Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

SiMol12 apr 2021, 14:18

264
@Mollenjager-DT

Ik zeg niet dat ik het eens ben met Sven, had inderdaad kunnen proberen onderhandelen, ondanks de zwakke argumenten van Annelotte.

Maar uit die argumenten bleek voor mij wel dat Annelotte de pasvragen niet ging opgeven, toch zeker niet wisselen.

In de vorige proeven/afleveringen is ook al gebleken dat Sven discussies uit de weg gaat (bv Domino proef). Dus mij lijkt Sven snel de keuze gemaakt te hebben om zich neer te leggen bij 1 pasvraag en geen grote discussie te starten.
Hij verkiest dus 1 pasvraag boven €5000.

Zijn actie is voor mij dus te verklaren als kandidaat, wat niet zegt dat het niet te verklaren is als mol. Maar gezien zijn inzet tijdens het fietsen, zie ik hem toch meer als kandidaat dan als mol.

Kleine toevoeging, zoals @The hunter aanhaald, enkel Annelotte kon nog rechtstaan, wat haar positie nog sterker maakte.

schotte.jelle12 apr 2021, 14:26

143
Sven had tenminste moeten proberen, bluffen,... Annelotte had meer te verliezen dan hij ( tenzij 1 van beiden de mol is)
Je kan uiteindelijk nog altijd instemmen.
Maar dit was zo zwak dat er mogelijk toch iets acheter zou kunnen zitten

Cadfael12 apr 2021, 14:33

229  Uma
Niet dat het iets uit maakt, maar je kan het ook vanuit een ander perspectief zien als mol. Als je er in het begin voor zorgt dat de mensen die het meest kans maken om toch voor de groepspot te gaan al wegstemt, is er meer kans dat er op het einde voor pasvragen wordt gegaan. Ik denk toevallig dan aan Samina en Lennart. Dit zijn waarschijnlijk de twee meest betrouwbare mensen als het op pasvragen aankomt. Samina gaat altijd wel voor de groep. Lennart heeft in vorige proeven al aangegeven dat hij niet de "klootzak" wilt zijn die voor pasvragen gaat. Als één van deze 2 het einde haalt en in die discussie geraakt op het einde, zou die persoon echt nog wel makkelijker beslissen om voor €5000 te gaan.

Daarnaast is het niet op de bomstoel zitten en tot op het einde geraken misschien nog de beste positie. Ofwel zijn de beide bomstoelen weggestemd en dat is des te beter. Ofwel blijf jij over met de andere bomstoel. Jij bent degene die moet rechtstaan, want de andere zit op de bomstoel. Je gaat sowieso voor de pasvragen. Jij wilt er 5 en biedt de andere 1 aan, waardoor er discussie ontstaat. Uiteindelijk beslis jij of de €5000 verdiend wordt, want de andere persoon kan de stolp niet opheffen zonder recht te staan. Als die dan voorstelt om toch voor de €5000 te gaan, kan jij de discussie blijven rekken. Of je kan de andere kandidaat toch de 5 pasvragen gunnen, maar uit kandidatenperspectief is dat misschien raar.
Laatst gewijzigd door Cadfael op 12 apr 2021, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Wulpse Wasbeer12 apr 2021, 14:37

4  Yens
Bij de domino-opdracht lijkt Sven 1 pasvraag te weinig vinden voor 1000 euro, terwijl hij hier niet eens nadenkt over de 5000 euro, hoewel hij ook maar 1 pasvraag krijgt.

Ook meen ik me van vorige jaren te herinneren dat ze niet altijd eerlijk waren over wat er gebeurde bij zo'n opdrachten, zou hij niet beter gevraagd hebben aan Annelotte om niet aan de rest te zeggen wat er juist is gebeurd? Niet dat ik hier een rechtstreeks voordeel van kan bedenken 😛

happyfello12 apr 2021, 14:54

326  Uma
Torremolinos schreef: ↑12 apr 2021, 14:16 Ik ben vlug eens gaan herbekijken hoe er gestemd werd. Of we daar de mol mee kunnen vinden betwijfel ik, maar het is leuke info. Wie gelooft wie niet, wie wil wie weg?
Bedankt voor de samenvatting Torremolinos... Wat in ieder geval opvalt is dat 'als de mol op één van de bomstoelen zou zitten', deze in ieder geval niet probeert de andere bomstoel weg te stemmen want noch Sven, noch Annelotte hebben een stem gekregen buiten die van Philip.

Is het nodig om de andere bomstoel weg te spelen ? Niet echt denk ik... als er 1 bomstoel overblijft weten beide spelers wie er goed geveinsd heeft en wie gewoon eten en water kreeg + diegene op de bomstoel moet d'office blijven zitten en heeft eigenlijk iets minder controle over het spel. Op dat moment er over liegen heeft voor het verdere verloop van het seizoen grote gevolgen...

Maarten D12 apr 2021, 15:15

4
Ik vind het opvallend dat ze er niet eens aan dachten om onder de stolp van het geld te kijken.

Denk niet dat er "gewoon" 5.000 euro voor de groepspot onder zat.
Misschien wel geld dat ze onder hun twee mochten verdelen?
Of misschien geld én informatie over de mol?

Volgens mij is Sven zeker over z'n mol en durfde hij niet voor het geld te gaan om zichzelf toch enigszins verdacht te maken bij Annelotte.

Torremolinos12 apr 2021, 15:37

264
chicawah.janssen schreef: ↑11 apr 2021, 22:03 @Cedric ik denk dat het een evolutie is die niet meer te stoppen is. Het spel wordt steeds harder gespeeld, het geld interesseert de meeste deelnemers niet.
Als je dan denkt aan Hanne in Argentinië die als laatste overbleef aan de ketting en toch de vrijstelling niet meenam... (of herinner ik mij dat verkeerd?)
Dat is ook een beetje wat WIDM in Nederland minder boeiend maakt. Allemaal bv’s die show willen verkopen en helemaal niet geïnteresseerd zijn in de pot. Die zelfs heel veel zelf mollen.
Bartje zei het vorig jaar ook al: ‘Ben je hier voor de pot, of om de mol te ontmaskeren?’
Maar als iedere kandidaat mettertijd zelf gaat mollen en totaal ongeïnteresseerd is in de pot, dan gaat het concept uiteindelijk kapot. Het kan niet zo zijn dat de mol op den duur alleen aan de zijlijn moet staan lachen in zijn vuistje.

Een oplossing zou zijn om iets te gaan doen met ‘persoonlijk geld’ dat kan verdiend worden naast een pot. Dat is WEL in de pocket, in vergelijking met een groepspot, waarvan de winst nog veraf en hypothetisch is.
Of je geeft iedere kandidaat die eruit gaat ook effectief 10% van de tot dan vergaarde pot (dan wel echt uit de pot of apart). Dat zou een leuke troostprijs zijn, maar ook een goede motivatie voor alle kandidaten om toch veel meer voor geld te gaan.

astridm12 apr 2021, 16:48

287
Een oplossing zou zijn om iets te gaan doen met ‘persoonlijk geld’ dat kan verdiend worden naast een pot. Dat is WEL in de pocket, in vergelijking met een groepspot, waarvan de winst nog veraf en hypothetisch is.

In Nederland is dat wel eens gebeurd, in het eerste of tweede seizoen. De kandidaat kon toen kiezen tussen naar huis gaan met geld of gewoon doorspelen en dan kwam het geld in de pot. Het fijne weet ik er niet meer van, maar ik geloof dat het 't geld van een proef was. Het strooien met jokers en vrijstellingen maakt WidM in ieder geval een stuk minder spannend en dat moet De Mol dus zeker niet gaan overnemen.

Addow12 apr 2021, 17:17

Molerator  377  Yens
Klaartje schreef: ↑11 apr 2021, 22:03 Toen ik het live zag daarstraks, viel me meteen op dat Sven wel heel rap op die middelste stoel ging zitten, waar dus een ontsteker onder zat. Dat vond ik best verdacht. Zo snel dat hij dat deed, alsof het stoelendans was.
Het feit dat er via montage zo op gehamerd wordt, vind ik sowieso al een excuus om eerder het omgekeerde te geloven.

We moeten het eens proberen om te draaien: waarom wil iemand zoals Sven graag op "die" stoel gaan zitten (indien hij de mol niet is). Dat is namelijk de stoel het dichtste bij de bom. Dus misschien dacht Sven dat de bom onschadelijk moest gemaakt worden en dat hij sleutelfiguur kon zijn in dergelijke opdracht?

Wij, als kijkers, weten intussen dat het spelletje helemaal anders verlopen is, maar op moment dat ze moesten plaatsnemen weet eigenlijk enkel de mol het verdere verloop. Voor de "rest" is het vooral gis- en gokwerk 😉

Torremolinos12 apr 2021, 17:18

264
astridm schreef: ↑12 apr 2021, 16:48 Een oplossing zou zijn om iets te gaan doen met ‘persoonlijk geld’ dat kan verdiend worden naast een pot. Dat is WEL in de pocket, in vergelijking met een groepspot, waarvan de winst nog veraf en hypothetisch is.

In Nederland is dat wel eens gebeurd, in het eerste of tweede seizoen. De kandidaat kon toen kiezen tussen naar huis gaan met geld of gewoon doorspelen en dan kwam het geld in de pot. Het fijne weet ik er niet meer van, maar ik geloof dat het 't geld van een proef was. Het strooien met jokers en vrijstellingen maakt WidM in ieder geval een stuk minder spannend en dat moet De Mol dus zeker niet gaan overnemen.
Bovendien maakt het strooien met pasvragen en vrijstellingen ook voor de kandidaten op den duur het spel minder leuk. Je zal als kandidaat maar op de juiste mol zitten, maar toevallig niet zijn postcode en schoenmaat weten, terwijl een andere kandidaat nog helemaal spreid, maar doorkan doordat hij/zij 5 pasvragen heeft.
Ik snap best wel dat vrijstellingen ervoor zorgen dat kandidaten ook eens ‘niet’ voor geld gaan, maar teveel manipulatie van het spel vind ik echt een domper.
5 pasvragen in het geval van Annelotte, dat is gewoon zo goed als een vrijstelling.

Wat je aanhaalt over persoonlijk geld is ook hier al eens voorgevallen. In Zuid- Afrika kon Hans persoonlijk geld winnen als hij eerder de oplossing kon vinden (dat was een café in België vinden via zijn vrouw) dan de rest van de groep. Dat is best ook een leuke manier om kandidaten een doel te geven om de groep tegen te werken, zonder dat er spelmanipulerende middelen als pasvragen gebruikt worden.

Maar ook dat neemt het probleem niet weg dat sommigen gewoon totaal niet geïnteresseerd zijn in de pot.
Nu moet ik wel zeggen dat ik nog steeds enorm geniet val De Mol en dit nog geen immens probleem is. Alleen iets waar mettertijd meer en meer op gelet zal moeten worden.

IkBenDeMol12 apr 2021, 18:28

287
Sven was wel gigantisch nerveus, zat daar op een gegeven moment gewoon te trillen.

Of het was daar heel koud. 🙂

JBB12 apr 2021, 20:14

439  Uma
happyfello schreef: ↑12 apr 2021, 14:54 ... Wat in ieder geval opvalt is dat 'als de mol op één van de bomstoelen zou zitten', deze in ieder geval niet probeert de andere bomstoel weg te stemmen want noch Sven, noch Annelotte hebben een stem gekregen buiten die van Philip....
Dit vind ik eigenlijk wel de meest belangrijke info uit deze proef. Dat betekent voor mij dat de mol niet veel heeft gedaan hier.
Want tijdens deze proef Annelotte of Sven er uit = sowieso 2500 euro minder te verdienen.
Zelfs als Annelotte of Sven zelf de mol is, zou hij/zij toch de andere willen proberen verdacht te maken (en er op stemmen) om al zeker 2500 euro weg te spelen?

Dus de tactiek van de mol was misschien gewoon om ervoor te zorgen dat, wie er ook overblijft, die 2 voor de pasvragen zouden kiezen. Daarom komt Jasmien hier voor mij een beetje verdacht uit (maar ook echt slechts een klein beetje).

Het kan ook zijn dat de mol ziet: ah die 2 zitten op de juiste stoel, dan hoef ik niet veel te doen want die zullen toch voor pasvragen gaan (zeker bij Annelotte is dat ondertussen erg duidelijk).
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 22