Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Jay-Lo22 mar 2021, 12:54

1690  Sven
Jansen schreef: ↑22 mar 2021, 11:03 @vasQuez
Ja, maar ze bakten er zo weinig van he, je zou nu net van die drie verwachten, dat er meer molboekjes werden weggeschoten, zeker als je daar als mol bijzit.
Toch maar beperkte kansen, als er 1 mol bijzit (die geoefend heeft) heb je ook nog 2 kandidaten. 10 molboekjes, 10 vragen, 10 kansen. Ze gingen ieder om beurt, degene die eerst ging had 4 kansen om te mogen schieten, de andere 2 elk 3. 3 molboekjes is dan een mooie score.
Daarbij komt ook dat als daar 3 kandidaten staan (die niet geoefend hebben), de kans dat er meer Daft Punkers doorstromen naar linie 3 groter wordt. De kans dat de reservemol daarbij zit wordt ook groter, en de kans dat de 3 in linie 3 iedereen kunnen raken wordt kleiner.
Ik zie de mol toch in linie 2 of 3 zitten. Annelotte en Jasmien zaten al snel zonder munitie, Lennart was de enige die tot bijna op het einde nog kogels had.

Wat de briefing van de mol(len) betreft. Ik denk dat zij samen zijn gebrieft 3 weken voor de opdracht. Zij wisten van elkaars bestaan en kregen ook het spelverloop mee. Vermoedelijk hebben geen van beide een voordeel gekregen.
De Daft Punkgroep was ook goed georganiseerd. Zij hadden afgesproken hoe ze het spel zouden aanpakken, zoals ze daar allemaal in de gracht zaten en op bevel van 1 iemand allemaal hun rookbommen lieten afgaan om daarna samen uit die gracht te komen.
We hebben al andere tactieken gezien in De Mol. Bij het struisvogeldoolhof bvb, allemaal beginnen rennen als kiekens zonder kop.

Cadfael22 mar 2021, 12:56

229  Uma
Het waren gewoon de reserve-kandidaten die er als eerste aankwamen die een boekje konden nemen. Anders kon je u als bijvoorbeeld 3de bevrijden, maar toch niet verder kunnen, omdat juist uw boekje is afgeschoten. De eerste die gewoon een boekje konden nemen konden verder, de laatste hadden er geen meer en bleven achter.

Ook denk ik dat de reserve-mol geen extra informatie had. Hij wist misschien wel hoe het spel ging verlopen, maar wist bijvoorbeeld niet de code van zijn slot. Zo had hij evenveel kansen als de andere reserve-kandidaten. De reserve-mol had hier geen voordeel, denk ik.

Jens zal jammer genoeg niet terugkeren. Spijtig genoeg valt hij na één proef af, maar dit is hetzelfde als de eerste afvaller die wel meereist, maar er ook na 2 of 3 proeven uitligt. Het verschil met Hans in Zuid-Afrika is ook dat Hans geen vragenlijst had ingevuld, terwijl dit nu wel het geval was. Als Jens zou terugkeren, heeft dat laatste fragment van de aflevering ook geen betekenis.

Paraceta22 mar 2021, 13:18

717  Sven
ex-molinator schreef: ↑21 mar 2021, 22:35 Mooi opgemerkt maar ik zou toch wel eens het fragment willen zien/horen (in welke reeks dan ook) waarin GDC specifiek zegt dat je enkel geëlimineerd kan worden door een rood scherm.
Puur hypothetisch:
Stel dat GDC ooit gezegd heeft: je kan als kandidaat enkel geëlimineerd worden door een rood scherm. Is een Mol een kandidaat? en indien Nee, is die regel dan wel van toepassing?
Voor voor juristen 😉

De herbekijking is alvast voorzien op komende vrijdag.
Hier even de exacte bewoording die Gilles gebruikte in Zuid-Afrika:
Afbeelding

Over de eerste (pijl-en-boog-)linie: er zijn slechts 15 pijlen om 10 doelwitten te raken. Hierbij weten we:
- Sven heeft de landenvraag juist, maar schiet mis.
- Na 15 minuten: Katrien heeft de koninginnenvraag juist en schiet raak.
- Tussen minuut 15 en 19: Sven heeft de kandidatenvraag fout.
- Na 27 minuten: Kevin heeft de voetbalvraag fout.
- Sven heeft de cocktailvraag fout.
- Na 41 minuten: Kevin heeft een onbekende vraag juist en schiet raak.
- Katrien heeft de (laatste) Duitslandvraag juist en schiet raak. (Opvallend: Kevin zegt hierbij "neem uwen tijd maar he", terwijl er ook net een Daft-Punker aankomt (niet dat hij dit sowieso gezien heeft, maar op dat moment (nog minder dan 20 minuten) probeer je zo snel mogelijk te zijn denk ik?))

Dit gewoon even als opsomming. Ik vind het alleen raar dat ze meer dan 40 minuten doen over 15 vragen? In de eerste linie probeer je toch zo snel mogelijk alles uit te voeren?
Caveat: de tijdstippen zijn soms gebaseerd op andere linies en ik heb aangenomen dat er niet geknoeid is met de volgorde van weergave.

astridm22 mar 2021, 14:20

287
We kunnen speculeren wat we willen, maar wie zegt dat de mollen op dit spel waren voorbereid? En waarom zouden ze elkaar persé vantevoren gezien moeten hebben? De opname in het maisveld kan net zo goed pas na het spel zijn gemaakt. We zien weliswaar de auto's wegrijden, maar dat betekent niet dat ze linea recta zijn doorgereden naar Sankt Goar. Het blijft een tv-programma en niets is wat het lijkt, zeker bij De Mol. 😉

Mollenjager-DT22 mar 2021, 14:35

767  Yens
@astridm Vlak voor het filmpje van de 2 mollen verschijnt er op het scherm "Liedekerke, 3 weken voor vertrek". Het was dus weldegelijk een hele tijd voor de opnames. 😉

Jurgen585722 mar 2021, 14:40

16
Net nog eens deze fantastische opdracht herbekeken.

GDC zegt letterlijk "Niemand hier is zeker van zijn plaats".
Achteraf bekeken heeft ie helemaal gelijk want zelfs de mol bleek niet zeker van zijn plaats 🙂

astridm22 mar 2021, 14:59

287
Mollenjager-DT schreef: ↑22 mar 2021, 14:35 @astridm Vlak voor het filmpje van de 2 mollen verschijnt er op het scherm "Liedekerke, 3 weken voor vertrek". Het was dus weldegelijk een hele tijd voor de opnames. 😉
Dankje, dat had ik inderdaad gemist, maar het wil nog steeds niet zeggen dat de mollen elkaar kenden. De kans is nu natuurlijk wel groter, maar ons zullen ze het zeker niet laten zien. 😃

pheebs22 mar 2021, 17:22

6
renzo.verdonckt schreef: ↑21 mar 2021, 21:44 Als Jens de oorspronkelijke Mol was, dan zou de keuze om bij het drone-scherm te gaan zitten niet logisch zijn geweest. De Mol gaat voor zijn plek willen vechten (en dus willen schieten - denk ik dan). Daardoor lijkt het me weinig waarschijnlijk dat Noah de Mol is.
Maar de tegenstanders waren onherkenbaar, moest Jens de mol zijn en toch schieten dan weet hij niet op wie hij moet schieten. Volgens mij zijn de beste plekken als mol bij de pijl en boog of schuttersplek. Zij beschikken namelijk over de positie die bepalend is hoeveel tegenstanders er naar de laatste plek gaat.

JBB22 mar 2021, 17:46

439  Uma
Ik zou als mol toch zelf willen schieten hoor 😂
Het liefst op Dami haar plek, en anders op het einde.

De minst belangrijke rollen (met het minste invloed) zijn de dronepiloot en de coördinator. Want ja, iedereen die een paintballgeweer heeft ziet toch ook met eigen ogen of er iemand aankomt of niet.

Cedric22 mar 2021, 18:00

2834  Uma
Wat ik hier nog niet heb gelezen - of schandalig over heb gelezen - zijn de posities van Annelotte, Jasmien en Lennart als schutters in de laatste linie.

Ik heb de 3 schuttersposities op de schermafbeelding hieronder aangeduid. Op zijn minst toch erg opvallende posities die bij mij behoorlijk wat vragen oproepen.
Afbeelding

Als ik me goed herinner zat Lennart bovenin (rechts van de auto's), terwijl Annelotte en Jasmien zich onderin bevonden (links van de auto's).
De Daft Punk groep kwam aan de bovenkant uit het maïs (ze hadden trouwens al de ganse tijd aan die kant gezeten, want we hebben ze nooit van de ene naar de andere kant zien oversteken).

Vraag 1: De rol van Jens als coördinator... Hij had met de drone kunnen zien dat de aanvallers aan Lennarts kant waren, zodat de schuttersposities konden worden verplaatst. Heeft hij dat niet goed doorgegeven dan?
Vraag 2: Konden die schuttersposities eigenlijk wel worden verplaatst en heeft Samina ervoor gekozen er 2 onderin te zetten en 1 vanboven (wat een érg slechte tactiek zou zijn), of waren die posities verankerd en niet te verplaatsen, waardoor de aanvallers sowieso een voordeel hadden?
Vraag 3: Als de posities verankerd waren en je dus sowieso 2 personen onderin had, hadden die dan niet beter moeten afspreken en coördineren om minder snel zonder kogels te vallen? (Annelotte en Jasmien dus.)

Enfin, ik bedoel maar, het lijkt heel erg alsof Samina en Jens amper invloed hadden op deze opdracht, maar ik denk dat ze meer invloed hadden dan wij denken. Want de keuze van die 3 posities voor de schutters vind ik toch erg ongelukkig..

Paraceta22 mar 2021, 18:53

717  Sven
Het lijkt erop dat de paintballgeweren een vaste plaats hebben:
Afbeelding
Dit is een beeld dat getoond wordt wanneer de 10 kandidaten een voor een aankomen in het maïsveld (we zien Jens in z'n eentje in de cirkel); ik heb omcirkeld wat ik denk dat de paintballlocaties zijn. De enige rechtstreekse invloed die Samina en Jens hier gehad kunnen hebben, lijkt me de plaatsing van de obstakels, geen idee of daar iets af te leiden valt?

Rob100122 mar 2021, 20:13

7
Ik vond deze opdracht enorm spannend! Zat sterk in elkaar.

Wat ik nog niet voorbij zag komen hier, is de vraag of de reservemol de code wist van het cijferslot. Ik denk zelf van niet, want dat zou de reservemol een oneerlijk voordeel geven tegenover de andere negen aanvallers. Ik verwacht wel dat de alle aanvallers voor het begin te horen kregen hoe de opdracht in elkaar stak.

Het was goed dat ze aan het eind lieten zien dat de mollen elkaar hadden ontmoet. Nu heeft Noah weer precies dezelfde kans om de mol te zijn statistisch gezien. Alsnog denk ik niet dat hij het is, maar dat is gebaseerd op gevoel, haha.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 37