Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

martin.janssen25 mar 2021, 01:59

178
@Klaartje, ik denk niet dat je met zo'n cijferslot kan knoeien. Als je er al een andere code in zou kunnen zetten, dan zou je het slot eerst open moeten krijgen. Ik zag dat de eerste 2 het slot open hadden in ongeveer 20 minuten. Als je domweg alle codes probeert, dan heb je gemiddeld 500 pogingen nodig. Zeg dat je 2 seconden nodig hebt per poging, dan heb je gemiddeld na een kleine 17 minuten het slot open. Klopt dus aardig. Maar als je 10 kandidaten hebt dan is er een redelijke kans dat één van die 10 begint met één goed cijfer. Die hoeft dan nog maar 100 codes te proberen. Zou toch wel moeten lukken in 20 minuten? Maar het hangt natuurlijk van de codes af en de strategie. Als alle codes even waarschijnlijk zijn zou je gewoon beginnen met 000 en dat doortellen tot 999. Of omgekeerd bij 999 en terugtellen naar 0. Als de makers dan gekozen hebben voor een code ergens in het midden, bijvoorbeeld 519 dan heb je toch pakweg 500 pogingen nodig. Maar je kan natuurlijk ook aan de andere kant beginnen dus met het laagste cijfer. Dan zou je de code 5xx weer in veel minder dan 500 pogingen kunnen vinden. Dan krijg je dus toch weer dat één iemand gemiddeld maar pakweg 100 pogingen nodig zou hebben. Ik weet ook niet wat het snelste zou werken i.v.m. hoe je sneller kan wisselen tussen draaien en trekken.
Hoe dan ook, het lijkt me alleszins redelijk dat de eerste 2 het slot in 20 minuten open hebben.

Klaartje25 mar 2021, 10:29

2245  Uma
@Bakkieryer Jij hebt deze opdracht al helemaal gefileerd, dat is duidelijk.
Ik ben het eens met je opmerkingen. Maar als er bvb 8 man in die gracht belanden, is de aanval toch massaler, is er meer chaos ook en wordt het juist ook moeilijker voor de echte mol (indien die bij de schutters zit in linie 3) om in al die rook en hectiek zijn tegenstander (de DP-mol) op te sporen en eventueel af te schieten.

Dat er ook twee mannen "gesneuveld" zijn, klopt natuurlijk ook. Dat was ik vergeten te vermelden.

Dat er vanuit de lucht nog een DP was te spotten naast het meisje DP nummer 2 heb ik niet opgemerkt, dus ja, waarschijnlijk is er nog iemand net van zijn ketting geraakt, die net te laat was, maar het is tv, dus je weet niet echt wanneer precies die luchtbeelden zijn geschoten.

Je opmerking in je laatste alinea over de vraag wanneer de echte mol het slotje van de DP-mol zou moeten hebben saboteren, is legitiem, omdat het lijkt op tv dat alles redelijk vlot is gegaan en dat er weinig tijd was tussen de uitleg van GDC en het begin van de proef. Maar het blijft televisie en naar hoeveel tijd alles kost, daarover hebben we als kijker meestal het raden.

Maar ik merkte in mijn bericht ook op dat "de echte mol" ook geholpen kan worden door "de productie" (dat gebeurt eigenlijk de hele tijd). De echte mol hoeft het zelf niet te doen in die beperkte tijdspanne die je aanhaalt, het kan vooraf reeds gebeurd zijn. Er hoeft maar 1 medewerker op de hoogte te zijn wat het nummer van de DP-mol is (indien die aanwezig is natuurlijk, anders heeft heel deze discussie geen enkele zin), die laat je de slotjes verdelen en die zorgt ervoor dat "het moeilijkste slotje" bij die DP-mol terechtkomt. Je ziet ook dat er op die cijfersloten aan de zijkant een stickertje met een (handgeschreven) cijfer staat. Misschien als hulpmiddel voor die ene produktiemedewerker: "Geef slotje met nummer 1 bvb aan de DP-mol."?

martin.janssen schreef: ↑25 mar 2021, 01:59 @Klaartje, ik denk niet dat je met zo'n cijferslot kan knoeien. Als je er al een andere code in zou kunnen zetten, dan zou je het slot eerst open moeten krijgen. Ik zag dat de eerste 2 het slot open hadden in ongeveer 20 minuten. Als je domweg alle codes probeert, dan heb je gemiddeld 500 pogingen nodig. Zeg dat je 2 seconden nodig hebt per poging, dan heb je gemiddeld na een kleine 17 minuten het slot open. Klopt dus aardig. Maar als je 10 kandidaten hebt dan is er een redelijke kans dat één van die 10 begint met één goed cijfer. Die hoeft dan nog maar 100 codes te proberen. Zou toch wel moeten lukken in 20 minuten? Maar het hangt natuurlijk van de codes af en de strategie. Als alle codes even waarschijnlijk zijn zou je gewoon beginnen met 000 en dat doortellen tot 999. Of omgekeerd bij 999 en terugtellen naar 0. Als de makers dan gekozen hebben voor een code ergens in het midden, bijvoorbeeld 519 dan heb je toch pakweg 500 pogingen nodig. Maar je kan natuurlijk ook aan de andere kant beginnen dus met het laagste cijfer. Dan zou je de code 5xx weer in veel minder dan 500 pogingen kunnen vinden. Dan krijg je dus toch weer dat één iemand gemiddeld maar pakweg 100 pogingen nodig zou hebben. Ik weet ook niet wat het snelste zou werken i.v.m. hoe je sneller kan wisselen tussen draaien en trekken.
Hoe dan ook, het lijkt me alleszins redelijk dat de eerste 2 het slot in 20 minuten open hebben.
@martin.janssen Klopt wat je zegt, Martin.
Zelf zou ik bij zoiets heel systematisch te werk gaan en gewoon beginnen bij 000 en zo optellen. Aftellen lijkt misschien even logisch, maar ik tel toch liever van 0 tot 999. Als het cijferslot dan een hoog getal heeft, ben je lang bezig (volgens jouw berekening en schatting toch een dikke 17 minuten in het "best case scenario". Maar ja, die mensen zitten daar niet in de meest comfortabele houding, gehurkt met niet alledaagse kledij en handschoenen. Bovendien: als je bvb tot 925 moet gaan, dan ga je zenuwachtiger worden omdat het zo lang duurt en ga je misschien twijfelen en denken: "Shit, ik heb toch nergens een fout gemaakt: niet hard genoeg aan het slotje getrokken? Een nummer gemist?" Denk ook aan het seizoen 2017, in Zuid-Afrika: toen zagen bepaalde kandidaten in de opdracht met de wilde dieren ook niet dat er een hangslot gewoon open was, terwijl sommigen (ik dacht Hans en Davey) het in hun handen gehad hadden. Stress speelt ook mee. Ik mag veronderstellen dat de DP-mol ook wel evenveel gestresseerd is als die andere negen DP's om dat slotje zo snel mogelijk te openen.

martin.janssen25 mar 2021, 13:49

178
Ik denk dat de Mol de code niet eens hoeft te weten om het slot in korte tijd open te krijgen. Je trekt aan de stang van het slot, waardoor er druk op de schijven ontstaat. Vervolgens draai je aan het wieltje dat het verst van de stang zit. Bij het juiste cijfer voel je een soort weerstand. Laat dit cijfer nu staan. Dit doe je vervolgens met de overige cijfers en je hebt de juiste code gevonden. Bij echt dure en goede sloten zou dit misschien minder goed lukken maar de sloten die ze gebruikt hebben zien er vrij goedkoop uit. Ik denk dat de Mol zich hier eerder moet inhouden om niet het slot te snel open te hebben, want dat zou op kunnen vallen.

Bakkieryer25 mar 2021, 15:19

183  Sven
@Bakkieryer Jij hebt deze opdracht al helemaal gefileerd, dat is duidelijk.
Ik ben het eens met je opmerkingen. Maar als er bvb 8 man in die gracht belanden, is de aanval toch massaler, is er meer chaos ook en wordt het juist ook moeilijker voor de echte mol (indien die bij de schutters zit in linie 3) om in al die rook en hectiek zijn tegenstander (de DP-mol) op te sporen en eventueel af te schieten.

Inderdaad, volledig waar, daarom ook dat het voor de Mol zo belangrijk is om er voor te zorgen dat er een non-mol DP-er snel door Linie 3 geraakt, exact om te voorkomen dat de DP-Mol dat als snelste zou kunnen doen. Maar alle DP'ers hebben een probleem : wie als eerste over de rand ging was er aan voor de moeite, dus moest je wachten, hopen dat je voorgangers afgeschoten werden en vervolgens de schutters zonder munitie kwamen te zitten en jij vervolgens op "je dooie gemak" het slagveld kon oversteken om in de BauernMestWagen 😎 te stappen...

Dat er vanuit de lucht nog een DP was te spotten naast het meisje DP nummer 2 heb ik niet opgemerkt, dus ja, waarschijnlijk is er nog iemand net van zijn ketting geraakt, die net te laat was ...

Je ziet het niet goed, de persoon staat in het halfduister van de schaduwen van het maisveld, maar als je meisje 2 goed volgt zie je het wel.

Maar het blijft televisie en naar hoeveel tijd alles kost, daarover hebben we als kijker meestal het raden.

Ze zullen vrij lang gewacht hebben, ten eerste door het weer ( dat zag je in de trailer met GDC onder zijn paraplu ) en ook moesten de posities verdeeld worden, versperringen nog gedaan worden, strategieën (aan beide kanten) bepaald worden ( o.a. schootsveld verdelen ) enz...

We hebben een kleedster van VTM in onze kennissenkring en die rekruteert af en toe figuranten. Toen hebben onze kinderen gefigureerd in Wittekerke. We moesten om 07.00 in Knokke zijn en de uiteindelijke opnames zijn doorgegaan rond 17:00. Tussentijds ? Wachten, altijd weer wachten...

Lowie25 mar 2021, 19:23

54  Uma
Cedric schreef: ↑22 mar 2021, 18:19 Wat ik hier nog niet heb gelezen - of schandalig over heb gelezen - zijn de posities van Annelotte, Jasmien en Lennart als schutters in de laatste linie.

Ik heb de 3 schuttersposities op de schermafbeelding hieronder aangeduid. Op zijn minst toch erg opvallende posities die bij mij behoorlijk wat vragen oproepen.
Afbeelding

Als ik me goed herinner zat Lennart bovenin (rechts van de auto's), terwijl Annelotte en Jasmien zich onderin bevonden (links van de auto's).
De Daft Punk groep kwam aan de bovenkant uit het maïs (ze hadden trouwens al de ganse tijd aan die kant gezeten, want we hebben ze nooit van de ene naar de andere kant zien oversteken).

Vraag 1: De rol van Jens als coördinator... Hij had met de drone kunnen zien dat de aanvallers aan Lennarts kant waren, zodat de schuttersposities konden worden verplaatst. Heeft hij dat niet goed doorgegeven dan?
Vraag 2: Konden die schuttersposities eigenlijk wel worden verplaatst en heeft Samina ervoor gekozen er 2 onderin te zetten en 1 vanboven (wat een érg slechte tactiek zou zijn), of waren die posities verankerd en niet te verplaatsen, waardoor de aanvallers sowieso een voordeel hadden?
Vraag 3: Als de posities verankerd waren en je dus sowieso 2 personen onderin had, hadden die dan niet beter moeten afspreken en coördineren om minder snel zonder kogels te vallen? (Annelotte en Jasmien dus.)

Enfin, ik bedoel maar, het lijkt heel erg alsof Samina en Jens amper invloed hadden op deze opdracht, maar ik denk dat ze meer invloed hadden dan wij denken. Want de keuze van die 3 posities voor de schutters vind ik toch erg ongelukkig..

Je hoort iedereen keer wanner ze een kogels schieten ik heb geteld en kom lang niet aan 120 kogel(40 per persoon)
Dus dat zou dan betekenen dat de mol mischien kogels heeft over gehouden .
Maar met de muziek er over heen is dit al zeer moeilijk maar toch.
En ook de posities waren absoluut slecht gekozen.
Je gaat voor een maximaal bereik voor je kogels.
Dat beteken een in elke hoek.
Heb het op een blad nagetekend en dan kun je bijna overal iemand neerschieten!

Addow schreef: ↑24 mar 2021, 14:14 Dit zou wel eens het moment en het codewoord kunnen geweest zijn waarmee Gilles de mol gebrieft heeft 😜

Afbeelding
Nee hoor aan het begin heeft iedereen handschoenen enkel noah heeft die uit gedaan voor zijn slot gemakkelijk open te krijgen
Met leren handschoenen is dat zeer moeilijk.

Hierbij de foto van hun bereik. https://i.imgur.com/bVwK8Xe.jpg
Wat die aanvallers heeft bezielt om niet langs de zijkant te gaan?

chicawah.janssen25 mar 2021, 20:03

8153
Lowie schreef: ↑25 mar 2021, 19:27 Je hoort iedereen keer wanner ze een kogels schieten ik heb geteld en kom lang niet aan 120 kogel(40 per persoon)
We krijgen maar fragmenten te zien. We hebben Katrien, Kevin en Sven ook niet alle vragen zien oplossen en alle pijlen zien afschieten.
Lowie schreef: ↑25 mar 2021, 19:27 En ook de posities waren absoluut slecht gekozen.
Je gaat voor een maximaal bereik voor je kogels.
Dat beteken een in elke hoek.
Heb het op een blad nagetekend en dan kun je bijna overal iemand neerschieten!
De posities stonden vast, ze konden daar niets aan veranderen.
Lowie schreef: ↑25 mar 2021, 19:27 Wat die aanvallers heeft bezielt om niet langs de zijkant te gaan?
Ze mochten niet langs de zijkant gaan. Dat werd verteld door de voice-over.

Lowie25 mar 2021, 20:18

54  Uma
A ja is dat dat zo

Afbeelding

Hier staan ze anders

martin.janssen26 mar 2021, 10:37

178
Mocht er inderdaad een mol bij de DPers hebben gezeten en mocht deze ook zijn ingelicht over de opdracht dan zou de tactiek van de DP mol moeten zijn om te wachten totdat de verdedigers hun geweren hebben leeggeschoten om vervolgens ongestoord de auto te kunnen bereiken. We weten ook dat het veld asymmetrisch is met 2 paintball geweren aan één kant (Annelotte en Jasmien) en één geweer aan de andere kant (Lennart). De DP mol zal dus de kant kiezen waar Lennart staat.

De beste tactiek van een verdedigende mol op de positie van Lennart is dus vooral geen aanvallers af te schieten die voorop liggen in de race naar de auto. Een niet DP-mol kan zodoende de auto bereiken voordat de DP mol zijn kans schoon acht om achter de linies vandaan de spurt in te zetten.
Dit verklaart waarom Lennart nog kogels heeft als Annelotte en Jasmien al lang zonder zitten. De enige die een eventuele DP mol nog af zou kunnen schieten is dan Lennart, maar die laat keurig de aanvaller die voorop ligt door, zodat die ongeschonden als eerste de auto kan bereiken. Het helpt hier ook wel (maar dit is niet noodzakelijk) als deze herkenbaar is omdat hij geen handschoenen aan heeft en een beetje een snelle jongen is. Klus geklaard. En niet alleen jezelf gered als Mol, maar ook geen €5000 in de pot wat ook wel belangrijk is. Met de tactiek om iedereen af te schieten zou de mol zich ook kunnen redden, maar dit is beter. Bovendien zal het echt wel een opgave zijn om ervoor te zorgen dat er echt niemand doorheen komt, gegeven het beperkt aantal kogels. Kortom, zo min mogelijk raak schieten!!!!

Wat dit scenario extra aannemelijk maakt is het feit dat het toevallig Lennart is die bij de indeling van de linies al meteen iemand aanwijst met "jij bent toch snugger" om zodoende iedereen behalve zichzelf in linie 1 te krijgen, waardoor de kans dat hij zelf in linie 3 kan komen groter is. Bij de indeling van linie 2 biedt Dami zich aan en Lennart lijkt iets te zeggen maar wij horen het niet. Hij kijkt vervolgens naar Philip en Samina zegt dan "en jij Philip". Wellicht dat hij hier het voorzetje heeft gegeven om Philip voor te stellen. Opvallend is ook dat hij zijn armen achter zijn rug houd en daarmee uitstraalt, je moet niet bij mij zijn.

Bij de keuze van de drone operator krijgen we alleen te zien dat Samina tegen Jens zegt "jij bent handig, jij de drone" terwijl ze hem aanwijst. Wat hieraan vooraf is gegaan krijgen we niet te zien, maar het was toch Lennart die al eerder Jens heeft aangemerkt als "snugger". En aangezien Jens niet terecht is gekomen in linie 1 ligt het wel een beetje voor de hand dat hij de eerste is waar Samina dan aan denkt. En aangezien Samina al min of meer de leiding heeft, blijven de sleutelposities dan over voor Annelotte, Jasmien en .... Lennart.
Ik denk dat ik Lennart toch maar wat beter in de gaten ga houden.

SiMol26 mar 2021, 10:59

264
Zeer knappe analyse die ik wel kan volgen en als aannemelijk beschouw, helaas kan ik (mist kleine verschillen) in jouw analyse ook zaken vinden die Jens dan weer net niet de mol maken, zie verder.😜

Al kan het even goed dat de vrouwen sneller zonder kogels zitten dan Lennart omdat ze gewoon minder ervaring hebben met paintballen of minder tactisch zijn.
De keren dat ik ben gaan paintballen, viel dit ook wel op dat sommigen na een paar spelletjes al zonder kogels zaten, terwijl anderen bijna alle spelletjes konden spelen zonder bijvullen van kogels.

Ik zie in Jasmien en Annelotte wel het type dat niet echt aan kogel 'management' doen, zelf al zouden ze veel meer kogels hebben. Die vuren er gewoon op los als een kans zich aangrijpt. Lennert lijkt me dan weer meer beredeneerd en gewoon zuiniger met kogels zelf moesten ze zelf veel meer kogels hebben.

Ikzelf ben ook het type dat zuinig met kogels omgaat tijdens het paintballen. Als je in burst schiet (3 tal kogels per keer) heb je meer controle vind ik en zie je waar je kogels landen en kan je bijsturen. Als je gewoon los weg blijft schieten heb je die controle niet.

Wat me ook opviel was dat Lennert een pogingen wou doen om een zichtbare helm te raken, lijkt me op zich zelf een goede strategie. Je kan namelijk mikken, bijstellen en opnieuw mikken en dat op een stilstaand doelwit. Makkelijker dan een springend, zigzaggend doelwit lijkt me.

Moest Lennert de mol zijn zou hij dit toch niet proberen, want je ziet op zo een moment het postuur van de Daft Punker niet 🤔 Al moet ik zeggen dat het mij wel leek dat hij er ver naast zat, wat dan weer bewust gedaan kan zijn als mol.

Mindfuck, haha 🤯

martin.janssen26 mar 2021, 11:19

178
Je bedoelt in je eerste zin Lennart i.p.v. Jens toch, want ik dacht dat ik een redelijk verhaal had richting Lennart als Mol.
En laat Lennart niet merken dat je hem steeds Lennert noemt 🙂
En dat Lennart eerst op de helm probeert te schieten is natuurlijk een hele slimme afleider. Hij kan hiermee aangeven dat hij heel erg gemotiveerd is om de aanvallers meteen neer te schieten. Ik kan niet wachten! Maar hij wil natuurlijk niet die helm raken, mocht dat al kunnen lukken.

SiMol26 mar 2021, 12:30

264
Had het over Lennert in het Daft Punk pak 😜
Haha nee, bedoelde inderdaad Lennart i.p.v. Jens.

Altijd lastig die namen in het begin, thanks voor de correctie.

Maar ik vond de acties van Lennart ook wel verdacht (mits hij de Daft Punk mol kon herkennen).
Ik denk wel dat de helm raken vanuit de positie van Lennart niet extreem moeilijk was, althans mijn ervaring met paintballen.
Heb al van verder kunnen raak schieten bij paintball, maar misschien stonden de geweren wel beter afgesteld. 😜
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 37