astridm schreef: ↑12 apr 2021, 16:48
Een oplossing zou zijn om iets te gaan doen met ‘persoonlijk geld’ dat kan verdiend worden naast een pot. Dat is WEL in de pocket, in vergelijking met een groepspot, waarvan de winst nog veraf en hypothetisch is.
In Nederland is dat wel eens gebeurd, in het eerste of tweede seizoen. De kandidaat kon toen kiezen tussen naar huis gaan met geld of gewoon doorspelen en dan kwam het geld in de pot. Het fijne weet ik er niet meer van, maar ik geloof dat het 't geld van een proef was. Het strooien met jokers en vrijstellingen maakt WidM in ieder geval een stuk minder spannend en dat moet De Mol dus zeker niet gaan overnemen.
Bovendien maakt het strooien met pasvragen en vrijstellingen ook voor de kandidaten op den duur het spel minder leuk. Je zal als kandidaat maar op de juiste mol zitten, maar toevallig niet zijn postcode en schoenmaat weten, terwijl een andere kandidaat nog helemaal spreid, maar doorkan doordat hij/zij 5 pasvragen heeft.
Ik snap best wel dat vrijstellingen ervoor zorgen dat kandidaten ook eens ‘niet’ voor geld gaan, maar teveel manipulatie van het spel vind ik echt een domper.
5 pasvragen in het geval van Annelotte, dat is gewoon zo goed als een vrijstelling.
Wat je aanhaalt over persoonlijk geld is ook hier al eens voorgevallen. In Zuid- Afrika kon Hans persoonlijk geld winnen als hij eerder de oplossing kon vinden (dat was een café in België vinden via zijn vrouw) dan de rest van de groep. Dat is best ook een leuke manier om kandidaten een doel te geven om de groep tegen te werken, zonder dat er spelmanipulerende middelen als pasvragen gebruikt worden.
Maar ook dat neemt het probleem niet weg dat sommigen gewoon totaal niet geïnteresseerd zijn in de pot.
Nu moet ik wel zeggen dat ik nog steeds enorm geniet val De Mol en dit nog geen immens probleem is. Alleen iets waar mettertijd meer en meer op gelet zal moeten worden.