Ik kopieer even een stukje wat door iemand anders geschreven is en ga er vervolgens mee aan de slag. Ik denk dat uit deze opdracht grote conclusies te trekken zijn dus hoop dat mijn analyse gelezen word
Om te beginnen een overzicht van wat er in welke koffer zat:
In de blauwe koffer zat € 500
In de zwarte koffer zat €1.000
In de gele koffer zat € 1.500
In de rode koffer zat € 2.000
In de grijze koffer zat een vrijstelling
In de witte koffer zat een vrijstelling
Op het kaartje van Alina en Jolien stond dat de vrijstelling in de grijze of de gele koffer zat. Op het kaartje van Bart en Christian stond dat er € 2.000 in de rode of de blauwe koffer zat.
Jolien bekeek de grijze koffer.
Alina bekeek de zwarte koffer.
Christian bekeek de rode koffer.
Bart bekeek de blauwe koffer.
Eerste punt: Om met 6 koffers een normale verdeling te maken zou zijn 4x 1250 en 2x vrijstelling. Jolien bekijkt een vrijstelling en zegt tegen de rest dat er €1000 in zat (dus niet 1250!). Dit vind ik verdacht omdat het later blijkt te kloppen dat de bedragen niet 4x 1250 waren en zij dit dus op de gok goed heeft. Tevens is het voor de mol ook handig om een vrijstelling te openen, zolang de andere vrijstelling dan blijft liggen komt er geen geld in de pot.
Tweede punt: Jolien vraagt aan Bart hoe de vrijstelling eruit zag. Als ik in Bart zijn positie deze vraag krijg dan zou mijn eerste instinct zijn dat Jolien weet hoe de vrijstelling eruit ziet en dus gezien heeft.
Derde punt: Over 4 van de koffers wordt dus info verspreid. Zowel Bart en Jolien weten daardoor de andere koffer ook met zekerheid. Bart weet dat in de koffer van Christian geld zit en in zijn eigen ook, Jolien weet dat er in haar koffer een vrijstelling zit en de ander niet. Alina heeft als enige info over de 2 overige koffers, zij weet namelijk dat zwart geld is. In Alina haar positie zou ik er altijd vanuit gaan dat de witte koffer de andere vrijstelling bevat. Ik zou denken dat de info over rood/blauw betekend allebei geld en hun eigen kaartje dus 1 van de 2 vrijstelling. Zij weet dat niet met zekerheid dat blauw de vrijstelling niet bevat natuurlijk, maar puur gevoelsmatig zowel het feit dat Bart veel oprechter overkomt toen hij zei dat er €500 in zat en dat ik niet denk dat de kaartjes allebei over de koffers met vrijstelling spreken zou ik in haar positie dus altijd voor wit gaan.
Vierde punt: Het allerbelangrijkste deze opdracht voor de mol is om als 3de of 4de te gaan. In allebei de posities kan je zo goed als garanderen dat de opdracht mislukt. Stel Alina is de mol dan kan ze gewoon geld pakken wetende dat Jolien de vrijstelling gaat pakken. Stel Jolien is de mol dan kan zij gewoon als enige een vrijstelling pakken wetende dat de rest geld heeft gepakt. Wat mij betreft is de mol dus hoe dan ook een vrouw.
Vijfde punt: dit is voor mij persoonlijk mijn grootste punt, als Alina de mol is dan MOET zij Bart in twijfel trekken. Ze heeft dan letterlijk geen andere keuze! Want als zij hem niet in twijfel trekt (dat er €500 in zit) dan moet zij wit pakken (met vrijstelling) en wordt er dus wel geld verdiend. Wordt Alina hier getest door Bart? Bart is tactisch volgens mij sterker dan het in deze opdracht nu leek naar mijn idee, misschien was dat een bewuste keuze?
Naar mijn idee is er zowel te redeneren voor Jolien of Alina als mol uit deze opdracht, persoonlijk vind ik Alina meer verdacht maar kan mij ook vinden in de redenaties richting Jolien. Bart kan ik me toch echt niet meer voorstellen.