Frolva schreef:Alweer knap opgemerkt, Add... euh, Klaartje!
Maar ik denk dat jouw vraag met 'ja' moet beantwoord worden.
Vergeet niet dat 'de mol' in de eerste plaats een televisieprogramma is waarvoor mooie (spannende, opwindende, ...) beelden onontbeerlijk zijn. Volgens mij worden er vaak verschillende takes genomen, zowel van kandidaten als van de mol.
Persoonlijk vind ik dit dus geen reden om Jolien te verdenken. 
Eigenlijk wil ik geen woorden meer vuil maken aan deze opdracht.
Mooie televisie, mooie en spannende beelden, allemaal goed en wel. Ik begrijp ook wel dat een aantal zaken, zoals de uitleg van GDC aan de kandidaten wellicht altijd in verschillende takes wordt opgenomen omwille van technische redenen (en dat je dan van die rare effecten met Joeri's kousen krijgt). Of dat in de proef met die koffertjes vorig jaar er een tweede take is geweest, om een en ander vanuit een ander standpunt te kunnen filmen (maar altijd met GDC in de hoofdrol), wat dan dat raar effect met Elisabets rugzak veroorzaakte. De "continuïteitsassistente" had toen blijkbaar een slecht momentje. (Met dank aan AstridM heb ik toen een nieuw woordje geleerd

)
Maar dat ze tijdens een opdracht een kandidaat vragen om iets opnieuw te doen, omdat "het er niet goed opstaat" of omdat ze een tweede take willen vanuit een ander camerastandpunt, dat vind ik al iets te ver gaan.
Neem nu die opdracht in kamer 2, met de ballonnen en de cactussen. Gaan ze daar aan iemand vragen om zijn ballon nog eens te laten knallen, omdat het er de eerste keer niet goed opstond? Wat gaan die anderen daarvan denken? En dat tijdens een opdracht waar het erom ging om het snelst die ballon te laten knallen?
Gaan ze tijdens de pentatlonopdracht Christian vragen om nog eens te gooien met de speer, omdat hij bij zijn eerste poging struikelde en zijn speer de grond raakte vooraleer hij bij de aanlooplijn was?
Als je dat allemaal "normaal" vindt, dan zou je ook kunnen veronderstellen dat die oude Griek die het verspringen deed, misschien eerste vijf nulsprongen heeft laten noteren eer hij een keertje wel een geldige sprong had. Of dat Jolien hetzelfde aan de hand, vier, vijf keer een nulsprong en dan maar takes blijven draaien totdat er eens een keertje een goede sprong bijzat. Als dat allemaal kan, moet je je als kandidaat toch vragen beginnen stellen: "Doe ik hier mee aan een spelprogramma of speel ik hier mee in een soap?"
Zie je het al voor je: Jolien heft die stolp 3 op en dan roept er iemand: "Cut!" en vraagt de regisseur aan Jolien: "Kan je dat nog eens even opnieuw doen, want het stond er niet goed op?" Of dat de makers dat pas achteraf constateren dat er iets mis was met de opname van dat moment en aan Jolien vragen om dat na afloop van de opdracht nog eens te hernemen. Waar zitten wij als kijkers dan naar te kijken: de Mol of een aflevering van Thuis?
Nu goed, ik hoor ik net iemand "Cut!" roepen (allez, ik denk toch dat het met een C is

), dus besluit ik maar: "It's a wrap!"