Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

happyfello12 apr 2021, 13:16

326  Uma
Ik kan je hier in volgen, als de mol bij de laatste 2 zit dan gaat de mol eerder niet dan wel opstaan en de stolp openen omdat de mol weet dat er een 5-1 verdeling ligt... we weten natuurlijk niet of het hele gesprek getoond werd uiteraard. Mocht Sven of Annelotte de mol zijn, dan gaat de mol proberen te blijven zitten, op basis daarvan zakt het molgehalte van Annelotte.

Bovendien kan de mol ook niet op een bomstoel zitten en er gewoon van uitgaan dat de groep toch voor pasvragen gaat kiezen mocht hij/zij uit het spel gegooid worden... De groep lijkt namelijk eerder voor eigenbelang te gaan ipv voor de centjes.

SiMol12 apr 2021, 13:27

264
Denk niet dat er in deze proef een voordeel was voor de mol om ergens specifiek te gaan zitten. Hierbij ga ik er wel vanuit dat de mol de schakelaars wist zitten en getraind heeft op pikant eten en sterke drank drinken.

Dan kan de mol gelijk waar gaan zitten.
Zit hij/zij niet op een schakelaar, probeert hij/zij gewoon die kandidaten eruit te krijgen die op een schakelaar zitten en zelf als dat niet lukt zullen de kandidaten toch waarschijnlijk voor de pasvragen gaan. Als de mol wel op een schakelaar zit, kan hij/zij eerst proberen de andere schakelaar eruit te spellen en dan zelf ook eruit proberen te liggen, maar hij/zij kan even goed ook voor de pasvragen gaan.

Of de mol dan 1 of 5 pasvragen neemt, maakt ook niet uit. Als je de 5 pasvragen neemt, kan je zien hoe de onderhandelingen lopen en kan je worst-case nog wisselen, moest de andere kandidaat toch nog voor geld proberen gaan.
Heb je 1 pasvraag, dan zal de andere kandidaat wel akkoord zijn met 5 pasvragen.

Dus in gelijk wel scenario kan de mol het spel wel wat sturen, daarbij komende dat er hoogstwaarschijnlijk voor pasvragen gekozen wordt, hoeft de mol hier weinig te doen.

Moest ik mol zijn in deze proef, zou ik het gewoon op mij af laten komen en dan afhankelijk van de situatie wat proberen sturen, als het zelf al nodig zou zijn.

Dus conclusie zoals bij bijna alle derde proeven dit seizoen, heel weinig op te maken over wie de mol is. Vanaf dat er pasvragen zijn, heeft de mol een dagje verlof. 😅

Ik hoop dat het volgende seizoen de pasvragen wat herzien worden, voorbeeld 1 aflevering een negatieve pasvraag om dan de volgende aflevering 2 positieve pasvragen te krijgen. Of dat je bij het verkrijgen van een pasvraag al weet dat je de volgende proef in een ongunstige positie zit, waar je minder informatie te weten kan komen over andere kandidaten.

chicawah.janssen12 apr 2021, 13:36

8153
Vanaf dat er pasvragen zijn, heeft de mol een dagje verlof.
Helaas maar al te waar. Ze zouden wel wat minder kwistig kunnen zijn met de pasvragen en/of maken dat ze moeilijker te bemachtigen zijn. Bij het paintballen in Argentinië en Zuid-Afrika bv. moest er echt gestreden worden.

The hunter12 apr 2021, 13:41

282  Uma
SiMol schreef: ↑12 apr 2021, 13:27 Denk niet dat er in deze proef een voordeel was voor de mol om ergens specifiek te gaan zitten. Hierbij ga ik er wel vanuit dat de mol de schakelaars wist zitten en getraind heeft op pikant eten en sterke drank drinken.
En hier gaat Lennart toch een minpunt in mijn molboekje krijgen van mij. Hij was de enige aan wie duidelijk te zien was dat hij niet tegen pikant kon, daarom ook dat hij met Samina de meeste stemmen kreeg.

chicawah.janssen12 apr 2021, 13:47

8153
@The hunter Maakt totaal niet uit als de mol er als eerste uitvliegt: de groep kiest toch voor de pasvragen.

Mollenjager-DT12 apr 2021, 13:48

767  Yens
SiMol schreef: ↑12 apr 2021, 10:27 Dat Sven hier relatief makkelijk meegaat in 1 tegenover 5 pasvragen is wel te verklaren. Het levert hem nog steeds een voordeel op, al is dat van Annelotte beter natuurlijk. Annelotte had hier ook de beste onderhandelingspositie, denk dat Sven dat ook wel snel begreep en dus akkoord ging met 1. Annelotte ging deze 5 pasvragen niet meer afstaan en dus was het voor Sven voornamelijk kiezen tussen 0 of 1 pasvragen en accepteren dat Annelotte dan eventueel meer pasvragen had. Zelf met Annelotte onder druk te zetten, denk ik niet dat het mogelijk ging zijn om de 5 pasvragen voor hem te winnen, hooguit dat er wel voor het geld gegaan ging worden.

Dus Sven zal volgens mij dit snel ingezien hebben en zich tevreden gesteld hebben met 1 pasvragen boven de mogelijkheid op €5000 in de pot.
Ik vind dat Sven ook een goede onderhandelingspositie heeft eigenlijk, net zoals GDC volgens mij ook aanhaalt. 4 pasvragen meer voor Annelotte is echt wel een groot verschil als je er zelf maar 1 krijgt, ik zou er als kandidaat nooit mee akkoord gaan. Dan heb ik nog liever dat iedereen met gelijke wapens strijdt en er eventueel toch nog € 5000 verdiend wordt. Als Annelotte de 5 pasvragen niet wou afstaan, kon Sven evengoed zeggen dat het dan niets werd voor hen beiden en zo eventueel nog pushen voor het geld. Ik blijf het toch zeer opmerkelijk vinden dat hij hier zo snel mee akkoord gaat, iets dat vooral uit het oogpunt van de mol of een heel zeker kandidaat te verklaren is. Al kan het natuurlijk ook dat hij gewoon niet verder nadacht op dat moment, gemiste kans dan toch.

chicawah.janssen schreef: ↑12 apr 2021, 13:47 @The hunter Maakt totaal niet uit als de mol er als eerste uitvliegt: de groep kiest toch voor de pasvragen.
Ik vind het toch een beetje makkelijk om er als mol vanuit te gaan dat je gewoon mag weggestemd worden omdat de groep toch wel voor de pasvragen zal kiezen. Ten eerste is het een beetje flauw om hier als mol weer alles uit handen te geven en te vertrouwen op de kandidaten, maar ook wat ik eerder al aanhaalde. Als je als kandidaat op het einde in de positie van Sven geduwd wordt en je dreigt achter te blijven met slechts 1 pasvraag tegenover 5 pasvragen bij jouw medekandidaat, zou het altijd kunnen dat er toch nog voor het geld gegaan wordt. De mol zal waarschijnlijk ook van deze oneerlijke verdeling afweten en deze situatie dus in het achterhoofd houden.

SiMol12 apr 2021, 13:53

264
@The hunter
Inderdaad, Lennart kon het niet verbergen door de tranende ogen, wat met veel oefenen wel getraind kan worden denk ik.
Maar ja, op zich kon je wel al raden dat er voor pasvragen gekozen ging worden, dus steek je dan als mol tijd erin om dit onderdeel te trainen?
Ik zou zeggen van wel, maar noodzakelijk is het wel niet.

Ik vond ook dat het bij Jasmien opviel aan haar gezicht. Zowel bij het pikante als bij de drank. Verbaasde mij zelf dat ze zo lang kon blijven zitten. Ik vond ze samen met Philip ook veel het woord nemen en argumenten opwerpen waarom zei moest blijven zitten of een andere loog. Vanuit mijn ervaring met gezelschapsspellen (zoals Weerwolven of Saboteur) is dat meestal een teken dat die persoon iets te verbergen geeft of in dit geval aan het liegen is.

The hunter12 apr 2021, 14:01

282  Uma
chicawah.janssen schreef: ↑12 apr 2021, 13:47 @The hunter Maakt totaal niet uit als de mol er als eerste uitvliegt: de groep kiest toch voor de pasvragen.
Maar voor de reis kan je hier toch niet zomaar vanuit gaan. Wie weet zijn er een aantal kandidaten in de groep die wel voor het geld willen gaan. Stel dat bijvoorbeeld Dami en Jens er nog bij zijn en Jasmien en Philip niet meer, dan krijg je een heel andere dynamiek. Dat hij als eerste afvalt is in deze groep niet erg, maar hij is degene bij wie je het meest fysiek ongemak ziet van het pikante eten. Een teken dat hij op voorhand niet geoefend heeft? Of verdraagt zijn lichaam het echt niet, zelfs na oefening?

SiMol12 apr 2021, 14:03

264
@Mollenjager-DT , je kon er volgens mij gif op innemen dat Annelotte die vijf pasvragen niet meer ging afstaan.

Was voor mij dus heel snel duidelijkheid dat Sven maar 2 mogelijkheden meer had: of tevreden zijn met 1 pasvraag (voordeel ten opzichte van iedereen behalve Annelotte), of proberen te onderhandelen met risico om zijn ene pasvraag ook kwijt te zijn maar wel eventueel €5000 opbrengst.

De 5 pasvragen weten te bemachtigen was voor mij dan al onmogelijk, door de sterke positie van Annelotte. Dus Sven kon wel nog proberen voor geld in de pot te gaan, maar Annelotte zou daar waarschijnlijk niet zomaar mee akkoord gaan en zelf al gaat ze dan akkoord is Sven zijn pasvraag kwijt (Annelotte de hare ook).

Dus samengevat denk ik dat het voor Sven snel duidelijk was dat 1 pasvraag het maximum was voor hem in deze proef en dat hij dat dus verkoos boven misschien nog €5000 opbrengt voor de groepspot, wat ook nog zwaar onderhandelen ging zijn en geen zekerheid was. Hij heeft dus eieren (een pasvraag 😜) voor zijn geld gekozen.

Mollenjager-DT12 apr 2021, 14:08

767  Yens
@SiMol Ben ik het niet mee eens... Het is zoals ik eerder al aanhaalde in mijn ogen dan beter om niemand pasvragen te gunnen en in het beste geval toch nog € 5000 te verdienen als kandidaat dan je medekandidaat 5 pasvragen te gunnen terwijl jij er maar eentje krijgt en zo ook nog eens € 5000 mis te lopen. Sven zat hier bijna in exact dezelfde onderhandelingspositie als Annelotte, buiten dat hij niet startte met het voordeel en zelf niet meer mocht rechtstaan. Hij had evengoed aan Annelotte kunnen zeggen dat hij het voordeel van de 5 pasvragen wou en dat het anders niets of eventueel geld werd. De argumenten van Annelotte, zoals het verzorgden van Isidoor aanhalen, vind ik maar zwak ook eigenlijk. De andere kandidaten hebben haar die taak toevertrouwt, maar er zijn er waarschijnlijk nog een paar die het even graag zouden doen. Sven had veel betere argumenten kunnen gebruiken om het voordeel te krijgen, zoals beginnen over zijn nadeel in de atoombunkerproef, ...

Torremolinos12 apr 2021, 14:16

264
Ik ben vlug eens gaan herbekijken hoe er gestemd werd. Of we daar de mol mee kunnen vinden betwijfel ik, maar het is leuke info. Wie gelooft wie niet, wie wil wie weg?

Na het pikante eten zijn de stemmen:
Lennart - Jasmien -> gestemd door Samina? ( dit lijkt me het mogelijkst, Lennart en Jasmien bij de meest verdachten)
Katrien- Jasmien -> gestemd door Samina of Lennart?
Samina- Lennart
Samina- Philip -> gestemd door Lennart? (Lijkt me logischer dat Lennart op Samina stemt aangezien ze al verdacht was)
Samina- Lennart
Samina- Lennart
Samina - Lennart

Als we er nu vanuit gaan dat niemand op zichzelf stemt., dan weten we dat Samina niet op zichzelf stemt en dat nog 1 iemand niet op haar stemt. Toch vreemd dat 1 ander persoon niet op Samina stemt, nadat ze zichzelf verklapt heeft. Ook op Lennart wordt 5 van de 7 keer gestemd, dus slechts 1 persoon naast Lennart zelf, stemt niet op hem.
Zoals je ziet zijn 2 van de 3 stemmingen die ik heb aangegeven door Samina en/of Lennart gedaan. 1 van die stemmingen komt van een andere persoon. De 4 overige zijn dezelfde stemmen. Ik vraag me af wie van de 5 kandidaten (naast Samina of Lennart) NIET de groep is gevolgd. Ik denk echter niet dat de mol zo heeft gestemd, die zou dan eerder hebben gestemd op de bomstoelen (Sven en Annelotte).

Na de schnaps, zijn de stemmen:
Annelotte- Jasmien -> gestemd door Philip
Philip- Katrien.
Philip- Katrien
Philip- Katrien
Philip- Jasmien -> gestemd door Katrien

Slechts 1 keer wordt er niet op Philip gestemd, dus dat is zijn stem. Hij stemt hier dus op Annelotte (bomstoel!) en Jasmien.
Van de overige 4 stemmen wordt er 3 keer op Katrien gestemd. We weten dus dat de enige stem waar Katrien niet in voorkomt, haar eigen stem is. De andere kandidaten (Annelotte, Sven en Jasmien) stemden dus alledrie voor Philip en Katrien.
Laatst gewijzigd door Torremolinos op 12 apr 2021, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.

The hunter12 apr 2021, 14:17

282  Uma
@Mollenjager-DT Sven had geen mogelijkheid om nog voor de 5000 euro te gaan. Enkel Annelotte kon rechtstaan en 5000 euro pakken. Als zij besluit om te blijven zitten met de 5 pasvragen in haar hand heeft Sven nog twee opties: rechtstaan en de bom laten ontploffen met geen geld en geen pasvragen als resultaat of blijven zitten met 1 pasvraag in zijn hand.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 22