Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Skaeg26 apr 2021, 00:20

 108
Ik gok gewoon dat de 10K een bedrag is, dat vrij hard een gevolg is van de 10.200 van Bart van het vorig seizoen, een soort van referentie.
De kandidaten hebben ook wel de vorige seizoenen gezien, en weten ook wel wat er toen geboden werd in gelijkaardige situaties.

Als kandidaat wil je voor het meeste gaan, en dan is een 10K of iets errond een safe bet voor de vrijstelling.
De 7600 van Sven kan ik niet verklaren, buiten dat de groepspot dan 10K wordt.
De 2000 van Annelotte kwam denk ik vanuit een schuldgevoel omdat ze al 5000 gekost heeft met haar 5 pasvragen en ervan wakker zou liggen mocht de groep tegen haar keren (dixit interview met haar zus in één van de boekskes afgelopen week). Maar ze zei wel dat het geen sportkamp is (variant van de ponykamp-uitspraak), dus mijn theorie klopt misschien niet volledig in deze situatie.
Laatst gewijzigd door Skaeg op 26 apr 2021, 00:30, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

chelsea.tesseur26 apr 2021, 00:28

 20
Mollenjager-DT schreef: 26 apr 2021, 00:10 Ik vind de vergelijking van Lennart met sommige andere voordelen hier ook niet helemaal opgaan. Er is een verschil tussen € 5000 euro laten liggen voor 5 pasvragen en € 10.000 uit de al bestaande (magere) groepspot halen voor een vrijstelling.

We zitten nu ook steeds verder in het spel, hé! Elke pasvraag, vrijstelling... wordt meer waard om toch maar in de finale te kunnen zitten.
Of het geld niet toegevoegd wordt of op een later moment eruit gehaald wordt: is er heel veel verschil?
Elke keuze heeft zijn gevolgen. Er had gemakkelijk 10.000 meer in de pot kunnen zitten als de andere kandidaten niet gekozen hadden voor informatie of pasvragen. Misschien had Lennart dan nu ook minder uit de pot gehaald? Of dan hadden ze het toch al niet zo hard gevoeld als nu.

Bart gaf vorig jaar al het goede voorbeeld door €10200 uit de pot te halen om naar de tweede aflevering te mogen. Laat staan dat het spel zo ver gevorderd is?
Gebruikersavatar

Maarten D26 apr 2021, 00:29

 4
Viel me onmiddellijk op dat Annelotte in het begin zei "4.000 euro, das gemakkelijk geld, daar gaan we voor" en zij ook diegene was die iedereen liet zweren om niet in de molboekjes te schrijven. Dit staat in groot contrast met eerdere uitspraken zoals "moeten wij heiliger zijn dan de paus" als het over pasvragen gaat.

Dus dat zou toch wel een bewuste strategie van de mol kunnen zijn. Hoe meer de nadruk er opleggen hoe groter de kans dat er toch iemand de belofte breekt.

Sommigen vonden haar eventuele acteerprestatie (euforie en verontwaardiging) vandaag zo goed als ze toch de mol zou zijn.
Als ze de mol blijkt te zijn ben ik vooral onder de indruk van de acteerprestatie bij het inhouden van de adem . Toch redelijk overtuigend aan het hyperventileren. Komt er nog eens bij dat zij de meeste moeite doet om Isidoor op die knop te leren drukken. Als dat echt een positief gevolg gaat hebben is het niet echt de taak van de mol om daar voor te zorgen.

Vandaag vond ik Lennart toch ook redelijk overtuigend beschaamd (en verontwaardigd in de verontwaardiging) zijn na z'n hoge bieding.
Dus ook straffe acteerprestatie als blijkt dat hij de mol is.
(En misschien ook gewoon flauw, 7.600 euro uit de pot door Sven is toch al straf genoeg. Want ik denk dat ze de mol gemakkelijk twee bedragen kunnen laten invullen. Een hoog als niemand biedt, een laag als al iemand anders al veel geld uit de pot haalt)

Op basis daarvan sluit ik Annelotte en Lennart dus uit. Dan blijft er enkel nog Sven en Philip over...
En dan denk ik toch eerder Sven. Al zou ik dan toch goed moeten zoeken naar mollenstreken...
Gebruikersavatar

cédric.vanmol26 apr 2021, 00:30

 6  Bert
Moeilijk! Ook na dat bod: doet een Mol dit wel? Want 7.600 euro van Sven was ook al mooi geweest en dan kon je je onder de radar houden. Misschien moet ik dan toch maar de switch naar Sven maken? 🤔
Wat mij opviel was dat er, nadat Lennart zijn vrijstelling in ontvangst kreeg, snel berekend werd hoeveel geld er nog in de pot zat. Zo’n 7600 euro was het antwoord: is het toeval dat Sven juist dit bedrag noteerde, of lijd ik aan tunnelvisie?
Gebruikersavatar

chelsea.tesseur26 apr 2021, 00:30

 20
Bovendien geeft Jasmien achteraf ook toe dat ze de hele groepspot had durven wegspelen. Dus €10.000 is dan niet zo verdacht.
Gebruikersavatar

Eddy Walput26 apr 2021, 00:37

 10
Omdat Lennart 10.000 euro uit de groepspot haalt, wordt hij toch niet plots minder verdacht? Waarom zou hij zichzelf - mocht hij de mol zijn - niet verdacht willen maken? Hij heeft meer dan 60% uit de groepspot kunnen halen. De andere kandidaten mogen toch gerust doorhebben dat hij de mol is, als je zo een bedrag uit de pot kunt halen 🤨
Gebruikersavatar

Moldigger30826 apr 2021, 00:44

 4
Eigenlijk maken we allemaal heel veel ftm's en berekeningen, terwijl de kandidaten tegenwoordig voor artesispunten spelen.
Gebruikersavatar

lynn.waele26 apr 2021, 01:14

 2
Amai, wat een proef. Ik heb genoten. Met de familie hebben we zitten discussiëren en niemand zou onder € 5.000 bieden. Het bod van Lennart vind ik dus zo gek niet...

Ik denk trouwens dat Isidoor met z'n rooie knop hier nog iets kan betekenen. Ik ben benieuwd!
Gebruikersavatar

Funderbird26 apr 2021, 01:15

 36
Killda schreef: 25 apr 2021, 23:44 En nog iets over Lennart:

We weten dat hij als eerste binnen gaat in de ruimte met dossiers, want hij komt als eerste terug in de gemeenschappelijke ruimte. Stel: hij is de mol. Zonder kennis, want er heeft nog niemand anders de dossiers voor ogen gekregen. Dan zou je als mol toch altijd kijken?
1) zo haalt hij de kans om 4000 euro te verdienen meteen weg
2) zo verhoogt hij de kans dat diegene met het hoogste bod een juiste tape kiest aanzienlijk (want als hij niet kijkt en ze duiden zijn tape aan gaat er geen geld uit de pot)

Of de makers laten hem expres als eerste gaan en geven hem geen uitleg gedurende de héle opdracht. Dan speelt hij hier als 'mol met ballen'. En alleen maar chapeau voor de manier waarop hij 1) de kandidaten de kans geeft om 4000 euro te verdienen als niemand kijkt en 2) ze dan nog eens kloot door hoog te bieden en een juiste inkijker (Philip) aan te duiden. Dan is het voor mij wel nog een volwaardige Mol 🙂

Ik hoop op optie 2!
Het klopt dat het gek is dat Lennart dan als eerste naar de kamer gaat of gestuurd wordt , als hij de mol is. Hoewel de mol hier niet kijkt best. Heeft er niets aan en dan kan je als mol bieden. Je kan er denk ik ook als mol en als makers vanuit gaan dat er gekeken gaat worden. Hoewel ja als Mol wil kijken als er op jou zou ingezet worden als verrader. Maar normaal zouden de makers het eerlijk spelen. Maar de mol krijgt zeker kennis of er en wie gekeken heeft. Zoals Gilles (mol sz 1) met de metro proef te horen krijgt van de productie dat er niemand op zit en hij mag voluit gaan. De mol krijgt extra info. Daar ga ik vanuit.
Gebruikersavatar

sammy26 apr 2021, 01:25

 22
Ik vind de redenering van Lennart eigenlijk maar slapjes aangezien hij niet voor de dossiers is gegaan. Als je echt speelt met de gedachte dat iedereen al persoonlijke voordelen heeft gehad en jij nog niet dan kijk je toch gewoon naar die dossiers. Je kan natuurlijk wel zeggen dat een vrijstelling veel meer waard is dan wat informatie, maar ik blijf het raar vinden.
Gebruikersavatar

tine.sls26 apr 2021, 01:51

 2
Hoewel ik Annelotte niet echt verdenk (ze reageerde oprecht verontwaardigd bij het verlies van de € 10000), vind ik wel dat deze proef haar zeker niet als mol uitsluit. Als zij als laatste aan de beurt kwam om een bod te doen, en GDC haar vertelde dat er al iemand 10000 geboden heeft, zet haar dat toch in de beste positie? Je biedt zelf weinig (om je niet verdacht te maken) + je krijgt toch veel geld uit de pot terwijl je een ander verdacht maakt. Is toch exact wat een mol moet doen? En deze theorie volgende kan dus ook Sven de mol zijn...
Gebruikersavatar

jonas.sluyts26 apr 2021, 01:52

 1  Yens
Waarom zouden zij niet allemaal tegelijk die keuze van dossiers kunnen krijgen? Als er 1 iemand een dossier opent kan lennart toch rustig naar de leef ruimte gaan als mol.
Het beste wat een mol kon doen is een bod plaatsen. De groep heeft meermaals bewezen om voor eigen profijt te kiezen.
En dat dit een flut opdracht was weet ik zo nog niet ze hadden de mol kunnen vertellen dat er een dossier was geopend zonder een naam te noemen zodat het verraden van een kandidaat nog steeds een gok werd evenals een hoog bedrag kiezen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 18