Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Klaartje20 apr 2020, 01:12

2245  Uma
Wat me niet duidelijk is in de uitleg van GDC voor deze opdracht is of, in het geval er twee mensen met een koffer met een vrijstelling van de trein stappen (en dus die vrijstellingen vervallen), er ook geld kan verdiend worden. GDC zegt namelijk enkel dat de kandidaten die voor geld kozen dan twee pasvragen krijgen. Eigenlijk zegt hij niet expliciet of er dan al dan niet geld wordt verdiend.

Ik had het geïnterpreteerd als: "Dan wordt er eveneens geen geld verdiend en gaan er twee pasvragen naar de mensen die een koffer met geld gekozen hadden." Maar dat zegt GDC dus niet expliciet. Het is wel van belang om dat te weten, om in te schatten wat de juiste taktiek is, die de Mol moet kiezen. Als bij 2 vrijstellingen (die elkaar opheffen) er geen geld wordt verdiend en enkel pasvragen gaan naar de mensen met geldkoffers, dan is het voor de Mol taktisch heel simpel.

Cadfael20 apr 2020, 01:31

229  Uma
Volgens mij was als derde afstappen toch het meest gunstige. Je hebt een beter overzicht van wat al genomen is en wat nog genomen moest worden.
Jolien was verplicht om in haar rol als fanatieke kandidaat bijna verplicht om de grijze koffer te nemen, omdat daar de vrijstelling inzat. Stel dat een andere kandidaat per toeval de andere koffer met de vrijstelling had genomen, welke uitleg had ze dan moeten verzinnen waarom ze toch niet voor de grijze koffer (en dus de vrijstelling) was gegaan?
Alina wist zo goed als zeker dat Jolien wel de grijze koffer ging nemen. Zij wordt minder verdacht en geen geld in de pot.
De uitleg van Alina waarom ze voor blauw kiest is ook wel raar en tegenstrijdig.
Als derde heb je dus misschien wel een beter overzicht dan als vierde.

jim-bob.desreumaux20 apr 2020, 01:33

85  Sven
De eerste kandidaat (onafhankelijk van wie het was/is/zou zijn en er van uitgaand dat het een kadidaat is en geen mol) moet gewoon 1 van de 2 koffers nemen die niet waren bekeken. De rest heeft dan bijna 0 info (enkel de mol) heeft die. Zo zou ik het toch doen 🙂

kris.dhont20 apr 2020, 02:58

3
ik vraag mij af waarom er niemand de witte koffer gekozen heeft want dat is de koffer die ik als kandidaat altijd gekozen zou hebben want, als je alle info bekijkt is de witte koffer de meest logissche koffer die je als 1e,2e of 3e kandidaat kan nemen.

reden: er wordt verteld dat in de grijze , de zwarte , de rode en de blauwe koffer geld zit waardoor er op die manier enkel in de witte en de gele koffer vrijstellingen kunnen zitten .

dankzij de 2 tips weet je dat er zowel een vrijsteling in de grijze als in de gele koffer kan liggen en dat de kans groot is dat in de blauwe en de rode koffer geld ligt.

als je de grijze, de gele, de rode en de blauwe koffers opzij legt blijven er nog twee koffers over, de zwarte en de witte.

je moet een koffer kiezen en weet dat je voor een plaats in de finale niemand kan vertrouwen en daarom zal iedereen liegen maar je moet nog steeds een koffer kiezen en omdat je moet gokken kun je ook al weet je dat er minimum in 2 van de koffers (grijs en geel) een vrijsteling zitten kan en omdat iedereen kan liegen is de kans dat er in de witte koffer een vrijstelling zit groter dan dat ze in de zwarte koffer zit.

waarom: 1) omdat niemand die koffer geopend heeft 2) omdat geen enkele tip naar die koffer verwijst

corné.scheel20 apr 2020, 03:00

27
Ik kopieer even een stukje wat door iemand anders geschreven is en ga er vervolgens mee aan de slag. Ik denk dat uit deze opdracht grote conclusies te trekken zijn dus hoop dat mijn analyse gelezen word 😃

Om te beginnen een overzicht van wat er in welke koffer zat:
In de blauwe koffer zat € 500
In de zwarte koffer zat €1.000
In de gele koffer zat € 1.500
In de rode koffer zat € 2.000
In de grijze koffer zat een vrijstelling
In de witte koffer zat een vrijstelling

Op het kaartje van Alina en Jolien stond dat de vrijstelling in de grijze of de gele koffer zat. Op het kaartje van Bart en Christian stond dat er € 2.000 in de rode of de blauwe koffer zat.

Jolien bekeek de grijze koffer.
Alina bekeek de zwarte koffer.
Christian bekeek de rode koffer.
Bart bekeek de blauwe koffer.

Eerste punt: Om met 6 koffers een normale verdeling te maken zou zijn 4x 1250 en 2x vrijstelling. Jolien bekijkt een vrijstelling en zegt tegen de rest dat er €1000 in zat (dus niet 1250!). Dit vind ik verdacht omdat het later blijkt te kloppen dat de bedragen niet 4x 1250 waren en zij dit dus op de gok goed heeft. Tevens is het voor de mol ook handig om een vrijstelling te openen, zolang de andere vrijstelling dan blijft liggen komt er geen geld in de pot.

Tweede punt: Jolien vraagt aan Bart hoe de vrijstelling eruit zag. Als ik in Bart zijn positie deze vraag krijg dan zou mijn eerste instinct zijn dat Jolien weet hoe de vrijstelling eruit ziet en dus gezien heeft.

Derde punt: Over 4 van de koffers wordt dus info verspreid. Zowel Bart en Jolien weten daardoor de andere koffer ook met zekerheid. Bart weet dat in de koffer van Christian geld zit en in zijn eigen ook, Jolien weet dat er in haar koffer een vrijstelling zit en de ander niet. Alina heeft als enige info over de 2 overige koffers, zij weet namelijk dat zwart geld is. In Alina haar positie zou ik er altijd vanuit gaan dat de witte koffer de andere vrijstelling bevat. Ik zou denken dat de info over rood/blauw betekend allebei geld en hun eigen kaartje dus 1 van de 2 vrijstelling. Zij weet dat niet met zekerheid dat blauw de vrijstelling niet bevat natuurlijk, maar puur gevoelsmatig zowel het feit dat Bart veel oprechter overkomt toen hij zei dat er €500 in zat en dat ik niet denk dat de kaartjes allebei over de koffers met vrijstelling spreken zou ik in haar positie dus altijd voor wit gaan.

Vierde punt: Het allerbelangrijkste deze opdracht voor de mol is om als 3de of 4de te gaan. In allebei de posities kan je zo goed als garanderen dat de opdracht mislukt. Stel Alina is de mol dan kan ze gewoon geld pakken wetende dat Jolien de vrijstelling gaat pakken. Stel Jolien is de mol dan kan zij gewoon als enige een vrijstelling pakken wetende dat de rest geld heeft gepakt. Wat mij betreft is de mol dus hoe dan ook een vrouw.

Vijfde punt: dit is voor mij persoonlijk mijn grootste punt, als Alina de mol is dan MOET zij Bart in twijfel trekken. Ze heeft dan letterlijk geen andere keuze! Want als zij hem niet in twijfel trekt (dat er €500 in zit) dan moet zij wit pakken (met vrijstelling) en wordt er dus wel geld verdiend. Wordt Alina hier getest door Bart? Bart is tactisch volgens mij sterker dan het in deze opdracht nu leek naar mijn idee, misschien was dat een bewuste keuze?

Naar mijn idee is er zowel te redeneren voor Jolien of Alina als mol uit deze opdracht, persoonlijk vind ik Alina meer verdacht maar kan mij ook vinden in de redenaties richting Jolien. Bart kan ik me toch echt niet meer voorstellen.

kris.dhont20 apr 2020, 03:40

3
je slaat de nagel op de kop en je denkt net als ik dat iedereen die voor een vrijstelling gaat en die je niet in uw koffer die je zelf geopend hebt er niet een in vind en je met de info die je van de anderen gekregen hebt je altijd (als die er nog ligen) eerst voor de witte dan voor de grijze (omdat die geopend is) en als laatste voor de gele koffer moet kiezen als die koffers voor u gekozen worden maakt het niet uit welke koffer je kiest want dan ben je zowieso de sigaar en dus kun je als kandidaat beter als 1e of 2e gaan.

kris.vandenbergh20 apr 2020, 06:33

8
Moeilijk geld te verdienen. 4 spelers moeten juist de 4 koffers met geld nemen. Pakken ze koffer 5 en 6, dus wit of grijs is het gedaan.
Tenzij er met 2 vrijstellingen ook nog geld binnen komt?

Andy Lemmens20 apr 2020, 08:33

70  Bert
jim-bob.desreumaux schreef:De eerste kandidaat (onafhankelijk van wie het was/is/zou zijn en er van uitgaand dat het een kadidaat is en geen mol) moet gewoon 1 van de 2 koffers nemen die niet waren bekeken. De rest heeft dan bijna 0 info (enkel de mol) heeft die. Zo zou ik het toch doen 🙂
Dat is toch ook gebeurd.Geel was nog niet bekeken.
De eerste weet dat er in geel of grijs een vrijstelling zit.50% kans dus.Bart vertrouwt Jolien dat in grijs geld zit (verdenkt Jolien dus niet als mol?)en pakt geel.

Dan begaat Christiaan DE flater om voor rood te gaan.Hij wist dat er geld inzat en dat blauw ook geld was want als er een vrijstelling inzat zou Bart die nemen.

Christian kan dan gokken dat :
1.) Jolien liegt en grijs bevat de vrijstelling.(50% kans)
2.) Hij denkt dat Alina liegt en pakt zwart.
3.)Hij neemt wit en weet dat er een vrijstelling inligt indien Jolien en Alina NIET liegen.

schotte.jelle20 apr 2020, 08:39

143
Ik lees hier verschillende theorieën en kan mij overal wel iets bij inbeelden, MAAR:

Wie kan mij een logische / aanvaardbare / begrijpelijk reden geven waarom Alina die blauwe koffer neemt, vanuit het oogpunt van een kandidaat... Ook al is het in the heat of the moment, haar uitleg raakt toch kant noch wal...

Torremolinos20 apr 2020, 08:45

264
Klaartje schreef:Wat me niet duidelijk is in de uitleg van GDC voor deze opdracht is of, in het geval er twee mensen met een koffer met een vrijstelling van de trein stappen (en dus die vrijstellingen vervallen), er ook geld kan verdiend worden. GDC zegt namelijk enkel dat de kandidaten die voor geld kozen dan twee pasvragen krijgen. Eigenlijk zegt hij niet expliciet of er dan al dan niet geld wordt verdiend.

Ik had het geïnterpreteerd als: "Dan wordt er eveneens geen geld verdiend en gaan er twee pasvragen naar de mensen die een koffer met geld gekozen hadden." Maar dat zegt GDC dus niet expliciet. Het is wel van belang om dat te weten, om in te schatten wat de juiste taktiek is, die de Mol moet kiezen. Als bij 2 vrijstellingen (die elkaar opheffen) er geen geld wordt verdiend en enkel pasvragen gaan naar de mensen met geldkoffers, dan is het voor de Mol taktisch heel simpel.
Het wordt inderdaad niet duidelijk gezegd, maar aan de hand van de infographic, ga ik ervan uit dat dan wel geld verdiend werd:

Afbeelding

Afbeelding

In het eerste geval (bij 1 vrijstelling meegenomen), worden de geldkoffers oranje gekleurd, ze vervallen dus.
In het tweede geval (bij 2 vrijstellingen meengenomen), staan de geldkoffers wel nog blauw, dus lijkt het me dat het geld ook blijft gelden. Er staan ook eurotekens bij de mannetjes bovenaan.
Eigenlijk was deze opdracht ook enkel haalbaar voor de kandidaten als bij 2 vrijstellingen ook geld werd verdiend. Zo is het zelfs voor een mol met voorkennis een beetje gokken. Tenzij je als laatste naar buiten kan gaan.
Laatst gewijzigd door Torremolinos op 20 apr 2020, 08:51, 2 keer totaal gewijzigd.

Cadfael20 apr 2020, 08:50

229  Uma
Ook, stel dat Alina de mol is, dan zit zij goed om te kijken wat er nog moet gebeuren om geen geld te verdienen. Ze weet dat Jolien sowieso voor de grijze gaat gaan, dus dan is er maar 1 vrijstelling. Stel dat Alina toch de grijze trekt, dan heeft ze geen idee wat Jolien gaat doen. Voor hetzelfde geld gokt Jolien op de witte. Dan vervallen de vrijstellingen, maar komt er wel €3500 in de pot. Door de grijze aan Jolien te laten, weet ze zo goed als zeker dat er geen geld verdiend wordt.

Ja, bij 2 vrijstellingen wordt er wel geld verdiend.

DenEddie20 apr 2020, 08:58

19
Ok, TORREMOLINOS was me voor.

Maar lijkt me dus aan de infographic echt wel dat er nog geld te verdienen was met 2 vrijstellingen.
Torremolinos schreef: Eigenlijk was deze opdracht ook enkel haalbaar voor de kandidaten als bij 2 vrijstellingen ook geld werd verdiend. Zo is het zelfs voor een mol met voorkennis een beetje gokken. Tenzij je als laatste naar buiten kan gaan.
Het lijkt me wel dat als 3e ook een goede zet is, zo kan je zien wat de 2 heren al meegenomen hebben. Ze kunnen altijd de grijze en gele al meegenomen hebben. En dan zou je extra verwarring kunnen zaaien, of zoals Alina nu doet en een laag bedrag nemen voor het geval dat er toch geld verdiend wordt.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 23