Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

chicawah.janssen12 apr 2020, 09:37

8153
Jimmy schreef:Christian kan nooit een rood scherm gehad hebben: Hij was reeds zeker in de 3de ronde dat zijn pijl niet omgelegd ging worden (Jolien had reeds 3 stemmen en Dorien ging niet op Christian gestemd hebben). Waarom zou hij zijn positie dan verder in gevaar brengen? En als Christian wel een rood scherm had, dan had het geen enkele zin om van keuze te veranderen. (het resultaat zou toch steeds groen zijn)
Aanvankelijk dacht ik dat Christian rood had. Toen Jolien hem het vuur aan de schenen legde, voelde hij nattigheid (hmmm... met vuur aan de schenen nattigheid voelen :scratch: ) en stapte dan over naar Alina om de aandacht van zichzelf af te wentelen.
Nu begon ik mij toch af te vragen of het niet Bart was die rood had.
En 5 minuten geleden kreeg ik volgende ingeving:
De meeste molloten zijn het erover eens dat Bart niet zijn eigen zelfzekere zelf was bij deze proef. Hij was verdacht stil. Maar Bart is waarschijnlijk de intelligentste en sluwste speler die ooit aan De Mol meedeed. We mogen niet vergeten dat voor hem De Mol niet Vlaanderen Vakantieland is en dat het geld hem geen moer kan schelen. Bij de skydivers had hij het over zaken omdraaien, maar die kan je ook weer omdraaien enz.
Stel nu eens dat hij groen had, maar zich opzettelijk zo afzijdig hield om de anderen te laten denken dat hij rood had. Leggen ze zijn pijl om: geen geld (zal hem worst wezen) én de 5 resterende vragen invullen (makkie voor hem want hij weet wie de mol is). De anderen blijven achter met vragen, twijfel, achterdocht en onzekerheid. En dat past goed in zijn kraam.
Pffff, ik heb de indruk dat ik probeer om iets uit te leggen, maar daar niet al te goed in slaag.
Laatst gewijzigd door chicawah.janssen op 12 apr 2020, 09:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Jimmy12 apr 2020, 09:43

197  Anke
Zo had ik het nog niet bekeken, maar inderdaad, als Bart een groen scherm had (of de mol is), het zou nóg genialer zijn!

Cadfael12 apr 2020, 10:09

229  Uma
Langs de andere kant is het niet omdat Bart de slimste en sluwste kandidaat is, dat hij de mol juist heeft.
Zelfzekerheid kan hem genekt hebben. Hij was misschien zo zelfzeker van zijn mol dat hij nu helemaal de kluts kwijt was, omdat hij nu een rood scherm had. Voor hetzelfde geld had hij de week ervoor al de minste vragen juist, maar hebben die twee pasvragen hem gered. Ik wil gewoon zeggen dat ook de meest gedreven en zelfzekere kandidaat fout kan zitten.

Toch twijfel ik of Christian niet het rode scherm had? Of misschien toch Jolien? Sowieso één van deze drie. 😉

Jansen12 apr 2020, 10:09

3423  Yens
Bart zeker niet onderschatten, zoals m'n waarde mollega al zei, het is de slimste mens die al ooit heeft meegedaan. Maar ik denk niet dat hij de mol is 😉. Hij gaat wel de winnaar zijn volgens mij 😂 😂

chicawah.janssen12 apr 2020, 10:13

8153
Cadfael schreef:Langs de andere kant is het niet omdat Bart de slimste en sluwste kandidaat is, dat hij de mol juist heeft.
Zelfzekerheid kan hem genekt hebben. Hij was misschien zo zelfzeker van zijn mol dat hij nu helemaal de kluts kwijt was, omdat hij nu een rood scherm had. Voor hetzelfde geld had hij de week ervoor al de minste vragen juist, maar hebben die twee pasvragen hem gered. Ik wil gewoon zeggen dat ook de meest gedreven en zelfzekere kandidaat fout kan zitten.
Absoluut.
Cadfael schreef:Toch twijfel ik of Christian niet het rode scherm had? Of misschien toch Jolien? Sowieso één van deze drie. 😉
Er zijn maar 3 mogelijkheden en toch raken we er niet aan uit. Frustrerend!

Jansen schreef:Bart zeker niet onderschatten, zoals m'n waarde mollega al zei, het is de slimste mens die al ooit heeft meegedaan. Maar ik denk niet dat hij de mol is 😉. Hij gaat wel de winnaar zijn volgens mij 😂 😂
Ik hoop dat hij de winnaar is, al zou ik het Christian ook gunnen. De anderen absoluut niet.

Cadfael12 apr 2020, 10:26

229  Uma
Jansen schreef:Bart zeker niet onderschatten, zoals m'n waarde mollega al zei, het is de slimste mens die al ooit heeft meegedaan. Maar ik denk niet dat hij de mol is 😉. Hij gaat wel de winnaar zijn volgens mij 😂 😂
Als Bart degene zou zijn geweest met het rode scherm, denk ik wel dat hij het nu weet. Bart is in staat om snel het roer om te gooien, en zich door middel van die 5 extra vragen te redden. Hij is zeer slim en weet hoe hij zich uit zo'n situatie moet redden. Maar ik weet het echt niet. Bart, Jolien of Christian, ze kunnen alledrie het rode scherm gehad hebben.

Jansen12 apr 2020, 10:33

3423  Yens
chicawah.janssen schreef:Ik hoop dat hij de winnaar is, al zou ik het Christian ook gunnen. De anderen absoluut niet.
Absoluut, ik denk trouwens dat Christian qua intelligentie niet veel moet onderdoen voor Bart 😉.
Cadfael schreef:Als Bart degene zou zijn geweest met het rode scherm, denk ik wel dat hij het nu weet. Bart is in staat om snel het roer om te gooien, en zich door middel van die 5 extra vragen te redden. Hij is zeer slim en weet hoe hij zich uit zo'n situatie moet redden. Maar ik weet het echt niet. Bart, Jolien of Christian, ze kunnen alledrie het rode scherm gehad hebben.
Het is een zeer moeilijke editie vind ik, ik heb nog nooit zo getwijfeld als dit jaar 🙂 .
By the way, je hebt een originele forumnaam 🙂. Ik vraag me af hoeveel mensen op het forum weten wie Cadfael is 😉 .

Cadfael12 apr 2020, 10:39

229  Uma
Het is een zeer moeilijke editie vind ik, ik heb nog nooit zo getwijfeld als dit jaar 🙂 .
By the way, je hebt een originele forumnaam 🙂. Ik vraag me af hoeveel mensen op het forum weten wie Cadfael is 😉 .[/quote]

Ja, ik vind het ook heel moeilijk. De voorbije edities zat ik telkens juist vanaf aflevering 3 of 4, maar dit jaar vind ik het echt moeilijk. Er is niemand die ik met zekerheid kan uitsluiten.
En dank je wel. Als geschiedkundige dacht ik ook een geschiedkundige naam te pakken 😉

Dkays12 apr 2020, 11:39

9
De reden waarom Bart het rode scherm niet heeft, is omdat zijn naam eigenlijk niet vernoemd wordt. Het is duidelijk dat de kandidaten eerst de persoon met het rode scherm trachten te zoeken. Dorien en Salim zijn de eerste 2 namen die genoemd worden en zij waren eveneens de vertegenwoordigers. (Zij worden dus het minst verdacht of zijn al uitgesloten door de andere kandidaten). (Salim gaat uiteindelijk ook naar huis). Uit de resterende kandidaten zijn er slechts 2 die verdacht stil zijn. Bart en Alina. Dit is wat een mol eerder zou doen. Bart en Alina. De 2 namen die eigenlijk niet vernoemd worden. De 2 personen die de kandidaten dus het meest verdenken als mol.

Als Jolien het rode scherm en Christian, het groene scherm heeft, dan redt Christian Jolien eigenlijk van de Eliminatie in plaats van dat de eliminatieronde daar stopt.

Als Christian het rode scherm en jolien het groene scherm heeft, dan weet Christian dat hij de test opnieuw moet invullen en maakt hij gebruik van de situatie om meer informatie te verzamelen.

In het verleden maakte kandidaten van dit soort situaties vaak gebruik om de mol te confronteren en te kijken wat hij/zij doet. Dit blijkt dan Alina te zijn. Meer nog Salim en Jolien volgen meteen. Ik denk dat als je weet dat er een grote kans is dat je de test opnieuw moet invullen, dat weten dat jouw mol geen rode pijl had, veel meer waarde heeft en belangrijker is voor de kandidaten dan de kleine kans dat je de afvaller vindt.

ex-molinator12 apr 2020, 12:27

3483  Uma
Het probleem met deze redenering is dat er maar 1 persoon het rode scherm had en dat er dus 2 personen zijn die echt willen dat er 3 groene schermen gekozen worden.: de MOL (om geld uit de pot te houden), en deze met het rode scherm (om zijn hachtje te redden).
Uitgaande van de stelling dat de Mol niet weet wie het rode scherm heeft, is er voor de mol totaal geen reden om van scherm te wisselen (behalve indien de MOL door de reactie van een persoon de indruk krijgt dat zijn/haar initiële keuze van een rood scherm verkeerd was).
In theorie heeft de MOL 1 kans op 4 om het rode scherm te kiezen, de andere kandidaten 1 kansen op 4 (indien ze zelf niet het rode scherm hebben, of 0 kansen op 4 in het andere geval. (bij de keuze van de eerste pijl).
Dat lijkt weinig, maar eigenlijk is het statistisch redelijk eenvoudig, want er zijn 5 pijlen en daarvan worden er 3 uiteindelijk afgeschoten.

Voor de Mol is het wel interessant om als 4de of 5de een pijl te kunnen kiezen, immers van zodra zijn/haar pijl 2x gekozen is, kan de Mol een pijl kiezen die nog niet gekozen is om bijna zeker te zijn dat zijn pijl afgeschoten wordt.

Dkays12 apr 2020, 14:52

9
Dorien - groen (en waarschijnlijk kandidaat)
Salim - groen (en kandidaat)
Jolien - groen/rood
Bart - groen/rood
Christian - groen/rood
Alina - groen/rood
Jolien, Bart, Christian of Alina - de mol

Door het discussiëren, twijfelen, veranderen van naam en nog belangrijker het kennelijk maken van zijn stem (Jolien) voor de laatste ronde begonnen is, zou ik Christiaan al durven schrappen als Mol. Bovendien zou een mol zijn eige naam ook willen horen maar we zullen hem voorlopig nog houden.

Jolien, Bart of Alina - de mol
Christiaan - waarschijnlijk kandidaat

Laatste ronde:
1. Jolien stemt op Christian

2. Salim (groen) stemt op Jolien - Salim van wie we weten dat hij een kandidaat is. Hij wilt dus zeker die rode pijl. Dit maakt Jolien al minder verdacht als mol want de mol heeft automatisch groen.

3. Alina (groen) volgt Salim en stemt op Jolien - Oftewel is Alina de mol en stemt zij op Jolien wetende/denkende dat Jolien groen heeft. (=geld uit de pot). Oftewel is Alina een kandidaat en wilt ze de rode pijl vinden en kiest ze voor Jolien. Dit maakt Jolien opnieuw minder verdacht als mol.

4. Christian stemt op Jolien. (Dit wisten we eigenlijk al) Oftewel is Christian de mol, wetende/denkende dat Jolien groen heeft. (=Geld uit de pot) of Christiaan is een kandidaat en wilt hij de rode pijl vinden. Jolien opnieuw minder verdacht als mol.

**** 3 kandidaten van de 6 (of 5 als je de mol niet meetelt) denken dat Jolien de mol niet is want de mol kan geen rode pijl hebben. (Op dit moment kan Alina of Christian ook de mol zijn die stemt op Jolien, denkende/wetende dat zij groen heeft. (=Geld uit de pot)

5. Dorien zegt dat het dan nu niet meer uitmaakt. Er zijn immers al 3 stemmen voor Jolien. (Maar! Dorien heeft in ronde 2 wel voor Jolien gestemd)

Opnieuw Jolien minder verdacht als mol. 4 kandidaten hebben nu gedacht dat Jolien een rode pijl had en dus niet de mol kan zijn. Daarom zou ik Jolien durven schrappen als mol.

Tussenstand:
Bart of Alina - de mol
Jolien en Christian - waarschijnlijk kandidaat

5. Jolien begrijpt niet waarom ze haar kiezen. Christian vindt dat Jolien hem viseert. Jolien geeft aan dat zij Christian nerveus vindt. (Bart ging hier eerder ook al mee akkoord) Christian vraagt of Alina en Bart niet meer ter sprake komen en maakt veel oogcontact met Bart. Daarna bekijkt hij Alina bedenkelijk en hij verandert zijn stem naar Alina.

Oftewel is Christian hier een kandidaat met een groen scherm = ..

a) Hij denkt dat Alina een rode pijl heeft en dus niet de mol kan zijn. (Heel onwaarschijnlijk, Alina haar naam is nog nooit gevallen)

b) Hij denkt nog steeds dat Jolien het rode scherm heeft of Bart maar besluit de confrontatie aan te gaan met Alina. Bevestigen dat Alina geen rode pijl heeft en dus de mol kan zijn.

Oftewel is Christian hier een kandidaat met een rood scherm = ..

a) Hij beseft dat hij al veilig zit door het grootste aantal stemmen voor Jolien en besluit de confrontatie aan te gaan met 1 van zijn 2 verdachten als mol en waarschijnlijk zijn hoofdverdachte. Hij moet immers de quiz opnieuw invullen.

b) Hij beseft dat hij al veilig zit door het grootste aantal stemmen voor Jolien maar voelt zich mogelijks schuldig of wilt zich opofferen voor de groep en hij besluit zijn stem te veranderen met al de mogelijke risico’s en besluit de mol (Alina) met zich mee te sleuren.

Oftewel is Christian de mol = ..

Hij verandert naar Alina omdat hij weet/denkt dat Jolien Rood heeft. (= Geld uit de pot)

6. Salim stemt nu ook op Alina en Jolien volgt als laatste.

Oftewel heeft Jolien het groene scherm:

a) Ze denkt nog steeds dat Christian het rode scherm heeft maar ze gaat mee om haar eigen pijl niet prijs te geven en om ter bevestiging dat Alina de mol zou kunnen zijn.

b) Ze is de mol maar dan zou ze denken/weten dat Bart het rode scherm heeft omdat ze al voor Christian stemde en nu voor Alina. De mol wilt groen (=geld uit de pot). (Dit is dus onwaarschijnlijk)

Oftewel heeft Jolien het rode scherm:

Ze stemt mee op Alina om haar vel te redden.

De mol weet dat hij/zij nooit uitvalt en zou hierdoor veel geruster zijn. De kandidaten zijn anderzijds nerveus omdat ze niet willen afvallen of de test niet opnieuw willen invullen.

***Dit alles (in combinatie met de proeven) brengt mij voorlopig tot:

Alina - de mol
Bart, Christian en Jolien - waarschijnlijk kandidaten

Jay-Lo12 apr 2020, 19:48

1690  Sven
In het topic over de opdracht op het tarmac werd door Klaartje verwezen naar Dorien die iemand in de toren verdenkt. Bij de eliminatie wilde ze het scherm van Christian niet zien, ze was zelfs een beetje verbaasd dat Jolien en Bart dat wel wilden. Ik vind het 2x zo'n momentje van Dorien. Eerst probeert ze Salim zijn scherm te sparen, haar opluchting als zijn pijl groen is. Die 2 zullen wel wat uitgewisseld hebben toen ze vertegenwoordigers waren, en weet ze daarom dat Salim niet op de juiste zit? Verwacht ze, net als de anderen dat Bart wel de juiste mol heeft en heeft ze nu door dat dat niet zo is?
We zullen het gauw weten. 😃
  • 1
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 34