Moldedju schreef:1. De hint van de stoelen lijkt mij echt wel een hint. Gilles zegt namelijk ook tegen Axel "de plaatsen zijn duur".Dat is een mooie, alternatieve interpretatie. Als beroepsmatig beeldmonteur blijf ik bij mijn interpretatie, met de montage die naar de ogen en het kijken (vizier) van Bas verwijst, maar die van jou klinkt ook aannemelijk.
Die stoelen staan leeg op het scherm terwijl "axel" ingetypt wordt. Het zijn volgens mij niet de stoelen van Bas en Joeri zoals ik las, want die stoelen staan echt naast elkaar, terwijl de rechterstoel in de reflectie duidelijk achter de linker staat (kijk naar de poten). Ik ga er dus vanuit dat het denkbeeldige lege stoelen zijn met de volgende betekenis.
Axel zijn naam kan je blijven intikken tot alle stoelen leeg zijn. Hij krijgt nooit een rood scherm en moet nooit vertrekken. De rest allemaal wel. Dus zelfs al zijn alle stoelen leeg, dan nog blijft Axel over, want hij is de mol.
2. Wat de close-up van Bas betreft. Daar draait het volgens mij niet om. Het feit is dat Gilles deze keer gewoon niet duidelijk aankondigt wanneer en met wie de "afroeping" begint. Normaal zegt Gilles iets van: "Kaat, ik begin bij jou." Of zegt...
We zouden kunnen verifiëren of Gilles inderdaad nooit op een andere manier de ‘afroeping’ start. Voor mij is de start daarvan eigenlijk het tikkend geluid dat begint: dan begint de specifieke montage die ik in het begin van dit topic beschrijf.
Er is zoals altijd ook nog het beginzicht op de lege stoelen. In deze laatste aflevering start dat zicht met dit beeld:

Zou daar nog iets uit af te leiden zijn?