Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Vermoljoen29 mar 2021, 13:24

2354  Uma
Jimmy schreef: Stuk 1 tot 3 zijn ongeveer gelijkaardig van moeilijkheid en op zich vrij eenvoudig te leren.
Stuk 4 is iets moeilijker om als beginner te beheersen.

Het lijkt me dus logisch dat Katrien het laatste stuk heeft gespeeld.
Eens, maar uiteindelijk bevat dat stukje van Katrien maar 3 maten waarvan de laatste enkel hele noten bevat (en dus 4 tellen/een hele maat moeten worden aangehouden).

Straks ga ik dit uitpluizen en zal ik proberen opmerkelijke dingen in details en duidelijke taal uitleggen 😉

chicawah.janssen29 mar 2021, 14:29

8153
@Vermoljoen Ik stel voor dat je je uitleg verduidelijkt adhv stukjes die je zelf speelt en hier plaatst. 🙂

JBB29 mar 2021, 15:30

439  Uma
Misschien is het al gezegd, maar als de mol achter de piano kroop bij deze proef dan was dit het ideale moment om geen enkele fout te spelen.

Letterlijk iedere kandidaat is naar hem/haar aan het kijken, en ziet: "oh die doet dat goed, leuk, geld verdiend". 🕵🏻‍♂️
Dat is een perfect podium (letterlijk) voor de mol om zichzelf minder verdacht te maken.

stijn.bonte29 mar 2021, 15:37

12
Ik denk dat het weer zo ga zijn dat elke aflevering de verdenking op iemand anders ga komen.
Vorige week Sven, deze week Philip...
In de Nederlandse 'Wie is De Mol' was een mol waarvan werd gezegd dat ze niks anders kon zijn dan de Mol, gezien haar oudere leeftijd en dat ze in het spel zelf niet zo goed zou zijn.
Mogelijke denkpiste heb ik ook bij Philip.
Pianotoetsen verkeerd duwen als je geen piano kent.. tja kan gebeuren denk ik dan.
Als Katrien weg is, wel de mogelijkheid om gebrieft te worden of extra op de toets te duwen.
Geld binnen halen om niet als verdacht over te komen.

SiMol29 mar 2021, 15:47

264
JBB schreef: ↑29 mar 2021, 15:30 Misschien is het al gezegd, maar als de mol achter de piano kroop bij deze proef dan was dit het ideale moment om geen enkele fout te spelen.

Letterlijk iedere kandidaat is naar hem/haar aan het kijken, en ziet: "oh die doet dat goed, leuk, geld verdiend". 🕵🏻‍♂️
Dat is een perfect podium (letterlijk) voor de mol om zichzelf minder verdacht te maken.

Is bij andere proeven ook al aangehaald geweest, bij proeven waar een kandidaat individueel (weinig) geld kan opbrengen, zal de mol af en toe ook geld opbrengen. Dit om inderdaad minder verdacht te zijn, zeker als er veel kandidaten opkijken.

Al vind ik de €1000 wel relatief hoog hier, zijn al andere mogelijke individuele opbrengsten geweest die stuk lager lagen.

Er is een apart topic over.
Zou het de theorie van de kleine individuele bedragen durven noemen 😋
Opdracht van de mol: zo weinig mogelijk geld

Cadfael29 mar 2021, 18:42

229  Uma
We zijn het erover eens dat dit de beste positie was voor de mol, maar de mol moet nog altijd op deze positie geraken. Het was evident dat Katrien en Annelotte voor klassiek gingen gaan, en daarna sprongen Philip en Kevin er ook redelijk snel op om het te doen. Misschien had de mol gewoon de kans niet om op deze positie te geraken. Daarnaast mag het ook niet te hard opvallen dat je dat dan wilt doen of het doordrukken, dus je moet u nog altijd subtiel in deze positie manoeuvreren.

Vermoljoen29 mar 2021, 19:27

2354  Uma
SPOILER
Ik beloofde met een overzicht te komen: hier ben ik!

• Ervaringen: Philip heeft geen enkele ervaring met piano of een ander instrument en Kevin enkel met Ukelele via YouTube. Katrien en Annelotte hebben wel al ervaring met piano.
  • Toonaard: do groot. Dat wil dus zeggen dat er geen voortekening aan het begin staat. Een mol of een kruis (zwarte toetsen) moet dus enkel worden gespeeld als dat voor een noot in de partituur zelf staat.
  • Passages: passage 1 en 3 zijn het gemakkelijkste, passage 2 en 4 het moeilijkst.
    Passage 1: Philip, samen met passage 3 de makkelijkste passage. De eerste 2 tellen van een maat worden iedere keer opnieuw herhaald in de laatste 2 tellen van die maat. Vrij makkelijk aan te leren en bovendien moeten er geen zwarte toetsen worden gebruikt.
    Passage 2: Kevin. Zijn passage bevatte als enige van de vier stukken mollen en kruisen (zwarte toetsen). Daarom is het niet zo heel vreemd dat hij vindt dat zijn stuk het moeilijkst was.
    Passage 3: Annelotte. Qua niveau gelijkaardig aan die van Philip.
    Passage 4: Katrien, van de 4 passages net iets moeilijker, bevat wel maar 3 maten waarvan 1 maat enkel hele noten die een hele maat moeten worden aangehouden.
Philip:
  • De valse noot op Philip’s oefenpiano is de hoge sol, die ligt een hele noot boven de hoogste noot in Philip’s passage. Er wordt 3 keer heel duidelijk in beeld gebracht hoe hij drie keer deze toets indrukt. Los van de drie keer dat het duidelijk in beeld werd gebracht, zien we Philip op beeld nog vier keer de valse noot indrukken zonder dat het werd benoemd.
  • In de montage wordt niet de hoge sol gebruikt als montage. Als ik het goed hoor, is dit eerder een hoge sol kruis. Ik vermoed dat ze dit zo hebben gedaan om de kijker duidelijker te maken dat dit vals.
  • 6:45 Katrien leert Philip de eerste 3 noten van zijn eerste maat (sol, do en mi) → Juist
  • 12:05 We krijgen te horen hoe Philip foutloos het tweede deel van de eerste maat speelt. Bij het begin van de tweede maat gaat het echter mis. Daar speelt hij de hoge sol (valse noot). Katrien verbetert deze fout en geeft aan dat hij een noot te hoog speelde. Dit werd niet duidelijk in beeld gebracht door de montage.
  • 12:30 We zien Philip weer moeite hebben met de tweede maat. Katrien corrigeert haar correct en geeft aan even een beetje trager te oefenen. Daarna drukt Philip 2 keer vrij snel achter elkaar de hoge sol in (valse noot). Katrien geeft net zoals vorige keer weer aan dat dit te hoog is. Hierna oefent Philip dit stukje nog één keer, maar lukt het nog steeds niet (zonder de hoge sol in te drukken). Hij geeft aan even te pauzeren en te drinken (12:47).
  • 12:53 Na de pauze geeft Katrien aan dat het onmogelijk is 3 uur achter elkaar te oefenen, omdat je dat niet kan volhouden. → Hier ben ik het wel mee eens. Je kan beter een aantal keer pauzeren dan aan één stuk door oefenen.
    Philip wil er wat meer vaart achter zetten, maar Katrien geeft terecht aan dat je niet te rap wil gaan of het meteen laten klinken zoals het hoort.
  • 13:10 De twist van de valse noot in combinatie met de andere opdracht wordt nu duidelijk gemaakt door de montage.
  • 15:18 Terwijl Samina doel probeert uit te beelden, drukt Philip 1 keer de hoge sol (valse noot) in. Deze wordt duidelijk in beeld gebracht door de montage.
  • 15:55 De leraar komt langs bij Philip en Samina en geeft hem de tip om zijn vingers te nummeren.
  • 16:52 Terwijl Sven ‘slapen’ probeert uit te beelden, drukt Philip 1 keer de hoge sol (valse noot) in. Deze wordt duidelijk in beeld gebracht door de montage.
  • 17:03 Philip drukt de hoge sol in zonder dat duidelijk door de montage wordt gemaakt. Even later drukt hij die toets nog eens twee keer in en wordt het wel duidelijk gemaakt door de montage. Katrien verbetert hem weer.
  • 17:29 Katrien geeft aan dat Philip altijd met ‘zijn hand begint te vliegen’. Hierna lukt het Philip wel om de passage juist te spelen en slaagt hij er zelfs in al verder te spelen tot grote verbazing van Katrien. Ook zegt ze Philip dat hij ook beter naar de toetsen kan kijken dan op gevoel te spelen.
  • Tijdens het concert maakte Philip één fout: hij speelde in zijn derde maat een hoge fa en sol tegelijkertijd, maar dit mocht enkel de hoge fa zijn. Zijn laatste 2 maten kwamen niet in beeld tijdens het oefenen, maar het gaat hier wel om dezelfde hoge sol (valse noot) die hij altijd speelde in plaats van de hoge fa in de tweede maat
Kevin
  • 16:00 Op een bepaald moment is er verwarring over een bepaalde noot in de fa-sleutel. Kevin was hier juist bezig, maar werd verkeerd gecorrigeerd door Annelotte!
  • 17:53 Katrien gaat bijna voor het einde van de repetitietijd bij Kevin kijken en verbetert de fout die ik zojuist noemde. Kevin heeft de hele tijd deze passage verkeerd ingeoefend.
  • Tijdens het concert zijn twee van de drie fouten van Kevin in de linkerhand (fa-sleutel), de hand die door Annelotte en Katrien is gecorrigeerd. Het stuk dat hij lang verkeerd heeft ingeoefend speelde hij juist. Zijn derde fout maakte hij aan het einde van zijn laatste maat.
Annelotte en Katrien
  • We krijgen van hen weinig te zien tijdens het oefenen. Wat de valse noot is op de oefenpiano's van Kevin, Annelotte en Katrien is onduidelijk. Enkel de hoge sol op de piano van Philip wordt bevestigd door Gilles, de valse noten op de andere piano's niet. De hoge sol ligt ver af van de stukken die Kevin en Annelotte moeten spelen, maar ligt bij Katrien net zoals bij Philip een hele noot boven de hoogste noot van haar passage.
  • Deze 2 dames spelen op het concert foutloos.

De focus wordt tijdens de oefenperiode vooral op Philip gelegd wat hem verdacht maakt...

DenEddie29 mar 2021, 20:08

19
Ik zie hier veel verschijnen dat Katrien niet verdacht is, maar er zijn toch enkele zaken tijdens deze opdracht die de verdenking wel naar haar kunnen schuiven.
Als Katrien, Philip verlaat maakt Philip nog heel wat fouten. Het is pas als Katrien terug is dat Philip het wel kan. Er wordt kort vermeld dat hij geleerd heeft om naar zijn handen te kijken en niet naar de partituur. Puur het stukje vanbuiten leren dus. Uiteindelijk is het als mol eenvoudig om je te ontfermen over degene met weinig pianokennis en ze er op te duiden dat ze naar hun partituur moeten kijken.
Als Katrien de mol is, kan ze hier weinig anders dan foutloos spelen, omdat ze kan piano spelen. Net zoals het vreemd is dat ze voor klassiekers zou kiezen. Zoals hier al vermeld, ideaal om de verdenking van je weg te schuiven. Terwijl je alleen oefent paar keer op de foute toets drukken. Ondertussen mollen door de andere 3 het zo moeilijk mogelijk te maken tijdens het aanleren..

chicawah.janssen29 mar 2021, 20:34

8153
Wat als... ze de mol vooraf een beetje piano hebben leren spelen? Als ze Eline leerden duiken en Pieter leerden baseballen, waarom zouden ze dan Philip (als hij de mol is) niet een beetje piano leren spelen zodat hij het er op het concert goed vanaf kon brengen? Met de opdracht lekker te klungelen bij het aanleren en flink wat op de valse noot te duwen?
Ik opper maar iets, ik beweer niet dat het effectief zo gegaan is hé.

BeaVer29 mar 2021, 20:38

1293  Uma
ik weet niet of de mol perse in deze opdracht moet zitten.
Als je piano leert spelen, ga je sowieso fouten maken, dus de kans dat er op die 'verkeerde' toets wordt geduwd is groot. Daarnaast heb je als mol geen invloed op de toonvastheid van de zangers en kun je echt niet constant op die toets gaan rammen.
De karaoke-opdracht heeft amper 1200 euro opgebracht door 4 personen, terwijl de piano-opdracht 4000 euro waard was en ze 3000 euro binnen hebben gehaald.
Daarnaast speelden er meerdere factoren mee in het slagen van de karaokeproef (toonvastzingen, uitbeelden, raden van de woorden).
Ga je echt zoveel moeite steken om te mollen als je dan zelf 1000 euro opbrengt?

Klaartje29 mar 2021, 20:40

2245  Uma
@Vermoljoen Indrukwekkende analyse! Zelf ken ik helemaal niks van muziek, ik kan geen noot lezen en bespeel geen enkel instrument (muziekinstrument hé), dus ik bewonder de manier waarop jij dit hebt geanalyseerd.👍🏻
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 14