Hoe meer ik nadenk over de beslissing van Baha om een 0-koffertje te nemen als een mollenmove, hoe meer ik vastloopt. Nemen jullie mijn redenering eens onder de loep, zodat ik kan ontdekken waar mijn fout zit.
Volgens mij moeten we twee uitgangspunten als mogelijkheid nemen, aangezien de mol de afvaller kent...
Ofwel was dat al Jeffrey, ofwel was het iemand anders die zich met pasvragen gered heeft.
Als de originele afvaller al Jeffrey was, is het volgens mij voor de mol geen gunstige ontwikkeling dat hij de 0 wil nemen. Er gaat dan immers geen geld uit de pot. Op dat moment zelf de andere 0 nemen is dat ongunstige scenario laten gebeuren en bovendien betekent het voor de mol alle controle opgeven, want niet alleen gaat er geen geld uit de pot door de afvaller, je kunt zelf de proef ook niet meer laten mislukken door een pasvraag te kopen. Geen mollenmove dus.
Gaan we er dus vanuit dat de originele afvaller iemand anders was: Joke, Steve of Pieter. Ik denk trouwens ook dat dit zo was. Het zou verklaren waarom Jeffrey de 0 wil nemen. Hij heeft ja geantwoord op de vraag (verdenkt na het geknoei bij de pinatas misschien Steve) en voelt zich veilig.
Dan is het weldegelijk interessant om die 2e nul te nemen, zodat de afvaller zeker een koffertje met geld heeft. Slimme zet van Baha, als mol dus. Maar dan... ! Door een idee van Pascale mogen Jeffrey en Baha ineens bepalen wie welk bedrag krijgt. Als Baha de mol is, moet hij zo'n kans toch benutten om de afvaller met een zo groot mogelijk bedrag op te zadelen. Aangezien Jeffrey de 6000 al aan Lloyd geeft, is de hoogste optie voor Baha 3000 en hij geeft die gezwind aan Pieter. Dat zou dus de afvaller moeten zijn. Alleen is al gebleken dat Pieter Baha als minstens één van zijn verdachten heeft. Als Pieter de afvaller zou zijn, heeft hij de verkeerde mol, is Baha dus de mol niet en klopt dit scenario ook niet...
Dus in mijn ogen is het nul-koffertje nemen moeilijk te verklaren vanuit Baha als mol. Zie ik iets verkeerd?
Kiss a lover, dance a measure, find your name and buried treasure.
Face your life, it's pain, it's pleasure. Leave no path untaken.