Berichten rond De Mol 2021 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

Jimmy28 mar 2021, 23:53

197  Anke
Ik vraag me af, indien er in aflevering 1 een afvaller was, hoe men de proeven voor aflevering 2 had aangepast.

- Voor de piano/karaoke was het enige alternatief om maar 1 persoon in de volgauto te zetten voor het raden van de woorden. Want anders klopt het te winnen geldbedrag niet meer (4 pianisten + 4 karaoke).

- Voor de atoombunker was een proef met 9 niet eerlijk geweest, want dan was er een minderheidsgroep van 4 waar dan 66.6% kans was om te vertrekken indien de mol in deze groep zat. Dat lijkt me ook een brug te ver.

Heeft de productie voorzien dat er in aflevering 1 niemand ging afvallen? Moest de mol daarom een bepaalde naam vinden van de afvallende kandidaat? Dat lijkt me dan weer te veel manipulatie daar waar het spel doorgaans redelijk eerlijk door de productie wordt bedacht.

Vermoljoen28 mar 2021, 23:55

2354  Uma
De productie heeft voor alles wel een plan B, C en misschien zelfs D liggen. Het lijkt me perfect mogelijk dat het te winnen bedrag bij een bepaalde opdracht anders had kunnen zijn indien er 1 afvaller was, maar dat zijn natuurlijk enkel maar speculaties.

Elrond29 mar 2021, 00:25

84  Sven
Jimmy schreef: ↑28 mar 2021, 23:53 - Voor de atoombunker was een proef met 9 niet eerlijk geweest, want dan was er een minderheidsgroep van 4 waar dan 66.6% kans was om te vertrekken indien de mol in deze groep zat. Dat lijkt me ook een brug te ver.
Misschien zouden ze de atoombunker dan een paar dagen uitgesteld hebben, zodat er in elke auto/kamer 4 kandidaten meededen. Dus dan zou de atoombunker pas in de volgende aflevering komen

Tim Dex29 mar 2021, 00:50

24
Jimmy schreef: ↑28 mar 2021, 23:53 - Voor de atoombunker was een proef met 9 niet eerlijk geweest, want dan was er een minderheidsgroep van 4 waar dan 66.6% kans was om te vertrekken indien de mol in deze groep zat. Dat lijkt me ook een brug te ver.
Volgens mij is het eerder logischer dat ze onderling schuiven met opdrachten/dagen, in plaats van dat ze die bunkerproef aanpassen naar 9 spelers. Want dat zou inderdaad niet elegant en eerlijk zijn gegaan.

Even hypothetisch iets verzinnen:

Scenario A: geen afvaller in aflevering 1, dus de huidige situatie.

Ze doen de bunkerproef in aflevering 2, omdat het een goede proef is om meteen 2 afvallers te hebben.

In aflevering 3 komt er onder meer een generieke opdracht X, een soort collectieve opdracht waarbij het niet uitmaakt of er 8 of 9 deelnemers zijn, gevolgd door een normale elimenatie met één afvaller.

Scenario B : Wel een afvaller in aflevering 1.

Aflevering 2 sluiten ze af met generieke opdracht X , gevolgd door een normale elimenatie door alle 9 spelers en met één afvaller.

Ze doen die bunkerproef pas in aflevering 3, wanneer ze nog maar met 8 zijn. Dus simpelweg 2 ploegen van 4 met verder volledig dezelfde logica en spelverloop. Een kans van 1 op 4 om weg te vallen is nog altijd genoeg dreiging om die rode knop te willen gebruiken. Die acties in de bunker hadden ze gerust kunnen doen met 4: met 2 bij de telefoon en de andere 2 bij de telex. Er was geen praktische reden waarom ze daar perse met 5 hadden moeten zijn, zolang het totaal aantal spelers even is en de groep nog relatief groot is, is dit perfect doenbaar en geschikt.

Ik heb geen enkele aanwijzing dat het zo ging, het is gewoon een oplossing die een hoop miserie vermijdt 😀

Edit: ik zie nu dat ELROND al zoiets had gepost terwijl ik mijn lange uitleg aan het typen en herstructureren was 😛

Elrond29 mar 2021, 03:56

84  Sven
Hehe kom dat ook af en toe tegen, maar kan geen kwaad van het wat dieper te analyseren.

Vraag me nu wel af hoe precies scenario B zou verlopen, want indien er na de eerste aflevering slechts 9 mensen overbleven, dan zouden ze na deze bom-eliminatie in de derde aflevering nog maar met... 6 overblijven (terwijl ze nu, na aflevering twee, nog met acht zijn: dus na de volgende aflevering nog met 7). Dat betekent één aflevering minder in the long run? Dus toch niet zo'n evident scenario

elke.vl29 mar 2021, 06:57

14  Sven
Volgens mij was de bunkerproef dan gewoon als volgt gespeeld:
Er gaat vanavond 1 iemand naar huis.
De groep die als eerste op de rode knop duwt, is veilig van de eliminatie en dan gaat er iemand uit de andere groep naar huis.

SiMol29 mar 2021, 08:03

264
Het eerlijkste is inderdaad dat deze proef met een even aantal gespeeld werd.

Het aantal afvallers maakt op zich niet uit, 1 afvaller zou ook al voor spanning zorgen en dus zorgen dat er op de rode knop willen duwen.

Zoals al aangegeven bij de proef met de namen vinden in aflevering 1 (waaronder door mezelf), is het misschien wel mogelijk dat de mol daar de opdracht had de naam te vinden van de afvaller (of door iemand anders te laten vinden).
Zie topic over die proef voor meer speculaties daaromtrent 😋

Jimmy29 mar 2021, 08:49

197  Anke
Correctie: hier ben ik wel de mist ingegaan, want er valt natuurlijk maar 1 kandidaat af, wat de kans op 33.3% brengt.

Tim Dex29 mar 2021, 11:03

24
Elrond schreef: ↑29 mar 2021, 03:56 Vraag me nu wel af hoe precies scenario B zou verlopen, want indien er na de eerste aflevering slechts 9 mensen overbleven, dan zouden ze na deze bom-eliminatie in de derde aflevering nog maar met... 6 overblijven (terwijl ze nu, na aflevering twee, nog met acht zijn: dus na de volgende aflevering nog met 7). Dat betekent één aflevering minder in the long run? Dus toch niet zo'n evident scenario
Ik bedoelde dat er in dat scenario dan maar één afvaller is in de bunkerproef. Dus 2 ploegen van 4, met 1 afvaller in de verliezende groep. Genoeg om dezelfde spanningsopbouw te hebben. Er is geen nood aan een tweede afvaller omdat je toch al in het normale afval patroon zit.

Lowie29 mar 2021, 19:21

54  Uma
Of misschien was de mol verplicht om een naam te vinden.
Een burgemeester heeft niet altijd tijd en ook de wagens van de caraoke moeten ook gehuurd worden en die mensen van die wagens hebben ook een agenda.

chicawah.janssen29 mar 2021, 19:56

8153
Elrond schreef: ↑29 mar 2021, 00:25 Misschien zouden ze de atoombunker dan een paar dagen uitgesteld hebben, zodat er in elke auto/kamer 4 kandidaten meededen. Dus dan zou de atoombunker pas in de volgende aflevering komen
Best mogelijk, maar zouden ze dan twéé kandidaten naar huis hebben gestuurd? Dat was nog harder geweest dan het nu al was.

elke.vl schreef: ↑29 mar 2021, 06:57 Volgens mij was de bunkerproef dan gewoon als volgt gespeeld:
Er gaat vanavond 1 iemand naar huis.
De groep die als eerste op de rode knop duwt, is veilig van de eliminatie en dan gaat er iemand uit de andere groep naar huis.
Maar je zit dan nog steeds met het feit dat voor de opdracht de groep van 4 benadeeld is tegenover de groep van 5.

Lowie schreef: ↑29 mar 2021, 19:21 Of misschien was de mol verplicht om een naam te vinden.
Dat begin ik ook te denken!

kristof.allaerts29 mar 2021, 20:14

364  Uma
Misschien zouden ze dan 3 groepen van 3 personen gemaakt hebben. Met dus één afvaller uit de 6 verliezers.