Holmes schreef:Axel of Bas logen over de 500. Maar niet uit te maken wie.
J=Joeri : (beginsituatie) straf (<XA) / 3000 (<XA) / 500(>E) / 600 (>E) ==> niets over
E=Elisabet : vrijstelling (>B)/ 300 / 400 (>B) / 600 (<XJ) ==> 300 en 500 (getrokken bij Joeri) over
B=Bas : Straf / 200 (>A) / 400 (<XE) / XX ==> straf + vrijstelling (getrokken bij Elisabet) over
A=Axel : Straf (>J)/ 3000 (>J) / 200 (<XB) / YY ==> 300 en 500 over
> betekent "gaat naar"; < betekent "komt van"; "<X" betekent "komt van en annuleert"
Ofwel had Bas XX=500 en werd die getrokken door Axel die YY=300 had ==> Axel loog over de 500.
Ofwel had Bas XX=300 en werd die getrokken door Axel die YY=500 had ==> Bas loog over de 500.
Aanvulling : Bas vermeldt het eerst het bedrag 500, dus hij wist van het bestaan => Axel loog over de 500.
Aanvulling2 : maar dan had hij 200, 300 en 400 en kon dus vermoeden dat er ook 500 was (bij ...
Holmes, ik had daarstraks dezelfde analyse op papier staan, maar ik had ook nog de mogelijkheid gezien dat Elisabet de 400 eerst had getrokken bij Joeri en dus tegen Bas staalhard had gelogen toen die haar vroeg of ze de 500 kaart had. Maar dat maakt de zaak nog ingewikkelder, want dan blijft de vraag wie de 500 had, Bas of Axel. Wie bluft er, wie liegt er? Zoals zegt, het valt niet uit te maken.
Bedankt voor je post, dat bespaart me veel tikwerk.

Je kan een dergelijk schema ook maken, maar dan ervan uitgaande dat Elisabet niet de 500 kaart van Joeri heeft getrokken in ronde 1, maar de 400 kaart. Volgens mij bestaat die mogelijkheid ook, dat de vierde kaart van Joeri niet de 500 was, maar de 400. Die 400 die ze in ronde twee aflegt samen met Bas.
En dan krijg je een situatie waarbij E staalhard liegt over haar 500 euro kaart, die ze wel degelijk al had op het moment dat Bas haar in ronde 1 dat vraagt (en ze dus neen schudt met haar hoofd). Voeg daarbij de probleemstelling of Axel nu liegt over zijn 500 euro kaart en Bas dus de 500 kaart heeft (en dus niet bluft tegen E) ofwel dat Axel niet liegt over zijn 500 euro en B dus bluft tegen E als hij haar in ronde 1 die 500 euro zegt te hebben.
Dus liegt E en tegelijkertijd ook Axel en Bas niet? Of liegt E en tegelijkertijd Axel niet en bluft Bas tegen E?
Wie liegt er, wie niet, wie bluft, wie niet? Je komt er niet uit.