Berichten rond De Mol 2020 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

Herbie18 apr 2020, 00:52

109  Uma
Misschien waren het helemaal geen 2 takes van dezelfde scene.

Frolva18 apr 2020, 12:10

2204
Klaartje schreef:Als je goed kijkt naar de beelden wanneer Jolien de eerste stolp opent, waaronder de envelop met Salims hoofdverdachte zit (stolp nr. 3), merk je ook weer dat er twee takes zijn genomen van dat openen van die stolp.

Zouden ze dat doen indien daar aan tafel een gewone kandidate zou zitten?

Alweer knap opgemerkt, Add... euh, Klaartje! 👍🏻

Maar ik denk dat jouw vraag met 'ja' moet beantwoord worden. 😉

Vergeet niet dat 'de mol' in de eerste plaats een televisieprogramma is waarvoor mooie (spannende, opwindende, ...) beelden onontbeerlijk zijn. Volgens mij worden er vaak verschillende takes genomen, zowel van kandidaten als van de mol.

Persoonlijk vind ik dit dus geen reden om Jolien te verdenken. 😉

chicawah.janssen18 apr 2020, 12:29

8153
De rugzak van Elisabet en de kousen van Joeri zijn volgens mij ook iets dergelijks. Elisabet heeft zelf gezegd dat daarvoor verschillende takes genomen werden.

Klaartje18 apr 2020, 16:48

2245  Uma
Frolva schreef:Alweer knap opgemerkt, Add... euh, Klaartje! 👍🏻

Maar ik denk dat jouw vraag met 'ja' moet beantwoord worden. 😉

Vergeet niet dat 'de mol' in de eerste plaats een televisieprogramma is waarvoor mooie (spannende, opwindende, ...) beelden onontbeerlijk zijn. Volgens mij worden er vaak verschillende takes genomen, zowel van kandidaten als van de mol.

Persoonlijk vind ik dit dus geen reden om Jolien te verdenken. 😉
Eigenlijk wil ik geen woorden meer vuil maken aan deze opdracht.

Mooie televisie, mooie en spannende beelden, allemaal goed en wel. Ik begrijp ook wel dat een aantal zaken, zoals de uitleg van GDC aan de kandidaten wellicht altijd in verschillende takes wordt opgenomen omwille van technische redenen (en dat je dan van die rare effecten met Joeri's kousen krijgt). Of dat in de proef met die koffertjes vorig jaar er een tweede take is geweest, om een en ander vanuit een ander standpunt te kunnen filmen (maar altijd met GDC in de hoofdrol), wat dan dat raar effect met Elisabets rugzak veroorzaakte. De "continuïteitsassistente" had toen blijkbaar een slecht momentje. (Met dank aan AstridM heb ik toen een nieuw woordje geleerd 😉 )

Maar dat ze tijdens een opdracht een kandidaat vragen om iets opnieuw te doen, omdat "het er niet goed opstaat" of omdat ze een tweede take willen vanuit een ander camerastandpunt, dat vind ik al iets te ver gaan.

Neem nu die opdracht in kamer 2, met de ballonnen en de cactussen. Gaan ze daar aan iemand vragen om zijn ballon nog eens te laten knallen, omdat het er de eerste keer niet goed opstond? Wat gaan die anderen daarvan denken? En dat tijdens een opdracht waar het erom ging om het snelst die ballon te laten knallen?

Gaan ze tijdens de pentatlonopdracht Christian vragen om nog eens te gooien met de speer, omdat hij bij zijn eerste poging struikelde en zijn speer de grond raakte vooraleer hij bij de aanlooplijn was?

Als je dat allemaal "normaal" vindt, dan zou je ook kunnen veronderstellen dat die oude Griek die het verspringen deed, misschien eerste vijf nulsprongen heeft laten noteren eer hij een keertje wel een geldige sprong had. Of dat Jolien hetzelfde aan de hand, vier, vijf keer een nulsprong en dan maar takes blijven draaien totdat er eens een keertje een goede sprong bijzat. Als dat allemaal kan, moet je je als kandidaat toch vragen beginnen stellen: "Doe ik hier mee aan een spelprogramma of speel ik hier mee in een soap?"

Zie je het al voor je: Jolien heft die stolp 3 op en dan roept er iemand: "Cut!" en vraagt de regisseur aan Jolien: "Kan je dat nog eens even opnieuw doen, want het stond er niet goed op?" Of dat de makers dat pas achteraf constateren dat er iets mis was met de opname van dat moment en aan Jolien vragen om dat na afloop van de opdracht nog eens te hernemen. Waar zitten wij als kijkers dan naar te kijken: de Mol of een aflevering van Thuis?

Nu goed, ik hoor ik net iemand "Cut!" roepen (allez, ik denk toch dat het met een C is :oops: ), dus besluit ik maar: "It's a wrap!"

Holmes18 apr 2020, 17:38

395
Alina moest voor de cameraman 2x hetzelfde stuk parcours afleggen bij de Minotaurus.
Jolien moet nu 2x dezelfde stolp opheffen.
Waarom zou het laatste verdachter zijn dan het eerste of omgekeerd ?
En had 1 van die 2 hernemingen een invloed op het verdere spelverloop ? nee.

Frolva18 apr 2020, 17:40

2204
Klaartje schreef:Als je goed kijkt naar de beelden wanneer Jolien de eerste stolp opent, waaronder de envelop met Salims hoofdverdachte zit (stolp nr. 3), merk je ook weer dat er twee takes zijn genomen van dat openen van die stolp.

Zouden ze dat doen indien daar aan tafel een gewone kandidate zou zitten?

Het is zo opvallend dat zelfs ik het gezien heb! Kijk maar eens op de beelden op de site van VIER. In een eerste shot zie je dat Jolien met haar hand naar de stolp gaat en die daar even boven houdt, omdat ze twijfelt om ze te openen. Ze houdt haar hand boven de stop van de stolp, zonder die evenwel al aan te raken. En het volgende shot zie je de stolp in beeld en dan komt pas haar rechterhand naar de stolp en grijpt ze direct de stop van de stolp vast en opent ze de stolp, zonder te aarzelen.

Twee verschillende takes toch?

Waar zit Addow als je hem nodig hebt? 🙂
Jammer dat je er geen woorden meer aan wil vuil maken. :cry:

Ik wel, en heb het fragment nog eens bekeken (voor de liefhebbers, vanaf minuut 53:15 😉 ).
En - sorry, alvast :mrgreen: - ik heb kritisch gekeken.
Dat het twee verschillende takes zijn, lijkt me duidelijk (en, nogmaals, heel knap opgemerkt!).
Maar het zijn (volgens mij) geen twee takes van het openen van de stolp (van het doelpunt :mrgreen: ).
In de eerste take zie je de hand boven de stolp, dan volgt er een beeld van de mol met Jolien in het spiegelbeeld, en dan volgt take 2, het openen van de stolp.
En ja, er wordt door beeld en geluid gesuggereerd dat het allemaal in één beweging gaat, en dat is (dus) niet zo.

Uit de beelden kan ik niet afleiden dat aan Jolien is gevraag om dezelfde stolp twee maal te openen, wel dat het openen van de stolp niet helemaal is gegaan zoals ze ons willen doen geloven. 😉

Het is dus (naar mijn heel bescheiden mening) wél een kwestie van montage en niet van twee maal een take te nemen van dezelfde actie. Er zijn (voor mij) meer aanwijzingen dat zulks wel gebeurde met Alina in het bos met de Minotaurus.

Conclusie: Alina is de mol. :albino:

IkBenDeMol18 apr 2020, 17:45

287
Het is gewoon om het allemaal iets dramatischer te maken, met de bijhorende slowmotion lijkt me.

Herbie18 apr 2020, 18:55

109  Uma
En toch...
Volgens de mol is de verdeling als volgt:
stolp 1: dagboekjes
stolp 2: vrijstellingen
stolp 3: verdachte Salim
stolp 4: verdubbelaar
stolp 5: bankroet

Nadat Jolien de menukaart heeft voorgelezen, krijgen we één voor één de geopende stolpen te zien, vanuit het gezichtspunt van Jolien. Wanneer je let op de posities van de geopende stolpen, rekening houdend met de tafelrand, de oriëntatie van de kaartjes enz. , dan klopt de inhoud van de stolpen met hun positie, behalve bankroet, dat zich ook op positie 1 bevindt.
Om het aanschouwelijk voor te stellen:
stolp 4-verdubbelaar-----------stolp 3-verdachte Salim--------------stolp 2-vrijstellingen
--------- | ----------------------------------------------------------------------------------|----------------
stolp 5-bankroet>>>>------------------------------------------------->>>>stolp 1-dagboekjes
----------------------------------------------Jolien--------------------------------------------------------
Zoals ik in een vorige post zei:
Als Jolien de mol is, is zij het die moet saboteren en bankroet moet trekken. Gilles spreekt volgens mij de waarheid. De sabotage gebeurt uiteraard buiten beeld, maar ik zou dan van de produktie subtiele hints verwachten dat er meer gebeurd is dan wij te zien krijgen.

Holmes18 apr 2020, 20:25

395
@2400 : ik vrees dat je verhaal niet 100% klopt.
De pasvragen lagen volgens de detailopnamen vooraf onder stolp 5 en niet onder stolp 2 waar ze uiteindelijk lagen.
Let op de plaats van de houder van de menukaart aangeduid met een rode pijl :

Afbeelding
Afbeelding

Herbie18 apr 2020, 20:42

109  Uma
Je hebt gelijk. Goed opgemerkt! 😉

Elrond18 apr 2020, 20:54

84  Sven
Ik herinner me GDC die zei dat wanneer een kandidaat iets doms/verkeerd/slecht doet, ze dat ook gewoon tonen. Dat was in een artikel in de Humo (?) denk ik, ben het even kwijt, maar kan wel eens zoeken.
Denk indien Christian die speer direct tegen de grond zou knallen of Jolien twee nulsprongen maakt, ze dat ook zo tonen. En als ze er geen beeldmateriaal van hebben, dan geloof ik wel dat GDV in de voice over dat gewoon zo zal toegeven.

Of een kandidaat die ladderzat moet overgeven op de balk en valt na de 'ik heb nog nooit' proef, zal volgens mij ook wel getoond worden. Met eventueel een blur effectje er op?

Nu ja, idd genoeg over zo'n foutjes/montagestuff. Tis niet dat we er echt wijzer uit worden
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7