Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

marc.koenen23 mar 2020, 10:03

122
jos.jansen schreef:Voor mij viel vooral Jolien hier heel negatief op. Zij kwam bij mij over als de persoon die iedereen opjaagt. Het constant herhalen van de hartslagen, proberen om Bart toch te contacteren, discussie creëren, ... De manier waarop die bezig was zou ik ze al snel met 1 hartslag het bos in gestuurd hebben gewoon om van die frustraties af te zijn. (niet dat ik iets tegen haar als persoon heb, haar manier van doen in deze opdracht werkte voor mij enorm averechts)
Dat is ook mijn verdachte aktie hier.Probeer uw hartslag maar laag te houden als er constant in uw oor getteterd wordt:"het is nu 120,nu 125,nu 130".Daar gaat uw hartslag niet van omlaag.Zeker niet als Laure hoort door het alarm dat haar hartslag al hoog is

Mola Lisa23 mar 2020, 10:55

328  Uma
aurélie.debondt schreef:Tijdens deze proef kon er zodanig veel mislopen (verhoogde hartslag vanwege de mysterieuze setting: het bos met de angstaanjagende Minotaurus, slechte communicatie, voorbij een naamkaart lopen, de stress om het puzzelstuk veilig terug tr brengen, enz.) dat de mol zelfs niet veel zou moeten mollen om de proef te doen mislukken. Strategisch gezien is het voor de mol dus ideaal om in een positie zoals in die van Dorien te zitten want je maakt je totaal niet verdacht op die manier en zij kan gewoon toekijken hoe de proef mislukt zonder daar zelf een grote rol in te spelen. (Voor alle duidelijkheid ik zit niet op het Dorien-spoor maar leek mij wel een interessante bedenking bij deze proef)
Uit het interview met Els :

Heb je zelf ook echt gemold?

Niet echt heel actief of bewust. Ik vind het niet zo erg dat Dorien en ik in de derde aflevering het spel wat ophielden in de bibliotheek, maar omdat de opdracht in het bos niet vlot verliep, maakte dat eigenlijk weinig uit.

Ze hebben dus het spel moedwillig wat opgehouden ... Ik zou "passieve" Dorien toch niet volledig afschrijven.

Klaartje23 mar 2020, 11:16

2245  Uma
Ik zag veel aparte dingen in deze opdracht.

Bart: had als enige van de groep zijn hartslag onder controle. Hij zat rond de 70 à 80 slagen per minuut, dat is nauwelijks boven zijn rustpols, vermoed ik. Heel straf eigenlijk! Dan is het des te opvallender dat hij bij zijn tweede run, gemiddeld 35 à 40 slagen hoger zit. Heel opvallend vond ik dat: eerst overkomen als een 'Zen-meester' en een tijd later veel onrustiger zijn. Bart blijft voor mij een heel bizar man.

Salim: het tegenovergestelde van Bart. Een man van 28 jaar die bovendien voetbal speelt (op provinciaal niveau, maar toch), met een hartslag in quasi rust van 120? Dat vind ik wel heel hoog. Het kan natuurlijk van de 'spanning' zijn, dat je bloednerveus bent, maar dat leek Salim mij toch niet te zijn. Het enige wat hij in deze opdracht deed, was zijn hartslagen opsouperen en achteraf komen zeggen dat ze het anders hadden moeten aanpakken (vijgen na Pasen).

Jolien: was weer het emotionele 'stresskieken' zoals we haar intussen een beetje kennen. Dat 'zagen' tegen Laura over haar hartslag die alsmaar toenam, dat helpt Laure van geen kanten om terug rustiger te worden (dat werd hoger hier al aangehaald). Jolien begon nochtans goed met praten tegen Laure, door te zeggen dat ze moest doen alsof ze met haar hond op wandel was, of dat ze rustig met een gin-tonic in de hand ergens wat stond te chillen. Is Jolientje gewoon een stresskieken of speelt ze die eigenschap hier heel handig uit?

Alina: ze vond dat bordje met Echidna op, meldt dat aan Jolien, die het niet goed verstaat en zegt dan iets van: "Totaal verkeerd." Daarna begint ze het woord echidna letter per letter te spellen (dat stukje moet ik nog eens onder de loep nemen later), waarbij ze een vreemd soort alfabet gebruikt, met 'Alina' voor de A (in plaats van de gebruikelijke alfa). Ze lijkt heel rustig in het begin, maar begint dan te lopen, waardoor de minotaurus op haar afkomt en haar te pakken krijgt. Blijkbaar vertrouwden de anderen Alina wel door op haar veel hartslagen te verwedden, maar Alina draaide het in de soep. Ook die 'fuck'-uitroep, het laatste wat we van haar hoorden, leek me er wat raar bijgemonteerd. Neen, Alina deed het hier allesbehalve goed: veel hartslagen opsouperen en zich laten uitschakelen, twee dingen die je als mol hier in deze opdracht zou kunnen overwegen om te doen.

Laure: loopt met de glimlach voorbij het bordje, dat nochtans wel opviel tussen al dat groen. Wordt vrij eenvoudig uitgeschakeld door de minotaurus, omdat haar hartslag te hoog is. Geeft wel aan tegen Jolien dat "het ook niet helpt om haar hartslag naar beneden te krijgen als Jolien steeds zegt "120...125...etc". Een mens zou zich voor minder gaan opjagen.

Christian: ik had medelijden met hem. Er wordt hem geen kans gegeven. Ok, hij had al een hoge basale hartslag van boven de 120, maar om dan de anderen te horen zeggen dat hij maar 10 of zelfs 1 hartslag krijgt, dat vond ik wel hard. Hij probeert nog voor zijn rechten op te komen, maar Bart is keihard. Vond ik een beetje denigrerend ten opzichte van Christian, alsof Bart dacht: "Dien kleinen gaat dat toch niet kunnen. Hij is enkel goed als 'kanonnenvoer'." Als ik in Christians situatie had gezeten, ik was ook gewoon terug gelopen in plaats van verder te zoeken naar een bordje. Christian vond ik nog van alle spelers in het bos, het minst verdacht.

elkemol23 mar 2020, 11:42

654
Klaartje schreef:Bart: had als enige van de groep zijn hartslag onder controle. Hij zat rond de 70 à 80 slagen per minuut, dat is nauwelijks boven zijn rustpols, vermoed ik. Heel straf eigenlijk! Dan is het des te opvallender dat hij bij zijn tweede run, gemiddeld 35 à 40 slagen hoger zit. Heel opvallend vond ik dat: eerst overkomen als een 'Zen-meester' en een tijd later veel onrustiger zijn. Bart blijft voor mij een heel bizar man.
I agree.
Iemand die zijn hartslag kan beïnvloeden, kan dat vaak in twee richtingen. Als dit zo bij Bart ook is, dan is de vraag, waarom zou hij het de 2e keer verhogen? Heeft hij nu toch echt stress? of manipuleert hij het?
Klaartje schreef:Salim: Het kan natuurlijk van de 'spanning' zijn, dat je bloednerveus bent, maar dat leek Salim mij toch niet te zijn.
Iemand kan aan de buitenkant erg rustig lijken, maar vanbinnen heel opgejaagd zijn (dat is mij helemaal niet vreemd).
Klaartje schreef:Jolien:Is Jolientje gewoon een stresskieken of speelt ze die eigenschap hier heel handig uit?
Jolientje is in ieder geval wel een flapuit. En dat zou kunnen zeggen dat ze haar emoties niet 'in toom' probeert te houden maar ze spontaan en meteen in expressie brengt. Ze probeert wel , aan de WT de andere kandidaat in het bos (ik weet nu niet vanbuiten wie) te kalmeren door rustig te praten, ook al is de inhoud van wat ze zegt nu niet echt rustigevend. Ze is ook nog relatief jong...
Klaartje schreef:Alina: Daarna begint ze het woord echidna letter per letter te spellen (dat stukje moet ik nog eens onder de loep nemen later), waarbij ze een vreemd soort alfabet gebruikt, met 'Alina' voor de A (in plaats van de gebruikelijke alfa).
Ik zou zelf ook een alfabet gekozen hebben met de eerste woorden die in me opkomen. Ik ken namelijk dat officiële alfabet niet, verder dan alfa papa tango 😉
'Alina' voor de A is juist heel logisch, ik zou ook 'elke' kiezen voor de 'e'.
en net als met Jolien is zij ook nog relatief jong en denk ik niet dat zij heel erg controle heeft over haar emoties.
Klaartje schreef:Laure: loopt met de glimlach voorbij het bordje, dat nochtans wel opviel tussen al dat groen.
Het moment dat ze voorbij het bordje loopt wordt ze wel afgeleid door degene die haar via de WT instructies geeft. Als je aandacht bij het verstaan van wat er gezegd wordt ligt, is het niet onlogisch dat de aandacht naar wat rond je gebeurt verslapt. Een van de redenen ook dat men telefoneren in de auto verbiedt.
Klaartje schreef:Christian: ik had medelijden met hem. Er wordt hem geen kans gegeven. Ok, hij had al een hoge basale hartslag van boven de 120, maar om dan de anderen te horen zeggen dat hij maar 10 of zelfs 1 hartslag krijgt, dat vond ik wel hard. Hij probeert nog voor zijn rechten op te komen, maar Bart is keihard. Vond ik een beetje denigrerend ten opzichte van Christian, alsof Bart dacht: "Dien kleinen gaat dat toch niet kunnen. Hij is enkel goed als 'kanonnenvoer'." Als ik in Christians situatie had gezeten, ik was ook gewoon terug gelopen in plaats van verder te zoeken naar een bordje. Christian vond ik nog van alle spelers in het bos, het minst verdacht.
I agree. Ook al heb ik hem bij twijfelgevallen gezet in mijn verdachtenlijst....ik denk toch dat hij gewoon een hele goede kandidaat is, die voor de overwinning wil gaan.

Wat de mol hier moet doen is enkel maar opjagen. En opjagen werkt aanstekelijk. Als 1 persoon opgejaagd is, volgt de rest vanzelf, vooral als het nog jonge veulens zijn.
De eerste die in mijn (tunnelvisie-) ogen is beginnen opjagen is Bart. Ook al moest de opdracht helemaal niet binnen een bepaalde tijd afgerond zijn, toch spoorde hij de anderen aan (joeg hij de anderen op) om al te beginnen met het koordenspel, in plaats van samen de foto's te bekijken.

vicky.freyzer23 mar 2020, 12:46

5
Ben ik de enige die zich afvraagt waarom ze niet nog eens op het touw van "harpijn" gaan. Hier hebben ze de informatie van de puzzelstukken al en moesten ze enkel nog dat puzzelstuk gaan ophalen. Nee in plaats daarvan gaan ze een nieuwe koord volgen, wat in mijn ogen meer tijd in beslag neemt, dan eerst het 1ste touw af te werken. Ik moet nog eens bekijken wie precies kiest om nieuwe touwen te nemen en met welke argumentatie..

Mer2823 mar 2020, 13:07

302
vicky.freyzer schreef:Ben ik de enige die zich afvraagt waarom ze niet nog eens op het touw van "harpijn" gaan. Hier hebben ze de informatie van de puzzelstukken al en moesten ze enkel nog dat puzzelstuk gaan ophalen. Nee in plaats daarvan gaan ze een nieuwe koord volgen, wat in mijn ogen meer tijd in beslag neemt, dan eerst het 1ste touw af te werken. Ik moet nog eens bekijken wie precies kiest om nieuwe touwen te nemen en met welke argumentatie..
Chic opgemerkt, ben het nog eens gaan bekijken maar komt niet duidelijk in beeld wie kiest om voor nieuwe touwen te gaan. Wel weet ik dat Laure direct na Salim ging en zij direct voor een nieuwe touw ging terwijl de andere wel nog aan het discussiëren waren over hoe een harpij eruit ziet. Volgens mij was de strategie van Laure om een nieuwe touw te pakken zodat de volgende beter ingelicht kon worden van hoe een harpij eruit ziet en die persoon dan dat eerste touw opnieuw zou kunnen proberen. Misschien een mollenactie van Laure, of misschien rekening houdend met dat de anderen dat eerste touw nog eens opnieuw gingen proberen.

commisaris Witse23 mar 2020, 13:15

260
Mijn eerste reactie dit jaar, ik kijk wel , maar door omstandigheden minder tijd om te analyseren. Het valt me op dat de sympathie die we hebben voor een of andere deelnemer, onze analyse beïnvloedt. Wie Bart niet mag, vindt hem verdacht of bizar. Velen vinden Dorien maar "de boel ophouden". En ja, ik ken forse dames die véél ouder zijn, die alle proeven zouden kunnen uitvoeren. Ik geef dus graag toe dat ik het niet echt fan ben van Dorien.
Maar nu over de Minotaurus. Laure was hier toch verdacht, plaatje niet zien, zich laten pakken en een uitleg achteraf dat ze ze er ei-zo-na was.

BeaVer23 mar 2020, 15:24

1293  Uma
Mola Lisa schreef: Ze hebben dus het spel moedwillig wat opgehouden ... Ik zou "passieve" Dorien toch niet volledig afschrijven.
Ze heeft er anders wel zelf voor gekozen om daar te zitten en het enige dat je daar inderdaad kan doen is het opzoekwerk wat laten aanslepen. Maar dat is echt het enige. Terwijl je in de andere opdracht toch wel veel meer sabotages kan doen. Daarnaast, iemand die er wat van kent kan uit het hoofd al enkele oplossingen geven zonder dat er opzoekwerk nodig is.

Dat Laure dat bordje voorbij liep was nog niet zo vreemd. Die waren dicht bij de grond en misschien had ze meer iets op ooghoogte verwacht waardoor ze niet naar beneden keek. De camera filmde het voor ons dan weer zo duidelijk, maar uit een heel andere hoek dan Laure haar oogpunt.

elkemol23 mar 2020, 17:26

654
Klaartje schreef:
Alina: Daarna begint ze het woord echidna letter per letter te spellen (dat stukje moet ik nog eens onder de loep nemen later), waarbij ze een vreemd soort alfabet gebruikt, met 'Alina' voor de A (in plaats van de gebruikelijke alfa).
Toch nog eens teruggekeken naar de spelling van Alina voor het woord ECHIDNA.
Lijkt een beetje op 'wat hoort niet thuis in het rijtje?'
Egel
Citroen
Hond
Inktvis
Draak
Nijlpaard
Alina

In het eerste opzicht horen citroen en Alina er niet bij. Behalve als Aline de mol is...dan enkel citroen. En de mol zorgt voor meestal voor een zure uitkomst
Kan puur toeval zijn. Want ze zijn met dieren aan het spelen met die bordjes waardoor het geheugen uit die vijver gaat vissen...

Cedric23 mar 2020, 17:41

2834  Uma
Ik vond het wat opvallend dat ze meteen Egel vernoemde bij Echidna.
Want het eerste waar ik aan dacht bij het woord echidna was niet het mythologisch wezen maar het dier dat eruit ziet als een grote egel.

Peggy23 mar 2020, 18:22

9  Sven
Iemand die al es heeft gepuzzeld met de namen van de fabeldieren? Beginletters bv ?

elkemol23 mar 2020, 18:52

654
het eerste wat in me opkomt
A= arend
H= (3-koppige) Hond
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 11