Jimmy schreef: ↑28 mar 2021, 23:53
- Voor de atoombunker was een proef met 9 niet eerlijk geweest, want dan was er een minderheidsgroep van 4 waar dan 66.6% kans was om te vertrekken indien de mol in deze groep zat. Dat lijkt me ook een brug te ver.
Volgens mij is het eerder logischer dat ze onderling schuiven met opdrachten/dagen, in plaats van dat ze die bunkerproef aanpassen naar 9 spelers. Want dat zou inderdaad niet elegant en eerlijk zijn gegaan.
Even hypothetisch iets verzinnen:
Scenario A: geen afvaller in aflevering 1, dus de huidige situatie.
Ze doen de bunkerproef in aflevering 2, omdat het een goede proef is om meteen 2 afvallers te hebben.
In aflevering 3 komt er onder meer een generieke opdracht X, een soort collectieve opdracht waarbij het niet uitmaakt of er 8 of 9 deelnemers zijn, gevolgd door een normale elimenatie met één afvaller.
Scenario B : Wel een afvaller in aflevering 1.
Aflevering 2 sluiten ze af met generieke opdracht X , gevolgd door een normale elimenatie door alle 9 spelers en met één afvaller.
Ze doen die bunkerproef pas in aflevering 3, wanneer ze nog maar met 8 zijn. Dus simpelweg 2 ploegen van 4 met verder volledig dezelfde logica en spelverloop. Een kans van 1 op 4 om weg te vallen is nog altijd genoeg dreiging om die rode knop te willen gebruiken. Die acties in de bunker hadden ze gerust kunnen doen met 4: met 2 bij de telefoon en de andere 2 bij de telex. Er was geen praktische reden waarom ze daar perse met 5 hadden moeten zijn, zolang het totaal aantal spelers even is en de groep nog relatief groot is, is dit perfect doenbaar en geschikt.
Ik heb geen enkele aanwijzing dat het zo ging, het is gewoon een oplossing die een hoop miserie vermijdt
Edit: ik zie nu dat ELROND al zoiets had gepost terwijl ik mijn lange uitleg aan het typen en herstructureren was