rolhad schreef:Bleven 2x 500 en 2x 300 niet over?Inderdaad, Axel en Elisabet blijven allebei zitten met een kaart van 300 € en een kaart van 500 €.
Ik heb heel deze opdracht zin voor zin herbekeken. En dan komt er 1 zeer belangrijke vraag naar boven, namelijk: waar heeft Elisabet die 500 € vandaan?
Wat we zeker weten en hebben kunnen zien is dat Elisabet nadat Bas een kaart bij haar heeft getrokken in ronde 1, de kaart van 300 € in haar handen heeft, de kaart uiterst rechts in haar handen. Je ziet dat effectief op het beeld, want de camera kijkt vanachter haar rug in haar kaarten. Daarna trekt Elisabet blind een kaart bij Joeri.
In ronde 2 trekt Elisabet de enig overgebleven kaart bij Joeri, dat is de 600 € kaart, die ze aflegt, want zij had ook een 600 €.
Dus dan zijn er twee mogelijkheden:
a) Elisabet heeft die 500 € kaart die ze op het einde van het spel over had, aanvankelijk niet en dan moet ze die getrokken hebben bij Joeri. In dat geval liegt ofwel Bas over zijn kaart van 500 die hij aanbiedt in ronde 1 aan Axel, die ook beweert een 500 € kaart te hebben. Ofwel heeft Bas wel een 500 € kaart en liegt Axel over een kaart die hij niet heeft, want als Elisabet die getrokken heeft bij Joeri, kan ze niet bij Axel zitten. Dus wie liegt er in dat geval? Bas of Axel? Of geen van beide? Indien Joeri de kaart van 500 € niet had, kan Elisabet ze ook niet bij hem getrokken hebben in de eerste ronde en moet ze dus een andere kaart getrokken hebben, waarschijnlijk de 400 € kaart, die ze in ronde 2 aan bas geeft. En dat brengt ons bij mogelijkheid b).
b) Elisabet heeft aanvankelijk wel die 500 € kaart al. En dan liegt zij over het feit dat ze die heeft, want Bas zegt in ronde 1 tegen Elisabet: "Ik ga gewoon kiezen. Of wil je me helpen?" Waarop Elisabet vraagt aan Bas: "Hebt ge een bedrag?", waarop Bas antwoordt: "500 €"; Op dat moment schudt Elisabet van neen. Dus Elisabet liegt hier over het feit dat ze die 500 € kaart heeft, zodat Bas (indien hij inderdaad die andere 500 € kaart heeft) die niet kan afleggen. Waarop Bas zegt dat hij gewoon gaat trekken en hij trekt de vanuit zijn standpunt bekeken de kaart uiterst links (dus de kaart die Elisabet op dat moment uiterst rechts in haar handen heeft). En dat moet dus ofwel de vrijstelling zijn geweest of een strafpunt (welke van de twee het is, dat is een andere discussie).
Uiteindelijk blijft Elisabet dus zitten met die 300 € kaart die ze al had van in het begin en de 500 € kaart, maar waar kwam die in godsnaam vandaan?
Wat we wel weten is dat Axel dus ook blijft zitten met een 500 euro kaart. Vraag is: waar heeft hij die vandaan? Had hij die aanvankelijk of heeft hij die getrokken bij Bas in ronde 2? Als hij ze getrokken heeft in ronde 2 uit de handen van Bas, dan had hij ze dus aanvankelijk niet en heeft hij gelogen tegen Bas in ronde 1. Want in ronde 1 horen we het volgende tussen Bas en Axel:
Bas: "Wil je overleggen? Voor een bedrag?"
Axel: "Ik heb hoge bedragen en lage bedragen;" (hij had op dat moment inderdaad een heel hoog bedrag, die 3000, dat is 100% zeker).
Bas: "Ik heb ook hoge en lage bedragen. Heb je 500?"
Axel: "Ik heb 500."
Waarop Bas zijn vier kaarten voorhoudt met de uiterst linkse (vanuit Axels standpunt gezien) die eruitsteekt.
Axel: "Welke?"
Bas: "Ja, die eruitsteekt natuurlijk."
Waarop Axel niet de door Bas aangeboden kaart trekt, maar een andere, dat blijkt de 200 € kaart te zijn, want hij legt ze af.
Had Axel die 500 € kaart effectief op dat moment en sprak hij dus de waarheid dat hij effectief ook de 500 kaart had? Of had hij ze niet (en loog hij dus daarover tegen Bas) en heeft hij ze getrokken in de 2de ronde uit Bas zijn handen? Feit blijft dat hij ermee zit op het einde van het spel. Dus ofwel had Axel ze al bij het einde van de eerste ronde en loog hij niet tegen Bas dat hij de 500 had, ofwel loog hij tegen Bas en heeft hij ze getrokken in de tweede ronde bij Bas (die in dat geval niet loog over zijn 500 kaart tegen Axel en dus ook niet tegen Elisabet, bij zijn voorstel tot afleggen van 500 €).
Ik weet het, het is ingewikkeld, ik heb zelf tien keer mijn redenering opnieuw gelezen of ze wel klopte.
De grote vraag blijft: loog Elisabet over het feit dat ze die 500 € had in ronde 1? Of loog Axel over het feit dat hij de 500 euro had in ronde 1 tegen Bas? Of heeft Bas die 500 nooit gehad? Maar in dat geval heeft hij dus twee keer gelogen over die 500 euro die hij zogezegd zou hebben: zowel tegen Axel als tegen Elisabet.
Jongens, horendol word ik ervan.