chicawah schreef:Voor ons is het zo gemakkelijk om te zeggen dat de groep niet nadenkt, maar ze krijgen nauwelijks tijd om na te denken en intussen gaat ongelooflijk veel om in hun hoofd. En wij vinden het niet meer dan logisch dat een groep samenwerkt, maar hé mensen, dit is niet het gewone leven, dit is... De Mol!.
Dat is zeker waar. De enige die de kans krijgt om proeven echt door te denken (en bespreken met anderen) is de mol. Daarom probeer ik zoveel mogelijk te denken vanuit de mol: waar probeer je als mol te zijn, welke acties heb je bedacht om te mollen?
Bij deze proef denk ik écht niet dat de mol de prooi wil zijn, en dus dat die niet voor de enveloppe gegaan is de vorige aflevering. Waarom zou je als mol in de rol kruipen van iemand die de groep moet dwarsbomen, als je die rol door iemand anders kan laten spelen en zelf ook nog eens je ding doen binnen de rest van de groep?
De eerste cruciale fase is de besluitvorming: het opstellen van het plan, en de verdeling van de groepjes.
Daar kan je als mol twee dingen doen: het plan in een verkeerde richting sturen en/of tijd rekken door het opgestelde plan in vraag te stellen. Wie kunnen we daar van betichten?
De volgende fase is de uitvoering: twee tactieken voor de mol: verwarring zaaien door gemaakte afspraken te veranderen, en zorgen voor vertraging.
Dit zijn de dingen waar ik bij het herbekijken extra op ga letten (als ik daar nog tijd voor vind want overmorgen vertrek ik voor een weekje op vakantie en morgen moet er dus nog ingepakt enzo worden...)