In theorie kon in het ideale geval met deze opdracht 6000 euro verdiend worden. Dat klopt, want in theorie is het maximale aantal rode ballen die kunnen binnen gebracht worden door de baseballers 60. Dat zijn dan maximaal 60 vragen voor Steve en Channy en die kunnen, mits een foutloos quizparcours, 60 keer 100 euro per vraag scoren.
Dat is de theorie. Zoals steeds is de praktijk net even anders, maar zo is het leven. In totaal bracht deze proef 2300 euro op, dat is 20 x 100 euro voor een goed antwoord en 300 euro voor de homerun op het laatst.
Ik was eigenlijk aan het rekenen geslagen omdat er in de eliminatievragen een vraag was "hoeveel rode ballen heeft de Mol binnengehaald met het baseballen?". Op het scherm werden slechts 3 aantallen vermeld: 6, 9 en 11. Maar er zijn 5 baseballspelers die rode ballen kunnen scoren: Pieter, Pascale, Baha, Lloyd en Joke. Ik ga er even vanuit dat we het volledige scherm hebben gezien en geen 2 andere mogelijkheden hebben gemist, die helemaal rechts op het computerscherm zouden moeten staan. En ook dat er niemand was die nul rode ballen heeft binnengebracht, want dat zouden ze dan toch moeten vermelden.
Dat betekent dus dat er een combinatie van deze 3 aantallen moet gescoord zijn.
Nu horen we GDC op een moment dat in beeld staat "nog 34 ballen" zeggen, dat Steve en Channy nog maar 2 goede antwoorden op 12 hebben gegeven. 2 op 12, dat is weinig. Maar dat betekent ook dat er van de 26 (60 - 34) ballen die tot dan toe zijn afgeschoten door de ballenmachine, de spelers op het veld 12 rode ballen hebben thuis gebracht, dat is zeker niet slecht voor ongeoefende spelers en gezien de spelregels (je kan maar rode ballen uit de bak vissen, of uit het electrospel halen of een rode bal door het labyrint manoeuvreren in de dertig seconden tussen elke slagbeurt). Dat is een slagingspercentage van 12 op 26, bijna 50 percent. Dat is in elk geval beter dan de kwissers op dat moment.
Verder met de boekhouding.
Op dat moment zijn er dus nog 34 ballen te slaan, dus maximaal 34 rode ballen die gescoord kunen worden in het ideale geval. Om aan 20 goede antwoorden te geraken, moeten Steve en Channy nog 18 juiste antwoorden geven, dus de spelers op het veld moeten nog minimaal 18 rode ballen scoren. Daarvoor moeten ze dus in theorie 18 op 34 baseballen goed raken, zodat er gelopen kan worden. Ook dat is ongeveer weer hetzelfde slagingspercentage als voor de eerste 26 ballen.
Maar ze hebben er meer moeten binnen brengen, want anders zouden de kwissers plots veel beter zijn gaan antwoorden. De kwissers hebben volgens mij nooit 18 op 18 gehaald. Dat zou dan haaks staan op hun resultaat van de eerste 12 rode ballen.
Nu kom ik even terug op de combinatie (6-9-11). 3 mogelijke aantallen, maar 5 spelers. Dus sommigen moeten hetzelfde aantal rode ballen hebben gescoord. Er zijn volgens mij 6 verschillende combinaties, die 6 verschillende totalen rode ballen opleveren. 1x 11, 2x 9 en 2x6 = 41 rode ballen, bijvoorbeeld.
Andere combinaties leveren 38, 43, 44, 46 en 48 rode ballen op.
48 rode ballen in totaal kan niet, want dan zouden ze 36 rode ballen gescoord hebben met de laatste 34 baseballen.
46 rode ballen kan ook niet want dan zouden ze een perfecte score van 34 op 34 hebben.
44 en 43 rode ballen is ook nog heel goed van de baseballers: dat is ook 32 respectievelijk 31 op 34. Too good.
38 rode ballen is geloofwaardiger: dan zouden ze 26 op 34 hebben, maar dan hebben ze in de tweede helft van het spel wel beter gespeeld dan in de eerste helft. De kwissrs zouden dan 18 juiste antwoorden hebben gegeven op 26, wat ook weer veel beter is dan hun gemiddelde van 2 op 12 in de eerste helft.
41 rode ballen zou ook nog kunnen maar dan puren de baseballers er 29 rode ballen uit 34 maximaal, ook nog ver boven het gemiddelde van de eerste 26 ballen.
Als ze in totaal 38 rode ballen in het mandje hebben gekregen, dan hebben:
a) de baseballers beter gespeeld in de tweede helft van de proef (76 % in vergelijking met 46 %)
b) de kwissers 18 vragen van de 26 juist beantwoord (ongeveer 69 %, itt slechts 16 % in de eerste helft)
Conclusie: de baseballers hebben hun redelijke niveau van de eerste helft nog opgetrokken, de kwissers zijn spectaculair veel beter gaan antwoorden.
Conclusie mbt de identiteit van de Mol: ik heb geen flauw idee.