Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

mollig1802 apr 2018, 18:57

229  Bert
ik denk niet dat er tijdslimiet was maar joke had er baat bij dat ze zo snel mogelijk de proef probeerde af te leggen.
Hoe langer ze zou wachten, hoe meer geld er al verdiend zou zijn en de kans kleiner zou worden op compromis
hoe langer ze zou wachten, hoe minder geïsoleerd de rest zou zijn en het zou dan praktisch onmogelijk zijn om haar pasmunten te verzilveren.

kim.baudart02 apr 2018, 19:02

138
De vraag die we ons zeker ook willen stellen is: wil de mol hier wel de rol van Joke spelen?

Als de jagers zich goed organiseren en het slim aanpakken is het voor de prooi in dit spel zo goed als onhaalbaar om er met voordeel uit te komen en/of geld te verliezen. De prooi vinden en opjagen was zelfs niet nodig, gewoon al twee à 3 mensen met de heli (konden er 3 mee?) en een wapen naar de vaas zodat Joke daar nooit haar schijven kan deponeren, en met de twee 'grondtroepen' zo snel mogelijk alle schijven verzamelen en in de vaas gaan deponeren. Laat die prooi maar lopen, je kan in meer richtingen gaan én sneller, en zou dus zo goed als overal voor haar moeten kunnen arriveren.
Als de mol zich in de rol van prooi plaatst, heeft hij/zij daar geen enkele invloed op.

ik denk dus eerder dat de mol zich onder de jagers bevindt en volgende momenten vielen mij daar vooral op (dit is zonder herbekijken dus kan nog aangevuld worden):

- Steve die meteen het jagen op Joke als prioriteit stelt (wat dus absoluut niet is aangezaien je weet waar ze naartoe gaat en haar daar dus gewoon kan opwachten)
- Baha die als eerste een plaats op een paard 'claimt', maar dan wel zegt dat hij er niet mee gaat galloperen. (logischer zou zijn geweest dat de drie beste paardrijders met de paarden zo snel mogelijk zouden gaan)
- De helicopter die eerste 10 minuten tijd staat te verliezen, ik weet niet wiens idee dat was (iedereen weet dat het te doorzoeken terrein enkel groter wordt als je langer wacht...)
- De pick-up ploeg die al onmiddelijk beslist de samen gemaakte afspraken aan hun laars te lappen (wie gaf daar de aanzet voor, was dat Jeffrey?)

Margot302 apr 2018, 19:07

91
kim.baudart schreef: ik denk dus eerder dat de mol zich onder de jagers bevindt en volgende momenten vielen mij daar vooral op (dit is zonder herbekijken dus kan nog aangevuld worden)
volledig mee akkoord

kim.baudart02 apr 2018, 19:07

138
Margot3 schreef:Als dat het scenario zou geweest zijn, zou ik als Joke toch nog gewoon verder branden en verder lopen. de kans dat ze wint is klein, maar hoe meer zij brand hoe minder geld voor de rest en hoe meer kans dat je de 3 in de truck kan overtuigen voor een paar vrijstellingen. ze kunnen Joke enkel tegenhouden door te schieten en dan hebben ze niets. Ik vind dat zij in de luxepositie zat.
Ze had deze inderdaad nog kunnen branden en doen verloren gaan. Maar wat als je haar voor de keuze zet: ofwel schieten we nu en heeft niemand iets, ofwel geef je je over en gaan we verder rustig voor de pot? Als ze dan kiest voor helemaal niets dan wordt ze wel heel erg verdacht als mol, want een kandidaat zou altijd voor de pot gaan als er dan toch geen kans meer is op persoonlijk voordeel...

Margot302 apr 2018, 19:12

91
kim.baudart schreef:Ze had deze inderdaad nog kunnen branden en doen verloren gaan. Maar wat als je haar voor de keuze zet: ofwel schieten we nu en heeft niemand iets, ofwel geef je je over en gaan we verder rustig voor de pot? Als ze dan kiest voor helemaal niets dan wordt ze wel heel erg verdacht als mol, want een kandidaat zou altijd voor de pot gaan als er dan toch geen kans meer is op persoonlijk voordeel...
goed gezien, zo had ik het nog niet bekeken.
ik denk dat ze (ik zou dat toch doen) gewoon voor die vrijstellingen zou gaan (ook al ga je dood)
Katrien en de rest zouden dan toch moeten overleggen wat ze doen, en de rest zou zeggen niet schieten. Dus de 3 in de truck moeten haar blijven volgen en kunnen geen extra geld ophalen.

Maar dat is hoe ik het zou doen natuurlijk

Holmes02 apr 2018, 19:44

395
Men legde sterk de nadruk op "Joke mag met haar pasvragen doen wat ze wil". Niemand ging daar echt diep op in (behalve Steve die even de vraag stelde) maar eigenlijk gaf men daar een voorzet (die ze niet doorhadden) : misschien kan je er zelf ook van profiteren...

En wat als de mol, die dat wel doorhad, nu eens rustig op een paard zat, op zoek naar geld, en rekende/gokte op een pasvraagmoord of pasvraagomkoping... ? Dan heb je geen geld in de pot. Missie geslaagd en anderen zijn superverdacht....

chicawah.janssen02 apr 2018, 19:48

8153
Holmes schreef:Men legde sterk de nadruk op "Joke mag met haar pasvragen doen wat ze wil". Niemand ging daar echt diep op in (behalve Steve die even de vraag stelde) maar eigenlijk gaf men daar een voorzet (die ze niet doorhadden) : misschien kan je er zelf ook van profiteren...

En wat als de mol, die dat wel doorhad, nu eens rustig op een paard zat, op zoek naar geld, en rekende/gokte op een pasvraagmoord of pasvraagomkoping... ? Dan heb je geen geld in de pot. Missie geslaagd en anderen zijn superverdacht....
Goed gezien!
Ik zie ook een mol te paard, maar geen katholieke.

chicawah.janssen02 apr 2018, 19:59

8153
Eigenlijk vind ik dit weer zo'n schitterend opgezette proef.
Aartsmoeilijk voor de deelnemers: wie is te vertrouwen, welk vervoermiddel kies ik best, ga ik voor het geld en de groep of bezwijk ik voor het voordeel van een pasvraag, wat gaan de anderen doen, met wie kan ik het op een akkoordje gooien, voor wie moet ik oppassen, ik moet de mol ontmaskeren maar het is handig als de anderen denken dat ik de mol ben...

Voor ons is het zo gemakkelijk om te zeggen dat de groep niet nadenkt, maar ze krijgen nauwelijks tijd om na te denken en intussen gaat ongelooflijk veel om in hun hoofd. En wij vinden het niet meer dan logisch dat een groep samenwerkt, maar hé mensen, dit is niet het gewone leven, dit is... De Mol!

En wat is het toch fantastische TV - waarvoor mijn oprechte dank aan alle bedenkers, medewerkers en deelnemers! Dat wordt straks weer een heel diep, pikzwart gat...

ex-molinator02 apr 2018, 20:23

3483  Uma
Van bij de aanvang van deze opdracht dacht ik al dat het niks ging worden.
Niemand die er ook maar 1 moment aan dacht om meteen iemand met een paintballgeweer naar de hacienda om zo in het slechtste geval de jokers tegen te houden (Joke - jokers, ook wel toevallig ).
En toen Joke onder schot gehouden werd heeft niemand van dat trio het besef gehad dat de jokers hoe dan ook verloren waren zonder een "deal" en dat er nog wel geld te rapen viel.
Dit kan ook deels Joke aangerekend worden omdat zij zelf niet het voorstel gedaan heeft om de pasvragen helemaal op te geven.

Wat ik wel enigszins verdacht vond, is de positie die Joke innam toen ze onder vuur lag: naast het blok met de schijven. Om een te snelle uitschakeling te vermijden had ze toch wel enige ontwijkende actie kunnen ondernemen door achter het blok te staan en wat afstand te nemen (zo precies zijn die paintballgeweren nu ook weer niet). Maar goed, ook dit is onvoldoende om haar als mol te bestempelen.

Ik vond de opdracht een echt leuke maar de groep bijzonder zwak qua doordenken; (specifiek Jeffrey het meest ostentatief, Katrien en Lloyd beiden wat impulsief).

chicawah.janssen02 apr 2018, 20:45

8153
Dat is het net: het is een groep die niet nadenkt en erin vliegt als kiekens zonder kop. Maar zo gaat het toch meestal? Zeker als het tegen de tijd is of de ene groep tegen de ander. Dat hebben we in vorige reeksen ook gezien.
Komt bij dat ze weten dat er een mol is, dat ze niet weten wie ze kunnen vertrouwen en dat er een hoop camera's rond hen hangen.

kim.baudart03 apr 2018, 00:06

138
chicawah schreef:Voor ons is het zo gemakkelijk om te zeggen dat de groep niet nadenkt, maar ze krijgen nauwelijks tijd om na te denken en intussen gaat ongelooflijk veel om in hun hoofd. En wij vinden het niet meer dan logisch dat een groep samenwerkt, maar hé mensen, dit is niet het gewone leven, dit is... De Mol!.
Dat is zeker waar. De enige die de kans krijgt om proeven echt door te denken (en bespreken met anderen) is de mol. Daarom probeer ik zoveel mogelijk te denken vanuit de mol: waar probeer je als mol te zijn, welke acties heb je bedacht om te mollen?

Bij deze proef denk ik écht niet dat de mol de prooi wil zijn, en dus dat die niet voor de enveloppe gegaan is de vorige aflevering. Waarom zou je als mol in de rol kruipen van iemand die de groep moet dwarsbomen, als je die rol door iemand anders kan laten spelen en zelf ook nog eens je ding doen binnen de rest van de groep?

De eerste cruciale fase is de besluitvorming: het opstellen van het plan, en de verdeling van de groepjes.
Daar kan je als mol twee dingen doen: het plan in een verkeerde richting sturen en/of tijd rekken door het opgestelde plan in vraag te stellen. Wie kunnen we daar van betichten?

De volgende fase is de uitvoering: twee tactieken voor de mol: verwarring zaaien door gemaakte afspraken te veranderen, en zorgen voor vertraging.

Dit zijn de dingen waar ik bij het herbekijken extra op ga letten (als ik daar nog tijd voor vind want overmorgen vertrek ik voor een weekje op vakantie en morgen moet er dus nog ingepakt enzo worden...)

Kobe03 apr 2018, 00:24

429
Holmes schreef:Men legde sterk de nadruk op "Joke mag met haar pasvragen doen wat ze wil". Niemand ging daar echt diep op in (behalve Steve die even de vraag stelde) maar eigenlijk gaf men daar een voorzet (die ze niet doorhadden) : misschien kan je er zelf ook van profiteren...

Als ze dan nog wat sukkelen met het geld binnen te halen door onhandigheden met de bunzenbranders dan is die missie dubbel en dik geslaagd!
Stel dat de mol op de paarden zat, is de mol waarschijnlijk ook diegene die het meest protest bood toen er gezegd werd vanuit de truck om de stempel te wisselen
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 23