Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen

Cedric08 apr 2019, 15:54

2834  Uma
Voor de goede verstandhouding:

'Het Laatste Avondmaal' door Leonardo da Vinci, te bezichtigen in de eetzaal van de Santa Maria delle Grazie in Milaan. Dateert uit de late 15e eeuw. Op deze versie is Judas het derde gezicht links van Jezus (vanuit ons standpunt).
Afbeelding

'Het Laatste Avondmaal' door Vicente Juan Masip (aka Juan de Juanes), te bezichtigen in het Museo del Prado in Madrid. Dateert uit halfweg de 16e eeuw. Op deze versie is Judas de man uiterst rechts in het gele gewaad en zonder aureool.
Afbeelding

Het is die laatste die bij de enveloppen te zien was.

astridm08 apr 2019, 16:43

287
Uitgaande van alleen de zittende personen en als Judas inderdaad de man in het geel is, lijkt me Axel de meest logische mol.

Afbeelding

BeaVer schreef:Vietnam is nog christelijker dan je denkt 😉
Vietnam was een Franse kolonie en Frankrijk is van oudsher een katholiek land.

Mola Lisa08 apr 2019, 18:30

328  Uma
astridm schreef:Uitgaande van alleen de zittende personen en als Judas inderdaad de man in het geel is, lijkt me Axel de meest logische mol.

Afbeelding

Vietnam was een Franse kolonie en Frankrijk is van oudsher een katholiek land.
In tijden van politieke correctheid is het vreemd dat je mevrouw Huang negeert. :scratch:

dominique.hat08 apr 2019, 19:12

5
De cameraman die hier Joeri in beeld neemt zorgt er duidelijk voor dat het hele schilderij ook in zijn kader past...
Heb al verschillende keren gelezen dat de makers niet doelbewust misleidende tips meegeven, toch?
Dus als de cameraman moeite doet om het hele schilderij ook mee te hebben, dan zal er wel iets moeten achter zitten denk ik (al is het maar een tip naar een nieuwe tip of zo? Want om hier een directe tip in te vinden zou te veel recyclage zijn van seizoen 4, dus denk dat we nog dieper moeten graven..)
Als de makers effectief niet doelbewust misleidende tips meegeven, dan zou de regisseur expliciet gevraagd hebben aan zijn DOP om dat schilderij niet in beeld te nemen.

(Btw Joeri werd als 1ste door iemand van het restaurant weggehaald om naar het toilet te gaan.. de uitverkorene?)

Afbeelding

chicawah.janssen08 apr 2019, 19:17

8153
Misschien is het veel eenvoudiger: je ziet het laatste avondmaal waarop Jezus (de gastheer) en zijn apostelen. Een van hen is een verrader. En wie zie je daar staan? Joeri!

BeaVer08 apr 2019, 19:34

1293  Uma
dominique.hat schreef:De cameraman die hier Joeri in beeld neemt zorgt er duidelijk voor dat het hele schilderij ook in zijn kader past...
Heb al verschillende keren gelezen dat de makers niet doelbewust misleidende tips meegeven, toch?
Dus als de cameraman moeite doet om het hele schilderij ook mee te hebben, dan zal er wel iets moeten achter zitten denk ik (al is het maar een tip naar een nieuwe tip of zo? Want om hier een directe tip in te vinden zou te veel recyclage zijn van seizoen 4, dus denk dat we nog dieper moeten graven..)
Als de makers effectief niet doelbewust misleidende tips meegeven, dan zou de regisseur expliciet gevraagd hebben aan zijn DOP om dat schilderij niet in beeld te nemen.

(Btw Joeri werd als 1ste door iemand van het restaurant weggehaald om naar het toilet te gaan.. de uitverkorene?)

Afbeelding
Tis ook wel een schoon compositie he.
Hij staat redelijk perfect in beeld volgens het principe van de gulden snede.

Verder heb ik ook het vermoeden dat hier geen cameraman aan te pas kwam, maar een vaste camera. Aan het perspectief te zien en dus de hoek waaruit gefilmd werd.

astridm08 apr 2019, 21:52

287
Mola Lisa schreef:In tijden van politieke correctheid is het vreemd dat je mevrouw Huang negeert. :scratch:
Politiek correct of niet, maar in Azie zijn vrouwen nu eenmaal nog steeds ondergeschikt aan hun man, in ieder geval voor de buitenwereld. Maar afgezien daarvan was het echtpaar de ontvanger van de gasten en omvat de aanduiding 'Huang' dus hen beiden.

kristof.schildermans08 apr 2019, 22:28

2
florian.callens schreef:Onderaan screenshot, bovenaan betere foto van schilderij.

Judas staat helemaal rechts vooraan in het geel zonder aureool en met geldbuidel.

Afbeelding

Wat mij het meeste opvalt is het volgende: op elke weergave van het laatste avondmaal van juan de juanes dat je online kan vinden heeft elke apostel een aureool boven het hoofd. In de versie die ze laten zien in het programma zijn deze weg gelaten. Voor zover ik kan zien is dit elke keer het schilderij in beeld komt. De betekenis/ reden is echter nog onbekend 🙂

Volgens wiki: Als van iemand wordt gezegd dat hij een aureooltje draagt, bedoelt men dat het iemand is die nooit iets fouts doet, een heilig boontje.... Is het gewoon een insteek dat ze allemaal fouten maken? ...

zit zowiezo iets achter!! HELP

anja.mathijs08 apr 2019, 22:36

391  Uma
Het originele schilderij Het laatste avondmaal is van Leonardo da Vinci,
Wat me opvalt is dat er in dat restaurant volgens de vriendelijke doorgezonden foto van het juiste restaurant,
er daar ook een foto van de Mona Lisa ophangt van Da Vinci.
Moeten we de oplossing zoeken in de verschillen tussen de 2 schilderijen?
Er moet toch een clue in dat schilderij zitten ?

chicawah.janssen08 apr 2019, 22:49

8153
anja.mathijs schreef:Het originele schilderij Het laatste avondmaal is van Leonardo da Vinci,
Wat me opvalt is dat er in dat restaurant volgens de vriendelijke doorgezonden foto van het juiste restaurant,
er daar ook een foto van de Mona Lisa ophangt van Da Vinci.
Moeten we de oplossing zoeken in de verschillen tussen de 2 schilderijen?
Er moet toch een clue in dat schilderij zitten ?
Waarom zeg je dat nu nog eens?
anja.mathijs @ Afl 5 - laatste avondmaal

kristof.schildermans08 apr 2019, 22:51

2
kristof.schildermans schreef:Wat mij het meeste opvalt is het volgende: op elke weergave van het laatste avondmaal van juan de juanes dat je online kan vinden heeft elke apostel een aureool boven het hoofd. In de versie die ze laten zien in het programma zijn deze weg gelaten. Voor zover ik kan zien is dit elke keer het schilderij in beeld komt. De betekenis/ reden is echter nog onbekend 🙂

Volgens wiki: Als van iemand wordt gezegd dat hij een aureooltje draagt, bedoelt men dat het iemand is die nooit iets fouts doet, een heilig boontje.... Is het gewoon een insteek dat ze allemaal fouten maken? ...

zit zowiezo iets achter!! HELP

Nu ik er zelf verder over nadenk:
in het originele dragen alle volgers van Jezus een aureool omdat ze door hem verondersteld worden het juiste te doen.
In het montage stuk in de kamer van de jury, zit Axel in het midden. Axel is de mol die er voor zorgt dat zijn naasten foute dingen doen, waardoor de aureolen verdwijnen. Zoals in het getoonde schilderij.

Afbeelding

Misschien nog extra in de verf door het volgende: Judas, de man in het geel heeft in zijn rechter hand een buidel met geld onder tafel. Geld om Jezus te verraden lees de groep kandidaten te verraden. En zijn opdracht was toevallig ook onder tafel......

Te ver gezocht?
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8