is geweest dit spel.

In de veronderstelling dat Bart de vrijstelling heeft genomen is de keuze van Christian dus allesbehalve dom, alleen een beetje naïef tegenover Jolien 'maar dat is een risico dat hij moet nemen'. Hij gaat er gewoon vanuit dat het iedereen gelijk voor de wet is en dan is het het veiligst om te gaan voor het geld en als het wat anders loopt dan verwacht is er nog steeds een flinke som in de pot met misschien zelfs een klein voordeel voor hem.

Als je ervan uitgaat dat Alina puur uit eigenbelang handelt lijkt de keuze voor de blauwe koffer onlogisch. Maar uit wat ze zegt in de aflevering zelf kan je opmaken dat ze actief voor de groepspot gaat en daarvoor wel twee vragen in het nadeel wil zitten. Ze dacht dat Bart eerst op de vrijstelling zat en daarna misschien van gedacht veranderde nadat hij dacht dat er iemand de tweede vrijstelling zou trekken? Ze vertrouwt hem in ieder geval voor geen haar, zoals ze zelf zegt.

Barts eerste voorstel dat iedereen de grijze koffer zou bekijken is wel opmerkelijk. Ten eerste zou het al zo goed als onmogelijk zijn te bepalen wie met die vrijstelling naar huis gaat, met als gevolg dat Bart hem waarschijnlijk krijgt. Daarna zou iedereen hopelijk vol overtuiging voor het 'geld' dat niets opbrengt gaan om geen pasvragen te ontlopen. Als 'grijs of geel' een exclusieve of heeft betekent dit al dat er geld zit in geel. Maar dan is het nog zeer riskant dat iemand op wit stuit, die denkt dat de makers wel zo sluw zijn om in de rode of de blauwe de vrijstelling te steken, hoewel het bij een willekeurige verdeling met de hint over 2000 euro wel in principe het slimste is voor rood, blauw en geel te gaan. Ook zou Bart ook kunnen gaan kijken in de blauwe koffer dan en hopen dat ze hem geloven op zijn woord, want de kandidaten hebben zodra de eerste vrijstelling is gepakt dezelfde belangen als de mol zelf, tenzij je jezelf opoffert voor de groep als Alina. Ik moet toegeven dat dit wel een zeer riskante strategie zou zijn als mol.

Op het eerste zicht is het vrij eigenaardig voor Bart als mol is dat hij eerst beweert dat blauw een vrijstelling is en dan daarvan afstapt. Misschien is dat om zo extra onzekerheid te scheppen over de identiteit van de blauwe, maar vooral ook de witte koffer zodat Alina en Christian mooi bij hun eigen koffertjes blijven? Dit maakt het ook moeilijker voor mensen als Alina die zichzelf willen opofferen voor de groepspot/de mol te dwarsbomen en zorgt dat de blauwe koffer zo wat fungeert als 'lokaas' waar Alina dan toehapt. Want het moet gezegd worden dat zeggen als mol dat een geldkoffer een vrijstelling bevat en die dan te pakken wel riskant is als teveel mensen je geloven en niemand een vrijstelling pakt, maar volgens mij was het al van het begin zijn plan om 'van gedacht te veranderen'.

kristof.allaerts22 apr 2020, 16:03

364  Uma
Ik weet niet of iemand het gemeld heeft, maar het allerbelangrijkste is dat je als mens naar alle waarschijnlijkheid een koffer gaat nemen waar je iets of wat van informatie over hebt. Over de witte vrijstelling wordt geen woord gerept, dus de kans dat iemand die gaat nemen is heel klein.

Bart speelt daar slim op in, zaait zoveel mogelijk verwarring en kan gerust als eerste gaan.
Hij neemt geel zodat iedereen behalve Jolien denkt dat hij met de vrijstelling weg is.
Christian heeft dan alleen nog kans op de pasvragen en kiest rood.
Alina trapt in de val van de mogelijke blauwe vrijstelling.
Jolien neemt haar grijze vrijstelling.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 23