Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

josé.falsonombre12 apr 2021, 14:12

7
Cedric schreef: ↑12 apr 2021, 13:45 Wat kunnen ze eigenlijk doen om te vermijden dat de groep zo makkelijk het geld links laat liggen?

Geen pasvragen/vrijstellingen meer?
Het prijzengeld verdubbelen?
Er voor zorgen dat men ook pasvragen kan ongedaan maken (met zo'n belachelijk systeem als in Nederland dus)?
Kiezen voor deelnemers zoals Jens die vol voor de groepspot gaan?
...?
Dat is het moeilijke, ik heb werkelijk geen idee. Pasvragen zijn een veelgebruikte optie omdat Follow The Money zo'n krachtige theorie is naarmate het spel vordert. Je kan natuurlijk FTM proberen te verstoren met complexe opdrachten met veel kandidaten die invloed kunnen uitoefenen maar dat maakt het bedenken van geslaagde opdrachten die tegelijk nog begrijpelijk zijn voor de kandidaten en de kijkers wel zeer moeilijk.

De makers blijven er echter in slagen om mij te verrassen dus wie weet slagen ze er tegen volgend seizoen in om hier een goede oplossing voor te bedenken.

Agt. Mol Daviër12 apr 2021, 15:57

33  Yens
Cedric schreef: ↑11 apr 2021, 21:57 Algemeen:

Topseizoen qua opdrachten.
Maar Duitsland spreekt mij voorlopig als bestemming nog altijd niet aan.

Wel begin ik te denken dat het misschien nuttig kan zijn voor het programma om een hiatus van één of twee seizoenen in te lassen.. Het lijkt dat het programma mogelijk op het punt zou kunnen staan om in zijn eigen voeten te schieten aangezien de kandidaten geleerd hebben van Bart vorig jaar en geen fuck meer geven om de groepspot.. Als iedereen zo makkelijk voor pasvragen blijft gaan, dan is er geen mollengedrag meer nodig en heeft het programma een probleem.
Of er te veel pasvragen zijn? Persoonlijk hadden wij ons er nog niet aan gestoord. En het is toch niets nieuws, al sinds het seizoen in Mexico, dat blijft de meest rationeel-menselijke keuze als je je even in de plaats van een kandidaat stelt die er niet uit wil vliegen? Wellicht was het budgettair interessant voor De Mol dit jaar dat er zo veel zijn, who knows. 😜
Trouwens, vorige aflevering waren er bij de domino's twee koppels die wel resoluut voor het geld kozen en die pasvragen links lieten liggen. Het enige dat wel nog moet gegarandeerd blijven in een topseizoen is dat De Mol voldoende in actie moet komen, daar kan ik inkomen. Inderdaad, misschien volgende keer dan wat screenen op meer kandidaten die vol voor de pot willen gaan? En het aantal te verdienen pasvragen per episode vanaf volgend seizoen terug meer de uitzondering dan de regel maken. De "kat" minder bij de melk zetten, so to say.

Ik geloof ook absoluut niet in een hiatus ofzoiets, zoals je voorstelt, integendeel, ze bouwen jaar na jaar meer momentum op.
Maandenlang naar amper negen weken De Mol/jaar toeleven dat is, op TV-vlak, al lang genoeg voor de meesten om het mythisch genoeg te houden hoor. 😉 Zeker zo lang het productieteam seizoen na seizoen zichzelf blijft overtreffen en ons weet te verrassen (en dat doen ze), zonder te veel aan de originele formule te sleutelen, hoop ik dat we nog vele jaren ons aan die vaste afspraak kunnen houden. En stel u voor: de eerste post-corona editie terug in een ver, tropisch land, maar dan met die indrukwekkende drone-shots en huidige regiestijl... ik denk dat het nu al watertanden is en vonken zal geven. Just my kuddo's to the team, sterke episode. 👏🏻

Torremolinos12 apr 2021, 16:15

264
JBB schreef: ↑12 apr 2021, 13:47 Mja ik vind het wel zot dat ze precies zelfs voor 1 pasvraag zonder verpinken zoveel geld willen laten schieten...
De productie heeft ook gewoon pech dat de kandidaten die het meest voor het geld wilden gaan er heel snel uit gingen (Jens, Noah en Dami misschien ook)

Als het gaat over een vrijstelling, that is another cook.

Misschien op zijn minst al vermijden dat de ene kandidaat die letterlijk zegt vol voor de groepspot te willen gaan er uit wordt gekegeld nog voor het spel echt begint...
Dat wordt ook een beetje het probleem van het concept, alle kandidaten die het meest hun best doen, maken zichzelf ook een doelwit. Die kandidaten zorgen ervoor dat anderen hun al kunnen afstrepen, waardoor die anderen in het voordeel zijn. En daardoor gaan diegenen die minder in de pot geïnteresseerd zijn, uiteindelijk ook eerder door blijven gaan. De ‘eerlijkste strevers’ gaan er meestal eerder uit, de ‘fake mollen’ blijven makkelijker langer zitten.

Dit gebeurt meer en meer in extreme vorm in WIDM in Nederland, daar is het bijna zo dat sommige kandidaten doorheen een seizoen meer gemold hebben dan de mol zelf.

Begrijpelijk ook, dat kandidaten liever kiezen voor iets wat hun in het spel houdt, eerder dan voor geld te gaan dat ze nog helemaal niet zelf hebben gewonnen. Aan de jobs van veel kandidaten te zien, is dat geld ook maar een leuk bonusje waarschijnlijk. Zelfs iemand als Jens kan wel zeggen volledig voor de pot te gaan, maar als puntje bij paaltje komt en je bent niet 100% zeker van je mol, dan ga je toch proberen langer te blijven.

Ik haalde het ook al aan in een ander topic. Het kan niet de bedoeling zijn dat de mol uiteindelijk maar aan de zijlijn moet staan en in zijn vuistje lachen.
Eén manier om kandidaten wat meer te laten gaan voor geld, is door ze meer persoonlijk geld te laten verdienen. Stel dat de kandidaat die eruit gaat, toch telkens 10% van de tot dan toe vergaarde pot mee naar huis zou krijgen (wel of niet letterlijk uit dé pot), dan zouden kandidaten wel al meer geïnteresseerd zijn om die pot zo hoog mogelijk te krijgen.

SiMol12 apr 2021, 17:01

264
Ik vind ook dat er misschien wel teveel pasvragen verdiend kunnen worden, hoewel er precies een stramien in de afleveringen is:

- 2 proeven zonder pasvragen
- 1 proef met pasvragen

De derde proef is dus vaak 1 waar pasvragen te verdienen zijn. Ik moet zeggen dat deze proeven vaak wel een spannende dynamiek hebben en dus ook wel aangename, spannende tv opleveren. Om er informatie uit te halen in verband met de mol, dragen deze dan meestal veel minder bij. De kandidaten gaan bijna altijd voor de pasvragen.

Misschien moeten we eens een FTM theorie en andere theorieën uitwerken, zonder de derde proef in rekening te brengen. Net de proeven met pasvragen zorgen voor een vertekend beeld.

Maar ik zou het wel eens leuk vinden moesten ze het concept van de pasvragen wat aanpassen, eventueel mogelijke negatieve gevolgen aan koppelen. Ik denk dan bijvoorbeeld aan:

- 1 negatieve pasvraag voor de huidige aflevering maar de volgende aflevering dan 2 positieve pasvragen als beloning.
- Een proef waarbij pasvragen verdiend kunnen worden, maar als de mol kan raden wie de pasvragen heeft verkregen, worden die negatief.
- Als meerdere kandidaten pasvragen nemen, gaan die naar al de kandidaten die geen pasvragen hebben genomen en brengt de proef geld op.
- ...

Er is dus wel nog marge om de invloed/keuze voor pasvragen te sturen. Hoop dat ze eens wat meer die piste opgaan. In bovenstaande voorbeelden van mij, kan de mol weer invloed uitoefenen en hoeft die niet enkel toe te kijken of wordt er op zijn minst sneller voor geld gekozen.

Cedric12 apr 2021, 17:50

2834  Uma
En wat als de pasvragen een of andere bonus zouden zijn?
Neem de hikers/bikers-opdracht gisteren: diegene die het meest ophaalt of die het snelst de finish bereikt, die kunnen met een extraatje (de nacht in de tent aan de rotswand) elk een pasvraag verdienen.

Dus niet de kandidaten laten kiezen tussen geld en pasvragen, maar pasvragen als bonus voor wie het meest geld verdient of het meest moeite doet om de opdracht te doen slagen.

Delirivm12 apr 2021, 20:32

101  Sven
@Cedric
Dat maakt het wel veel moeilijker voor de mol om pasvragen weg te kapen. Hij wordt dan verplicht om geld in het laatje te brengen als hij zich als gedreven kandidaat wil profileren.

Jansen12 apr 2021, 22:10

3423  Yens
Het is natuurlijk ook wel zo als ze het geldbedrag verlagen in de "psychologische" proeven, dat de kandidaten natuurlijk nog sneller geneigd zullen zijn om voor de pasvragen te gaan. Ik geef je wel gelijk dat sinds Bart vorig jaar die 10.500 € onmiddellijk bij aanvang uit de pot gespeeld heeft, dit iets in gang heeft gezet waardoor de remmen volledig los zijn gegaan. Het feit dat gisteren 5000 € niet genoeg was om te overwegen om niet voor pasvragen te gaan, is daarvan een heel goed voorbeeld.

Torremolinos12 apr 2021, 23:49

264
Van mij moeten ze niet volledig weg, maar ze moeten goed gedoseerd worden. Ze mogen geen middel worden om de zoektocht naar de mol op een artificiële manier moeilijker tot onmogelijk te maken. Heel erg jammer vind ik het ook dat sommige spelers eruit gaan zonder amper een kans te hebben gehad, terwijl anderen tot halfweg de reeks surfen op geluk door vrijstellingen en pasvragen.

Eén pasvraag per persoon of 1 vrijstelling om de 3 afleveringen vind ik ongeveer het maximum. En laat gerust de groep eens kibbelen en verdeeld zijn over enkele pasvragen...
Er zijn hier al verschillende leuke opties aangegeven om wat extra leuke mindfucks te creëren die geen stormvloed aan oneerlijke middelen nodig hebben.

bert.dekimpe13 apr 2021, 12:57

57
En als men nu eens de kandidaten die het minst verdacht zijn zouden belonen? Bijvoorbeeld: bij een ex aequo op de eliminatietest gaat niet de snelste door, maar de kandidaat die het minst verdacht wordt. Je zou zelfs punten kunnen aftrekken bij de kandidaat die het meest verdacht wordt. Op die manier zou nepmollen niet meer zo lonend zijn en wordt het aantrekkelijker om vol voor het geld te gaan. Enfin, 't is maar een wild idee. Ik denk dat er genoeg creatieve oplossingen zijn om het spel eerlijk en spannend te houden zonder aan gelaagdheid in te boeten.

hans.vanderzijl13 apr 2021, 14:55

22
Ik vind het leuke televisie maar uitspraken van Gilles, zoals er is nog maar 12000 euro in de pot ipv 50000, de mol heeft goed zijn best gedaan, is totaal onzin. Ten eerste, iedereen wil zo ver mogelijk komen en dat kan alleen maar door jezelf verdacht te maken dus ga je opzettelijk dingen fout doen waardoor er minder in de pot komt, dus niet door toedoen van de mol. En hetzelfde geldt voor pasvragen, iedereen gaat daarvoor dus daardoor ook minder in de pot. Plus daarbij dat heel wat opdrachten niet echt gemakkelijk zijn.

Poirot13 apr 2021, 15:34

299
Zonder mol zouden ze ook niet al het geld hebben opgehaald. Dan zouden ze wel iets meer hebben verdiend, maar niet 3/4 meer.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 10