Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

BeaVer13 apr 2020, 11:07

1293  Uma
Ik blijf mij maar afvragen hoe groot Jolien is, die is toch 1m80 of zoiets...

astridm13 apr 2020, 12:29

287
Zouden ze die 'oude Grieken' niet op oproep gehad hebben?
Ik vond het nogal opvallend dat ze uitgerekend nu naar een andere lokatie waren gegaan. Voor de andere proeven maakte het niets uit waar ze zijn, die hadden overal gekund. Als Salim een week eerder of later was afgevallen, had dan ook niets uitgemaakt.
Misschien hadden ze trouwens ook nog wel een stelletje oude Griekse vrouwen achter de hand, alleen afvaller Christian zou een probleem geweest zijn, 5 oude Grieken van die maat is wel erg opvallend. Maar ja, dit is wel De Mol, daar denken ze in oplossingen. 😃

Cedric13 apr 2020, 12:30

2834  Uma
francky.bruggeman schreef:Ik denk dat er bij de eerste 4 onderdelen uitgehaald werd wat er kon behaald worden. Speerwerpen en discuswerpen zijn zodanig technische nummers dat het als leek bijna onmogelijk is om zelfs met joker een goed resultaat te halen. Dus bleef er het verspringen en worstelen over. Jolien leek me een logische kandidaat voor verspringen + joker en ze heeft het ook gehaald. Dorien leek me logisch voor het worstelen, denk niet dat Christian of Alina hier meer kans maakten.
De switch lopen Alina - Bart... op zich niet zo vreemd dat men voor die alles bepalende proef daar de beste op dat onderdeel willen inzetten, alleen vind ik het vreemd dat ze vooraf bij het verdelen niet al eens getest hadden... ook vreemd dat Jolien niet test bij het lopen, lijkt me nochtans een jonge sportieve vrouw die zeker ook aanspraak kon maken.
Maar uiteindelijk hoeft de mol hier weinig te doen, eigenlijk is deze proef vorige week al mislukt toen Salim slachtoffer werd van die vuurwerkproef. Zelfs met 10m achters...
Ik ga hier eigenlijk niet volledig mee akkoord..
De ideale posities waren voor mij als volgt:
- Dorien het discuswerpen. sorry, maar door haar overgewicht. Meer gewicht in de schaal, meer middelpuntvliedende kracht. Daarom dat IRL de hamerslingeraars en discuswerpers een pak struiser gebouwd zijn dan andere topsporters.
- Bart het worstelen. Hij lijkt me fysiek de sterkste van alle kandidaten.
- Christian het speerwerpen. Dit is terecht, want als Dorien de discus doet en Bart het worstelen, dan blijven enkel dit en de loopnummers over. Christian laten lopen zou niet zo fair zijn.
- Jolien en Alina de loopnummers dus. Wie het verspringen doet en wie het sprintnummer, dat is nog eender dan.

Maar goed, dit alles onder voorbehoud natuurlijk van (1) wie verdacht wordt als Mol en (2) wie een eventuele blessure heeft.
En sowieso was deze proef op voorhand verloren want niemand zou het hebben gehaald van Salim.
Maar inderdaad, opvallend dat Jolien niet meetestte voor het lopen. Ze heeft wel een rare loopstijl, maar ze lijkt me toch ook wel sportief genoeg om in aanmerking te komen.

ex-molinator13 apr 2020, 13:40

3483  Uma
Cedric schreef: De ideale posities waren voor mij als volgt:
- Dorien het discuswerpen. sorry, maar door haar overgewicht. Meer gewicht in de schaal, meer middelpuntvliedende kracht. Daarom dat IRL de hamerslingeraars en discuswerpers een pak struiser gebouwd zijn dan andere topsporters.
Ik ga niet helemaal akkoord met die redenering.
Voor hamerslingeren is een stevig en zeer stabiel zwaartepunt van belang gezien de draaiende beweging en de snelheid die gehaald moet worden. Stabiliteit (o.a. door techiek) is primordiaal
Bij kogelstoten worden 2 technieken gebruikt, maar de draaiende toch minder.

Bij het discuswerpen op dit (laag) niveau wint een zwakkere met betere techniek het heel makkelijk van iemand zonder techniek.

Eigenlijk waren er maar 2 sporten waarin de kandidaten een reële kans hadden: het verspringen, en het hardlopen (mits er voldoende voorsprong was - en zelfs 10 m lijkt me te weinig).

alexander.engelen13 apr 2020, 13:55

14
elkemol schreef:Die enkel verstuiken kan er ook echt in gemonteerd zijn om haar verdacht te maken he.
Ik sla mijn enkel zo vaak om. Doet even pijn, maar gaat snel over. Ze gaf zelfs aan dat het niet zo erg was.
Kan een grote misleidingstruc zijn.
Omgekeerde psychologie: het kan ook zijn dat ze dit erin steken zodat iedereen denkt, dit is zó verdacht, zij zal de mol wel niet zijn.

elkemol13 apr 2020, 14:05

654
alexander.engelen schreef:Omgekeerde psychologie: het kan ook zijn dat ze dit erin steken zodat iedereen denkt, dit is zó verdacht, zij zal de mol wel niet zijn.
omgekeerde psychologie is het beste tunnelvoer 🙂

The hunter13 apr 2020, 14:50

282  Uma
Persoonlijk vond ik dit een van de zwakste opdrachten ooit, mede doordat er bij de overgebleven kandidaten geen echte sporters zaten. Ik heb zelf atletiek gedaan en ben zelfs een tijdje trainer geweest en in principe hebben de kandidaten zelfs met de verdubbelaar 0,0 % kans in het speer- en discuswerpen. Ik zeg in principe, want bij het discuswerpen lijkt de werpcirkel mij in zo'n schabouwlijke staat dat je zelfs geen normale rotatie kan uitvoeren wat zelfs bij de oude Griekse kandidaat tot een erbarmelijke techniek leidt. Die gooit dan ook maar 17 meter ver, wat een lachertje is. Als het mij gelukt was om in die cirkel te roteren, had ik zeker verder geworpen. De speerwerper gooit 30 meter, wat op amateurniveau ook ondermaats is, maar voor een gewone mens een onmogelijke opdracht. Om 30 meter te kunnen gooien, moet je toch al minstens een week (voor een goede atleet) specifieke speerwerptraining gedaan hebben.

Voor zij die de prachtige wereldrecordreeks met Maarten Vangramberen niet gezien hebben, in de aflevering met Jan Zelezny gooit hij 20 meter ver, wat voor een niet-geoefende speerwerper een uitstekende worp is.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/wereldreco ... n-zelezny/

Voor atletiekliefhebbers die zelf niet echt aan atletiek gedaan hebben: kogelstoten en discuswerpen hebben een vrij gemakkelijke basistechniek, waardoor je vrij snel een deftige poging kan doen. Dit in tegenstelling tot hamerslingeren en speerwerpen die een zeer complexe techniek hebben en die veel meer tijd vragen om tot een fatsoenlijk resultaat te komen.

chicawah.janssen13 apr 2020, 14:54

8153
Great minds think alike... We zitten weer eens met dezelfde gedachte.
Ik vond deze proef saai, niet grappig, niet mooi om naar te kijken en het leek wel alsof ze die er gewoon ingestoken hebben omdat er zo goed als geen kosten aan verbonden waren.
Ik zou zelfs meer zeggen : ik vond dit een proef De Mol onwaardig.
Trouwens (en dit terzijde) in het algemeen valt deze reeks mij tegen. Er waren enkele uitschieters en schitterende proeven, maar veel proeven vond ik maar zwak (Vradetotrappen o.a.) en Griekenland kan qua setting en couleur locale echt niet tippen aan Argentinië, Zuid-Afrika, Mexico en Vietnam. Nu ja, het kon natuurlijk niet in stijgende lijn blijven gaan.
En qua groep vind ik deze groep de flauwste en meest kleurloze ever, op Bart en Christian na die er gelukkig nog allebei bij zijn.

The hunter13 apr 2020, 15:00

282  Uma
Ze hadden op voorhand 10 Griekse kandidaten moeten uitzoeken die qua postuur en geslacht overeenkwamen met de 10 kandidaten van de mol en dan de 5 selecteren op basis van de overblijvers. Dan had je misschien een boeiende opdracht gekregen als je er nog ergens een plotwending in had gestoken ofzo. Dit was een opdracht Olympische Spelen onwaardig.

alexander.engelen13 apr 2020, 15:12

14
elkemol schreef:omgekeerde psychologie is het beste tunnelvoer 🙂
Ik weet het 😃 , maar het punt is dat je dit soort dingen altijd kan omdraaien.

Klaartje13 apr 2020, 15:20

2245  Uma
The hunter schreef:Persoonlijk vond ik dit een van de zwakste opdrachten ooit, mede doordat er bij de overgebleven kandidaten geen echte sporters zaten. Ik heb zelf atletiek gedaan en ben zelfs een tijdje trainer geweest en in principe hebben de kandidaten zelfs met de verdubbelaar 0,0 % kans in het speer- en discuswerpen. Ik zeg in principe, want bij het discuswerpen lijkt de werpcirkel mij in zo'n schabouwlijke staat dat je zelfs geen normale rotatie kan uitvoeren wat zelfs bij de oude Griekse kandidaat tot een erbarmelijke techniek leidt. Die gooit dan ook maar 17 meter ver, wat een lachertje is. Als het mij gelukt was om in die cirkel te roteren, had ik zeker verder geworpen. De speerwerper gooit 30 meter, wat op amateurniveau ook ondermaats is, maar voor een gewone mens een onmogelijke opdracht. Om 30 meter te kunnen gooien, moet je toch al minstens een week (voor een goede atleet) specifieke speerwerptraining gedaan hebben.

Voor zij die de prachtige wereldrecordreeks met Maarten Vangramberen niet...
Dus eigenlijk waren die twee pogingen van Christian dus niet eens zo slecht, hij haalde meer dan 14 meter. Voor een man van zijn gestalte die het quasi zonder training moest doen is die 14 m zelfs uitstekend. Ik vraag me af wat die Vangramberen heeft uitgevreten om dan 'maar' 20 m te halen: hij is dubbel zo groot als Christian (allez, mits enige overdrijving gesteld) en hij bereidt zich voor op zo'n pogingen, met wetenschappelijke begeleiding en heel de rimram. Aan Christian is een topatleet verloren gegaan, indien die 20 m van Vangramberen volgens kenners uitstekend is! 🙂

Molekule13 apr 2020, 16:53

31  Yens
chicawah.janssen schreef:Great minds think alike... We zitten weer eens met dezelfde gedachte.
Ik vond deze proef saai, niet grappig, niet mooi om naar te kijken en het leek wel alsof ze die er gewoon ingestoken hebben omdat er zo goed als geen kosten aan verbonden waren.
Ik zou zelfs meer zeggen : ik vond dit een proef De Mol onwaardig.
Trouwens (en dit terzijde) in het algemeen valt deze reeks mij tegen. Er waren enkele uitschieters en schitterende proeven, maar veel proeven vond ik maar zwak (Vradetotrappen o.a.) en Griekenland kan qua setting en couleur locale echt niet tippen aan Argentinië, Zuid-Afrika, Mexico en Vietnam. Nu ja, het kon natuurlijk niet in stijgende lijn blijven gaan.
En qua groep vind ik deze groep de flauwste en meest kleurloze ever, op Bart en Christian na die er gelukkig nog allebei bij zijn.
Oei, dat verbaast me wel. Ik vind het dit jaar een topeditie met enkele zeer sterke kandidaten die ook nog eens lang mee gaan.
Enkel de reeks met Gilles vind ik nog beter denk ik.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 12