Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

james.waker10 apr 2018, 23:45

417
Curio schreef:. Na zijn eliminatie zei Jeffrey dat hij het niet had zien aankomen. Volgens mij kunnen we hieruit toch concluderen dat hij ja heeft geantwoord op de vraag 'Heeft de mol kinderen?'. Hij heeft waarschijnlijk pas te laat beseft dat de anderen pasvragen konden kopen met hun koffers en dat heeft hem de das omgedaan.
inderdaad... zijn mol was Steve... kan je ook merken dat hij hem beetje gaat beschuldigd bij de Piñata mashups opdracht

besluit :
1) Jeffrey was er normaal niet uitgegaan
2) Steve is de mol NIET

de vraag is nu wie heeft er geprofiteerd van de pasvragen , dat kunnen we helaas niet weten
1) Joke verdenkt Katrien en heeft de vraag heeft de mol kinderen dus ook als "Ja" ingevuld, ze was dus niet de afvaller
2) Pieter verdenkt Baha, hij had dus "nee" ingevuld , hij was mogelijks de afvaller
3) we weten niet wie Steve verdenkt, maar aan zijn zenuwachtigheid te zien denk ik dat hij ook "nee" ingevuld heeft

besluit :
1) Steve of Pieter was er normaal uitgegaan ipv Jeffrey

de vraag blijft nog altijd hoe Gilles de mol heeft ingelicht over de identiteit van de afvaller, dat zou ons verder helpen

uiteindelijk denk ik dat "nee" ook het juiste antwoord is op de vraag, maar da's dan eerder een gevoel....

bbbrrrt11 apr 2018, 00:14

24  Uma
Wat ik hier al las over de verdachte move van Baha, blijft me toch achtervolgen.

Ik wil toch nog eens scherpstellen dat - als hij de mol is- hij dit slim gespeeld heeft.
Of anders gezegd: deze verdachte move is vooral logisch te verklaren ... als hij de mol is.

De strategie zou dan de volgende kunnen zijn geweest:
‘Zodra Iemand die niet de originele afvaller is voor het koffertje van 0 € kiest, dan kies ik het andere koffertje van 0 €. Er verdwijnt dan hoedanook geld uit de pot!!’

Als mol weet je dat je zelf niet zal afvallen.
Nu, als er niemand een pasvraag neemt, zal de originele afvaller met het geld in z’n koffertje naar huis gaan en wordt de extra bonus van 3000€ niet gewonnen.

Zodra er iemand een pasvraag neemt, wordt de 3000€ ook niet gewonnen en gaat het geld van de pasvragen uit de pot. Hoeveel er verder nog uit de pot gaat is hoedanook moeilijk te beïnvloeden door de mol. Die uitslag is volledig afhankelijk van wie hoeveel pasvragen neemt en dat kan de mol op voorhand ook niet weten.

Dus voor de mol is dit een ideale positie om in te belanden. Deze strategie zorgt ervoor dat er zeker geen geld bijkomt in de pot, zonder zichzelf verdacht te maken. Hij komt er zelfs uit als iemand die zich opofferde voor de groep.

Baha was er dan ook als de kippen bij om het tweede koffertje van 0€ te kiezen, voor iemand van gedacht kon veranderen. Deze redenering impliceert ook dat Jeffrey niet de originele afvaller was.

pieter-jan.jorissen11 apr 2018, 00:23

182
james.waker schreef:inderdaad... zijn mol was Steve... kan je ook merken dat hij hem beetje gaat beschuldigd bij de Piñata mashups opdracht

1) Joke verdenkt Katrien en heeft de vraag heeft de mol kinderen dus ook als "Ja" ingevuld, ze was dus niet de afvaller
2) Pieter verdenkt Baha, hij had dus "nee" ingevuld , hij was mogelijks de afvaller
3) we weten niet wie Steve verdenkt, maar aan zijn zenuwachtigheid te zien denk ik dat hij ook "nee" ingevuld heeft..
Volgens mij weet je nooit zeker op welke mol iemand zit, of vergis ik mij? Je hoort nooit de vraag die gesteld wordt voordat een kandidaat zijn verdenkingen tov van iemand uitspreekt. Ik sluit niet uit dat veel kandidaten nu al op dezelfde, juiste mol zitten, maar dat kunnen de programmamakers natuurlijk niet zo uitzenden. Het kan in theorie zelfs dat jeffrey op de juiste mol zat toen hij geëlimeerd werd.

jos.jansen11 apr 2018, 00:38

328  Uma
Deze proef duwt mij precies naar Baha als mol. En voor een groot deel omdat hij 2 tactieken gebruikt die ik als mol hier zou toepassen.

In zijn eerste voorstel laat hij iedereen een bedrag zeggen en komt dan af met: "koffers die maar 1 persoon wilt kunnen we al afgeven." Hierop antwoorden de kandidaten als volgt:
6000: Joke, Pieter, Lloyd, Katrien
3000: Pascale
2000: Steve
1500: Bahador
700: Jeffrey

Als we er vanuit gaan dat Steve afvalt dan is dit een goeie zaak voor de mol, dus komt hij ook effectief met het voorstel om die koffers al uit te delen. Dit word natuurlijk afgeschoten door de rest (vooral de 4 die geen koffer zouden hebben). Hij kiest hier zelf ook voor een koffer met een relatief laag bedrag (in de hoop dat er niemand anders zijn bedrag kiest). Mocht er toch iemand achter hem hetzelfde zeggen dan kan hij nog altijd voor deze techniek gaan want de afvallen heeft al een groot deel bij zich en hij kan vervolgens naar de volgende techniek gaan.

Ik zou persoonlijk als mol zijnde heel graag als 2e de 0 koffer pakken. Doordat ik weet dat de eerste persoon normaal niet afvalt (de mol weet enkel de persoon die zou moeten vertrekken, niet de volledige rankschikking) en door zelf een koffer met 0 te nemen is het 100% zeker dat er geld verloren word dus is mijn opdracht geslaagd.
Het geeft de mol ook een sterkere positie om de rest te verdelen. Het is namelijk waarschijnlijk dat de groep nog steeds niet akkoord is met wie welk koffertje krijgt en dan kan ik als bemiddelaar optreden want ik heb mijzelf toch opgeofferd voor de groep. Het voorstel van Pascale is een geschenk uit de hemel voor de mol.

Er zijn bij het bekijken van de aflevering 2 grote problemen voor mij binnen de context van de aflevering:
1. Steve, de afvaller, krijgt niet het hoogst mogelijke bedrag van Baha
2. De camera/productie toont Baha veel te duidelijk tijdens deze proef met al zijn reacties, waardoor het aanvoelt als een red herring.

nota: Ik volg hier dat Steve de afvaller moet zijn mede door dat hij pasvragen koopt en doordat GDC mogelijks het teken voor V aangeeft in gebarentaal (iets wat ik in een ander topic heb aangehaald. Afl 3 - Hoe geraakt de mol op de hoogte van de afvaller? )

pieter-jan.jorissen11 apr 2018, 01:10

182
jos.jansen schreef:Deze proef duwt mij precies naar Baha als mol. En voor een groot deel omdat hij 2 tactieken gebruikt die ik als mol hier zou toepassen.
Helemaal met je eens.
1. De mol kan onmogelijk het koffertje met het meeste geld bij de afvaller krijgen. Het hoogste bedrag voorstellen aan iemand anders? Dan weet iedereen dat je de mol bent...
2. Snap het ook niet. De groep ziet hem niet zitten op de achterste stoel. anders zou je denken dat hij zichzelf verdacht probeert te maken. Of is hij alleen verdacht als je in de Baha tunnel zit?

james.waker11 apr 2018, 01:32

417
wat me opvalt is dat Bahador niet echt veel aandacht heeft voor Gilles

hij draait met zijn ogen en kijkt de andere kant op... dus als het de bedoeling is dat hij in zijn molrol een gebaar moet opmerken van Gilles is dit niet echt de juiste manier

james.waker11 apr 2018, 01:49

417
pieter-jan.jorissen schreef:Volgens mij weet je nooit zeker op welke mol iemand zit, of vergis ik mij? Je hoort nooit de vraag die gesteld wordt voordat een kandidaat zijn verdenkingen tov van iemand uitspreekt. Ik sluit niet uit dat veel kandidaten nu al op dezelfde, juiste mol zitten, maar dat kunnen de programmamakers natuurlijk niet zo uitzenden. Het kan in theorie zelfs dat jeffrey op de juiste mol zat toen hij geëlimeerd werd.
akkoord ; maar ik ben vrij zeker dat Jeffrey zijn mol in de laatste aflevering Steve was, afgaande oa op zijn reactie in de Piñata mashups opdracht...

en dat alle kandidaten nu al op de juiste mol zitten , dat geloof ik niet, de mol is subtiel bezig.

chicawah.janssen11 apr 2018, 07:36

8153
james.waker schreef:wat me opvalt is dat Bahador niet echt veel aandacht heeft voor Gilles. Hij draait met zijn ogen en kijkt de andere kant op... dus als het de bedoeling is dat hij in zijn molrol een gebaar moet opmerken van Gilles is dit niet echt de juiste manier
Ik wil nog eens opmerken wat Gilles zegt: "Door wat ik net gezegd heb, heb ik de mol op de hoogte gebracht". Als ikzelf mij moet concentreren op wat iemand zegt, dan wil ik niet afgeleid worden door zijn mimiek en gebaren en sluit ik mijn ogen om geconcentreerder te kunnen luisteren. Baha kon moeilijk zijn ogen sluiten, dus misschien lost hij het op door niet (al te veel) naar Gilles te kijken.
Iemand plaatste in het subforum Verborgen hints een still van Baha die naar iets lijkt te kijken boven en opzij van hem. Het scherm? Dat gaf voor hem misschien ook informatie?

Délégee11 apr 2018, 09:30

99
chicawah schreef:Ik wil nog eens opmerken wat Gilles zegt: "Door wat ik net gezegd heb, heb ik de mol op de hoogte gebracht". Als ikzelf mij moet concentreren op wat iemand zegt, dan wil ik niet afgeleid worden door zijn mimiek en gebaren en sluit ik mijn ogen om geconcentreerder te kunnen luisteren. Baha kon moeilijk zijn ogen sluiten, dus misschien lost hij het op door niet (al te veel) naar Gilles te kijken.
Iemand plaatste in het subforum Verborgen hints een still van Baha die naar iets lijkt te kijken boven en opzij van hem. Het scherm? Dat gaf voor hem misschien ook informatie?
Gilles zegt : door wat ik net verteld heb, dus niet door wat ik net gezegd heb.

Kleine nuance, maar zou misschien wel eens belangrijk kunnen zijn. vertellen kun je ook met gebaren, zeggen enkel met woorden ...

rolhad11 apr 2018, 09:42

434
Délégee schreef:Gilles zegt : door wat ik net verteld heb, dus niet door wat ik net gezegd heb.

Kleine nuance, maar zou misschien wel eens belangrijk kunnen zijn. vertellen kun je ook met gebaren, zeggen enkel met woorden ...
Klopt!

itchy.tzekrallo11 apr 2018, 10:01

129
"De strategie zou dan de volgende kunnen zijn geweest:
‘Zodra Iemand die niet de originele afvaller is voor het koffertje van 0 € kiest, dan kies ik het andere koffertje van 0 €. Er verdwijnt dan hoedanook geld uit de pot!!’" [quote][/quote] van BBBRRRT

Dit is wat ik eerder in mijn post bedoelt heb. Voor de mol is het de makkelijkste weg( om zo onopvallend mogelijk) voor een 0 valies te gaan. Op dat moment is hij in zijn opdracht geslaagd en al de rest volgt zo wie zo vanzelf, een iemand zal met zekerheid voor de passvragen kiezen. Baha was er heel rap bij voor de tweede 0 koffer.
Alles andere is voor mij gewoon afleiding en dient daarvoor om ons mollenjagers in de war te brengen. De uitspraak over de afvaller is irrelevant en is om de kandidaten te doen twijfelen, de mol moet de eerste afvaller niet kennen want door de passvragen worden de kaarten nieuw gedeeld en valt er zeer waarschijnlijk iemand anders af. Je moet ook niemand special een som toekennen want met de " 0 euro-actie heeft de mol al zijn doel bereikt.
Het andere scenario waarin Baha niet de mol is , ja dan ga ik zoeken bij de mannen/ vrouwen met de pas vragen. Katrien heeft al eerder getoond dat ze heel oprecht speelt en Lloyd zal als mol toch ook voor tenminste een passvraag moeten gegaan zijn. Wat ik niet meer weet is of Pascale een passvraag genomen heeft of niet, volgens wat ik gelezen heb hier heeft ze geen genomen, ik persoonlijk dacht van wel, maar soms mis ik dingen :?

chicawah.janssen11 apr 2018, 10:04

8153
itchy.tzekrallo schreef:Wat ik niet meer weet is of Pascale een passvraag genomen heeft of niet, volgens wat ik gelezen heb hier heeft ze geen genomen, ik persoonlijk dacht van wel, maar soms mis ik dingen
Pascale heeft geen pasvragen gekocht.
Joke 1, Steve 2 en Pieter 2.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 33