Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Klaartje04 apr 2018, 16:47

2245  Uma
Ik heb het baseball-quiz-gebeuren nog eens bekeken en effen gelet of "de boekhouding" wel klopt en of we daaruit iets kunnen besluiten of niet.

In theorie kon in het ideale geval met deze opdracht 6000 euro verdiend worden. Dat klopt, want in theorie is het maximale aantal rode ballen die kunnen binnen gebracht worden door de baseballers 60. Dat zijn dan maximaal 60 vragen voor Steve en Channy en die kunnen, mits een foutloos quizparcours, 60 keer 100 euro per vraag scoren.

Dat is de theorie. Zoals steeds is de praktijk net even anders, maar zo is het leven. In totaal bracht deze proef 2300 euro op, dat is 20 x 100 euro voor een goed antwoord en 300 euro voor de homerun op het laatst.

Ik was eigenlijk aan het rekenen geslagen omdat er in de eliminatievragen een vraag was "hoeveel rode ballen heeft de Mol binnengehaald met het baseballen?". Op het scherm werden slechts 3 aantallen vermeld: 6, 9 en 11. Maar er zijn 5 baseballspelers die rode ballen kunnen scoren: Pieter, Pascale, Baha, Lloyd en Joke. Ik ga er even vanuit dat we het volledige scherm hebben gezien en geen 2 andere mogelijkheden hebben gemist, die helemaal rechts op het computerscherm zouden moeten staan. En ook dat er niemand was die nul rode ballen heeft binnengebracht, want dat zouden ze dan toch moeten vermelden.

Dat betekent dus dat er een combinatie van deze 3 aantallen moet gescoord zijn.

Nu horen we GDC op een moment dat in beeld staat "nog 34 ballen" zeggen, dat Steve en Channy nog maar 2 goede antwoorden op 12 hebben gegeven. 2 op 12, dat is weinig. Maar dat betekent ook dat er van de 26 (60 - 34) ballen die tot dan toe zijn afgeschoten door de ballenmachine, de spelers op het veld 12 rode ballen hebben thuis gebracht, dat is zeker niet slecht voor ongeoefende spelers en gezien de spelregels (je kan maar rode ballen uit de bak vissen, of uit het electrospel halen of een rode bal door het labyrint manoeuvreren in de dertig seconden tussen elke slagbeurt). Dat is een slagingspercentage van 12 op 26, bijna 50 percent. Dat is in elk geval beter dan de kwissers op dat moment.

Verder met de boekhouding.
Op dat moment zijn er dus nog 34 ballen te slaan, dus maximaal 34 rode ballen die gescoord kunen worden in het ideale geval. Om aan 20 goede antwoorden te geraken, moeten Steve en Channy nog 18 juiste antwoorden geven, dus de spelers op het veld moeten nog minimaal 18 rode ballen scoren. Daarvoor moeten ze dus in theorie 18 op 34 baseballen goed raken, zodat er gelopen kan worden. Ook dat is ongeveer weer hetzelfde slagingspercentage als voor de eerste 26 ballen.

Maar ze hebben er meer moeten binnen brengen, want anders zouden de kwissers plots veel beter zijn gaan antwoorden. De kwissers hebben volgens mij nooit 18 op 18 gehaald. Dat zou dan haaks staan op hun resultaat van de eerste 12 rode ballen.

Nu kom ik even terug op de combinatie (6-9-11). 3 mogelijke aantallen, maar 5 spelers. Dus sommigen moeten hetzelfde aantal rode ballen hebben gescoord. Er zijn volgens mij 6 verschillende combinaties, die 6 verschillende totalen rode ballen opleveren. 1x 11, 2x 9 en 2x6 = 41 rode ballen, bijvoorbeeld.
Andere combinaties leveren 38, 43, 44, 46 en 48 rode ballen op.

48 rode ballen in totaal kan niet, want dan zouden ze 36 rode ballen gescoord hebben met de laatste 34 baseballen.
46 rode ballen kan ook niet want dan zouden ze een perfecte score van 34 op 34 hebben.
44 en 43 rode ballen is ook nog heel goed van de baseballers: dat is ook 32 respectievelijk 31 op 34. Too good.
38 rode ballen is geloofwaardiger: dan zouden ze 26 op 34 hebben, maar dan hebben ze in de tweede helft van het spel wel beter gespeeld dan in de eerste helft. De kwissrs zouden dan 18 juiste antwoorden hebben gegeven op 26, wat ook weer veel beter is dan hun gemiddelde van 2 op 12 in de eerste helft.
41 rode ballen zou ook nog kunnen maar dan puren de baseballers er 29 rode ballen uit 34 maximaal, ook nog ver boven het gemiddelde van de eerste 26 ballen.

Als ze in totaal 38 rode ballen in het mandje hebben gekregen, dan hebben:
a) de baseballers beter gespeeld in de tweede helft van de proef (76 % in vergelijking met 46 %)
b) de kwissers 18 vragen van de 26 juist beantwoord (ongeveer 69 %, itt slechts 16 % in de eerste helft)

Conclusie: de baseballers hebben hun redelijke niveau van de eerste helft nog opgetrokken, de kwissers zijn spectaculair veel beter gaan antwoorden.

Conclusie mbt de identiteit van de Mol: ik heb geen flauw idee. 😂

masterveecee04 apr 2018, 16:52

3547  Sven
(owla, lange reacties quoten, dat lukt hier niet blijkbaar, er wordt in gesnoeid ^)
Klaartje schreef:Conclusie mbt de identiteit van de Mol: ik heb geen flauw idee. 😂.
😂 😂 😂 😂
Maar toch bedankt voor de mooie analyse

Ric04 apr 2018, 17:26

67  Philippe
Mooie analyse maar ik denk dat je bepaalde dingen over het hoofd ziet:
-Per baseball bal konden ze wel binnenkomen met 3 rode ballen (op te halen op de drie hoeken: ballenbad, zenuwspel en doolhof). dus 60x3= 180 vragen voor Channy en Steve
- In Molcafé wordt gezegd dat Channy en Steve 50% van de vragen juist had (meer dan Erik Van Looy en Marzena in hun test)

Dus ze hebben volgens mij 40 van de 180 rode ballen binnengebracht

Frolva04 apr 2018, 17:42

2204
Ric schreef:-Per baseball bal konden ze wel binnenkomen met 3 rode ballen (op te halen op de drie hoeken: ballenbad, zenuwspel en doolhof). dus 60x3= 180 vragen voor Channy en Steve
Maar je kan toch onmogelijk 1 bal slaan en dan 3 ballen ophalen; je moet toch telkens (op een van de drie punten) stoppen om de bal te 'verdienen'. Anders is het een homerun; levert 300 euro op, maar geen ballen.

Ric04 apr 2018, 17:46

67  Philippe
Frolva schreef:Maar je kan toch onmogelijk 1 bal slaan en dan 3 ballen ophalen; je moet toch telkens (op een van de drie punten) stoppen om de bal te 'verdienen'. Anders is het een homerun; levert 300 euro op, maar geen ballen.
Nadat je op baseball-bal geslaan hebt loop je naar honk 1.
Daar mag je dan spelen voor een rode bal en moet je wachten tot een andere speler opnieuw op een baseball slaat en dan loopt de eerste speler naar honk twee (en kan daar dan volgende bal verdienen door zenuwspel) en loopt tweede speler naar honk 1 . Dan slaat speler 3 en kan iedereen naar volgende honk lopen. enzoverder..

je moet anders de regels van baseball eens opzoeken 😉

Frolva04 apr 2018, 17:55

2204
Ric schreef:je moet anders de regels van baseball eens opzoeken 😉
Zal ik zeker eens doen. :albino:

Al denk ik dat we een beetje naast elkaar aan het discussiëren zijn.
Ric schreef:-Per baseball bal konden ze wel binnenkomen met 3 rode ballen (op te halen op de drie hoeken: ballenbad, zenuwspel en doolhof)
Deze zin moet ik dus lezen als: Per zelf geslagen baseball bal en twee door andere kandidaten konden ze wel binnenkomen met 3 rode ballen (op te halen op de drie hoeken: ballenbad, zenuwspel en doolhof).

Dan zijn we het eens! :mrgreen:

Klaartje04 apr 2018, 18:12

2245  Uma
Ric schreef:Mooie analyse maar ik denk dat je bepaalde dingen over het hoofd ziet:
-Per baseball bal konden ze wel binnenkomen met 3 rode ballen (op te halen op de drie hoeken: ballenbad, zenuwspel en doolhof). dus 60x3= 180 vragen voor Channy en Steve
- In Molcafé wordt gezegd dat Channy en Steve 50% van de vragen juist had (meer dan Erik Van Looy en Marzena in hun test)

Dus ze hebben volgens mij 40 van de 180 rode ballen binnengebracht
Je hebt gelijk. In theorie zijn er inderdaad meer rode ballen op te halen. Geen 180 maar 174 is het theoretische ideaal. Ze kunnen pas vanaf slag 4 idealiter het eerste trio ballen binnen brengen. En bij de laatste slag kan alleen de speler op het derde honk zijn drie ballen binnen brengen.

40 op 174 is dus, dat is 23 % succes. Een pak minder dan ik had berekend.

Maar ondanks mijn rekenfout was 20 goede antwoorden op de 38 ballen die ze binnen hebben gebracht volgens mijn berekening toch heel dicht bij de 50% goede antwoorden.

De spelers hebben dus niet zo goed gespeeld als ik had gedacht, maar de kwissers hebben in het tweede gedeelte van de proef wel veel beter gedaan dan in de eerste helft.

Dat brengt ons nog niet veel dichter bij de hamvraag: wie is de Mol? En zat die überhaupt wel in deze proef? Misschien liep hij of zij ergens geblinddoekt rond. 🙂

Klaartje04 apr 2018, 18:18

2245  Uma
Na de juiste opmerking van Ric hierboven, zou er dus in theorie bijna 18000 euro in het spel zijn als de baseballers 100 procent succesrate hadden en de kwissers alle vragen juist zouden beantwoorden. Vier zou "half failliet" zijn gegaan in een ideale wereld. :mrgreen:

Heeft GDC dan dezelfde rekenfout gemaakt als ik? :oops:

En quid met de "follow the money" berekeningen: het loopt grandioos in de soep! De boekhouding daar klopt dan ook van geen kanten, want alle deelnemers aan deze opdracht gooien samen bijna 16000 euro weg. 😲

Jay-Lo04 apr 2018, 18:41

1690  Sven
Klaartje schreef:Na de juiste opmerking van Ric hierboven, zou er dus in theorie bijna 18000 euro in het spel zijn als de baseballers 100 procent succesrate hadden en de kwissers alle vragen juist zouden beantwoorden. Vier zou "half failliet" zijn gegaan in een ideale wereld. :mrgreen:

Heeft GDC dan dezelfde rekenfout gemaakt als ik? :oops:

En quid met de "follow the money" berekeningen: het loopt grandioos in de soep! De boekhouding daar klopt dan ook van geen kanten, want alle deelnemers aan deze opdracht gooien samen bijna 16000 euro weg. 😲
Volgens mij kon er 6000e verdiend worden in totaal, dat zijn 60 vragen. Er zaten gewoon niet meer dan 60 rode ballen in het spel, waarvan ze er 40 hadden, dat wordt in de uitzending gezegd.
Mochten alle rode ballen uit het spel zijn voor de baseballen op waren, zou het spel gewoon stoppen.
Zo zie ik het.
Maar zoals je al zegt, dan klopt de vraag tijdens de eliminatie niet. Mochten er meerdere kandidaten hetzelfde aantal ballen opgehaald hebben, kan je nooit op 40 komen. dus ofwel waren het 41 ballen, ofwel missen er 2 antwoorden, die eventueel wel kunnen weggelaten zijn door montage.

Klaartje04 apr 2018, 19:16

2245  Uma
Jay-Lo schreef:Volgens mij kon er 6000e verdiend worden in totaal, dat zijn 60 vragen. Er zaten gewoon niet meer dan 60 rode ballen in het spel, waarvan ze er 40 hadden, dat wordt in de uitzending gezegd.
Mochten alle rode ballen uit het spel zijn voor de baseballen op waren, zou het spel gewoon stoppen.
Zo zie ik het.
Maar zoals je al zegt, dan klopt de vraag tijdens de eliminatie niet. Mochten er meerdere kandidaten hetzelfde aantal ballen opgehaald hebben, kan je nooit op 40 komen. dus ofwel waren het 41 ballen, ofwel missen er 2 antwoorden, die eventueel wel kunnen weggelaten zijn door montage.
Maar natuurlijk Jay-Lo, heel goed gezien. Dat had ik over het hoofd gezien: er waren maar 60 rode ballen in het spel in het totaal. Als ze die allemaal hadden binnengebracht, dan stopt het spel.

Gelukkig zijn er hier mensen op dit forum die op dit uur van de dag blijkbaar net iets helderder denken dan ik. 🙂

Merci Jay-Lo!

BeaVer04 apr 2018, 19:55

1293  Uma
Bwa, in theorie konden ze zelf 15000 euro verdienen... mits ze 50 home runs sloegen 😂 😂 😂

ex-molinator04 apr 2018, 19:58

3483  Uma
GDC zegt letterlijk: "Channy en Steve, jullie kunnen vandaag 6000 euro verdienden door gewoon vraagjes te beantwoorden uit het 5de leerjaar."

De machine zal in totaal 60 ballen afvuren.
Per geslagen bal kunnen de kandidaten lopen naar de volgende honk waar ze een rode bal in de mand moeten zoeken (om die dan later mee te nemen naar de volgende honk). Er is expliciet gezegd dat een kandidaat niet moet stoppen bij de honk indien hij/zij denkt een homerun te kunnen lopen. Dit impliceert dan wel dat ingeval er geen homerun gelopen wordt dat de kandidaat moet stoppen bij de volgende honk. (m.a.w. een kandidaat kan niet vertrekken vanaf honk 1 of 2 en dan doorlopen naar de homeplate met maar 1 bal). M.a.w. In het geval dat elke bal goed geslagen wordt staat na slag 3, Speler1 op honk 3 met 3 ballen, Speler2 op honk 2 met 2 ballen, en Speler3 op honk 1 met 1 bal. Pas bij slagbeurt 4 worden er 3 rode ballen binnen gebracht, als alles goed gaat dan bij slagbeurt 5 weer 3 rode ballen en alle honk zijn bezet mer respectievelijk, 1, 2 en 3 rode ballen.
Als dit doorgaat, dan levert dit na de 4de slagbeurt ... 3 rode ballen op, na de 5de slagbeurt, 6 rode ballen, na de 7de .. 9 rode ballen, ... en na de 60ste>>> (60-3)*3 = 177 rode ballen = 17.700€. En als die 60ste een homerun is, dat komen we aan 18.000€
De onduidelijkheid in het reglement (dat wij niet volledig kennen) is er in die zin dat er niet gezegd is hoeveel rode ballen er zijn. Als een kandidaat op elke honk een rode bal moet kunnen vinden, dan zijn er dus op elke honk 60 rode ballen, en kunnen er effectief 177 rode ballen naar de homeplate gebracht worden.
Tevens kunnen met 6 ballen in theorie 60 homeruns geslagen kunnen worden, die dus 18.000€ zouden opbrengen.
Ik vermoed dus dat wij het hele reglement niet gekregen hebben en dat er een beperking was tot 60 vragen, 60 binnengebrachte rode ballen (waarbij een homerun als 3 rode ballen telt), en een bedrag van 6000€.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 10