Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen

brun008 apr 2019, 09:18

5
Tijdens het diner dienden de kandidaten allemaal naar de gang te gaan om een kaart met een opdracht te trekken. Achter hen ging een een schilderij van het Laatste Avondmaal (niet dat van Da Vinci volgens mij).
Vietnam is geen christelijk land dus het lijkt mij weinig waarschijnlijk dat in restaurants taferelen uit de bijbel worden geschilderd. Mijns inziens is het er bewust opgehangen door de makers.
Stel dat de Vietnamese gastheer Jezus is, dan zou de Mol Judas zijn. Tel het aantal apostelen van Jezus tot aan Judas, doe hetzelfde met de Vietnamse gastheer en je weet wie de mol is...
Ik heb nog geen tijd gehad om uit te pluizen wie Judas is op het schilderij, maar het lijkt mij een interessante piste.

De zwakte van de theorie is uiteraard dat de Mol er voor moest zorgen dat hij op de juiste stoel zou gaan zitten.
Het leuke aan de theorie is dat de kandidaten (mits de nodige bijbelkennis) ook dezelfde denkoefening konden maken. Het bewijs stond als het ware voor hun neus.

magali.dereu08 apr 2019, 09:20

184  Sven
Wat ik vooral opvallend vind:

Tijdens de eetopdracht hangt er een schilderij van het laatste avondmaal aan de muur, in de gang waar kandidaten beurtelings de opdrachten gaan bekijken. Daar zie je Judas 2 personen links van Jezus zitten. Vervolgens zit ons Kaat 2 personen links van de gastheer.

Nadien zong ze broeder Jacob. Jacobus is een apostel, de jongste zelfs. Kaat is ook de jongste.

Areyoukidding08 apr 2019, 10:17

7
Waaw, dit is een goeie...

Wat ik vond over de iconografie van Judas (zijn verraad tijdens het laatste avondmaal) is er wel één heel opmerkelijk detail:

" Judas is identified by one or more of the following characteristics: in the vast majority of cases he holds a purse; frequently he holds his hand toward the plate or swallows the piece of bread, dipped in wine, which Christ extends to him. At this precise moment, the devil sometimes enters into his mouth in the form of a toad or a red winged creature, in order to illustrate the words of St. John: tunc introivit in eum Satanas; or he steals a fish, proof of his gluttony. In contrast to the bright haloes of the other Apostles, that of Judas is black or absent."

zie https://www.encyclopedia.com/religion/e ... conography

2 gelijkenissen met Joeri (en ik zit nochtans niet in de tunnel!):
- hij eet in het begin van de aflevering een gekko en een eendenembryo
- hij heeft een witte bandana/band rond zijn arm (cfr zijn molboekje): wit = enige niet-kleur...

BeaVer08 apr 2019, 10:24

1293  Uma
Kan hier iemand een screenshot van het schilderij posten?

brun008 apr 2019, 10:27

5
magali.dereu schreef:Wat ik vooral opvallend vind:

Tijdens de eetopdracht hangt er een schilderij van het laatste avondmaal aan de muur, in de gang waar kandidaten beurtelings de opdrachten gaan bekijken. Daar zie je Judas 2 personen links van Jezus zitten. Vervolgens zit ons Kaat 2 personen links van de gastheer.

Nadien zong ze broeder Jacob. Jacobus is een apostel, de jongste zelfs. Kaat is ook de jongste.
Volgens "het internet" zou Johannes de jongste apostel geweest zijn 🙂

Christoph.P08 apr 2019, 10:42

16  Uma
BeaVer schreef:Kan hier iemand een screenshot van het schilderij posten?

Afbeelding

BeaVer08 apr 2019, 10:45

1293  Uma
Schilder: Juan de juanes
Judas is hier de persoon in het gele gewaad (zoals ergens al vermeld staat)

Afbeelding

Taupe07708 apr 2019, 10:54

767  Yens
Dan zie ik daar Axel of mis ik me volledig?
Kaat zat niet aan goede kant tafel en zelfs niet als laatste zoals elders stond dat zij het moest zijn.
Joeri zat ook aan andere kant van de tafel.

florian.callens08 apr 2019, 11:10

9
BeaVer schreef:Kan hier iemand een screenshot van het schilderij posten?
Onderaan screenshot, bovenaan betere foto van schilderij.

Judas staat helemaal rechts vooraan in het geel zonder aureool en met geldbuidel.

Afbeelding

BeaVer08 apr 2019, 11:14

1293  Uma
brun0 schreef: Vietnam is geen christelijk land dus het lijkt mij weinig waarschijnlijk dat in restaurants taferelen uit de bijbel worden geschilderd. Mijns inziens is het er bewust opgehangen door de makers.
Vietnam is nog christelijker dan je denkt 😉
Ik was ook even van zelfde gedacht, maar ik dacht toch van google er eens bij te halen en kwam direct op wikipedia terecht.
Dus zo raar is het niet dat dit schilderij daar hangt.
Vond het dus eerst een interessante piste, daarom dat ik wou meezoeken, maar nu zie ik er geen hint meer achter.
Religie
https://nl.wikipedia.org/wiki/Vietnam#Religie
De Vietnamese bevolking is een mengeling van aanhangers van het boeddhisme, confucianisme, traditionele lokale geloven en katholicisme.

Hoewel de communistische overheid godsdienstige praktijken heeft afgeraden, wordt het getolereerd binnen de context van onder overheidstoezicht staande boeddhistische en katholieke groepen, en sinds de jaren 1990 is de traditionele verering bij boeddhistische tempels toegestaan. De protestantse evangelische kerken (die hoofdzakelijk onder etnische minderheden worden gevonden) en andere niet-geregistreerde groepen worden actief onderdrukt.

De religie in Vietnam is van oudsher beïnvloed door de Chinezen. De meeste Vietnamezen hangen een religie aan die een mengsel is van boeddhisme, taoïsme en voorouderverering.

Tijdens de kolonisatie van Vietnam is het katholicisme onder de Vietnamezen verspreid. De Zuid-Vietnamese regering na de Tweede Wereldoorlog bestond hoofdzakelijk uit deze katholieken. De katholieken waren meestal hoog opgeleid en vormden de elite van het land. Doordat het bestuur in handen was van deze elite en terwijl de meerderheid van de bevolking niet katholiek was, zorgde dit voor veel religieuze spanningen tussen katholieken en boeddhisten. Het boeddhisme werd door Ngo Dinh Diem hardhandig onderdrukt. Zo veroorzaakte hij een bloedbad in Hue, toen hij militair ingreep tegen de boeddhistische processie op Vesak. De boeddhisten gingen tegen de wens van Diem in toch met boeddhistische vlaggen lopen. Later staken een aantal boeddhistische monniken zichzelf in brand als protest tegen Diems onderdrukking.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Katholiek ... in_Vietnam
De Katholieke Kerk in Vietnam telt zes miljoen gelovigen en is de op één na grootste katholieke gemeenschap in Zuidoost-Azië. Er zijn 26 bisdommen (waaronder drie aartsbisdommen) met 2228 parochies en 2668 priesters.

brun008 apr 2019, 11:21

5
Taupe077 schreef:Dan zie ik daar Axel of mis ik me volledig?
Kaat zat niet aan goede kant tafel en zelfs niet als laatste zoals elders stond dat zij het moest zijn.
Joeri zat ook aan andere kant van de tafel.
Judas zit als zesde persoon rechts van Jezus. Als je zes personen rechts van de gastheer telt kom je uit bij Joeri. Laat je de echtgenote van de gastheer buiten beschouwing, dan is de zesde persoon Kaat, die toevallig een liedje zong waarin de naam van één van de apostelen voorkomt.

Veel "zou" en "als", maar toch opmerkelijk.

chicawah.janssen08 apr 2019, 11:27

8153
En als je gewoon kijkt wie aan die kant aan het uiteinde van de tafel zat, kom je uit bij Axel.
Dan kan er ook nog gekeken worden wie het gele molboekje had.
Je kan met dat schilderij dus veel verschillende kanten uit.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8