Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Mollenjager-DT07 apr 2021, 23:33

767  Yens
Ideaal moment om deze nog eens boven te halen. 😉
Afbeelding

Ieder zijn mening natuurlijk, het kan dat je dat als een goeie reden ziet. Ik vind het in het algemeen gewoon flauw om in een spel als De Mol een voordeel dat iedereen kon verdienen door slim en goed te spelen aan te halen als argument om daarna zelf een voordeel te krijgen. Zeker in deze situatie aangezien het evengoed Philip zijn groep kon zijn wiens stoelen ontploft waren, met Philip op kop als grootste overtuigende kracht om voor de rode knop te gaan en te liegen tegen de andere groep.

Als hij niet voor de pasvragen was gegaan, hield deze redenering toch ook helemaal geen steek? Dan zou hij zogezegd zijn opdracht mogen spelen omdat hij 'meer te vertrouwen' is terwijl hij de aflevering ervoor evengoed voor het voordeel ging. Dat lijkt mij eerder net een reden dat hij wel voor de pasvragen is gegaan...

martin.janssen07 apr 2021, 23:45

178
Leuk geprobeerd van Philip met die rode knop, maar waarom zou hij recht hebben op compensatie. De enige twee die recht zouden hebben op compensatie in mijn optiek zijn Dami en Kevin. Maar ja, die zijn er niet meer.
Sterker nog, als hij all in is gegaan, zoals hij zelf zegt, dan zou hij nu wellicht een klein voordeel hebben omdat hij misschien wel op de goede mol zat.

Torremolinos08 apr 2021, 00:14

264
Eindelijk eens deze opdracht kunnen herbekijken...
Wat ik vreemd blijf vinden, is hoe Philip 180 graden gedraaid is tussen eind vorige aflevering en begin dominosteentjes.
Na de bunker, steekt hij direct een speech af, waarin hij heel eerlijk zegt dat ze net hetzelfde wilden doen (als Jasmien), maar deze aflevering lijkt het of hij het (specifiek) Jasmien opeens toch heel kwalijk neemt.
Afbeelding
Afbeelding

Ik probeer zijn verandering in gedrag te begrijpen.
Ofwel ziet hij na vorige aflevering Jasmien echt als de mol (ze is door de mand gevallen bij het wijnproeven) en vertrouwt hij haar voor geen haar meer. Maar dan is het echt niet zo slim van hem om dit zo openlijk te doen.
Ofwel neemt hij het haar niet zo kwalijk, maar gebruikt hij dit echt om zijn wil door te drijven, dus de opdracht voor het gouden steentje te mogen doen. In dat geval ben ik er bijna zeker van dat hij en Samina voor pasvragen waren gegaan. Als je hebt gekozen voor geld, ga je niet zo fel doen en eerder neutraal de boel bekijken.
Ofwel is er tussendoor iets gebeurt, waardoor die 2 (en/ of meerdere anderen in de groep) echt met elkaar in de clinch zijn gegaan.

Ik vond het sowieso een vreemde aflevering waar er wel heel veel persoonlijke wrok of ongenoegen tot uiting leek te komen. Ik kan me al bij al niet herinneren dat de groep al zo koel is geweest in alle jaren.

Kleine sidenote:
Sven lijkt in deze opdracht heel gemotiveerd. Maar misschien is het ook een leuke truc om tijdens de discussie al gewoon te beginnen met bouwen. Daardoor kun je je positioneren in het begin van het bouwsel (de 250€), waardoor je ook potentieel hebt om door een ‘constructiefout’ ervoor te zorgen dat de hele rij niet omgaat. Als je heel subtiel in het begin ergens wat blokjes verkeerd zet, dan maakt het helemaal niet uit wat de rest doet. Je hoeft ook geen blokjes om te gooien en kan sakkeren op iedereen die dat wel doet. Gouden blokjes die verdiend werden moesten ook op specifieke plaatsen gezet worden lijkt het,( zie het infoscherm) dus die vermijd je ook al. En als er pasvragen verdiend worden, ga je in min zonder zelf wat te moeten doen. Het lijkt erop dat hij zelf geld had gekozen en hij doet weinig moeite om dit zelf te gaan verdienen.

Afbeelding

Bakkieryer08 apr 2021, 01:19

183  Sven
chicawah.janssen schreef: 07 apr 2021, 14:33 "Recht op" omdat zijn stoel ontploft was bij de atoombunkerproef. Er zit zeker iets in en ik volg de redenering wel, maar waarom waren dan net Sven en Noah degenen die uit de boot vielen en niet Lennart en Annelotte?

En ja, door zijn postuur (daar hebben we dat woord weer) gedroeg hij zich bij de dominostenen als een olifant in een porseleinwinkel. En ja, daar hadden ze hem vriendelijk moeten vragen zich achteraan bij de 750 bezig te houden of zelfs gewoon niets te doen.

Maar ik blijf het toch moeilijk hebben te geloven dat Philip en Samina voor het geld gingen. Van Sven en Noah kan ik dat wel geloven. Het zou ook verklaren waarom die twee niet meer voor zichzelf opkwamen; voor een pasvraag hadden ze wellicht meer gestreden. Toch?
In sé heeft wat mij betreft niemand " recht" op een voorkeursbehandeling, en al zeker niet als het gaat over het op 1 na heikelste thema, de pasvragen. Ik zou niet weten waarom, en Jasmien heeft daar gelijk als ze zegt dat Philip maar rapper had moeten zijn bij de bunkerproef.

Philip heeft het duidelijk moeilijk met een goed geargumenteerd wederwoord tegen zijn bouwvallige redenering, zeker als het van een vrouw komt.
Dat zagen we ook al toen de discussie over het bunkertelefoontje losbarstte : Philip vond dat hij Jasmien ( terecht ) kon beschuldigen van leugens en bedrog , maar als Jasmien die beschuldiging even terecht ( " En wat hebt gij gedaan ? Gij hebt juist hetzelfde gedaan ! ") als een boemerang terugstuurt en in zijn gezicht laat ontploffen komt hij niet verder dan een onduidelijk en machteloos wegwerpgebaar en een flauw , nietszeggend maar tegelijk veelbetekenend hoofdschudden...

Die 2 leven constant op voet van oorlog in een soort van gewapende vrede. En wat is daar de reden van ???

Philip is een zeer imposante kerel die erg dominant kan overkomen ( zie bvb. hoe hij Annelotte net niet afsnauwt bij de telling tijdens de hondenwandeling. En hoe hij Dami kleineert bij de maisveldproef. ) Maar hij is tegelijk zeer intelligent, een sluwe oude vos die wel zijn haren maar niet zijn streken verliest. En hij kent hoogstwaarschijnlijk de identiteit van de Mol en is daarom zeer moeilijk uit de race te spelen. De verbetenheid waarmee Jasmien tegen hem ingaat bij de zeer flauwe argumentatie waar hij zijn gelijk mee probeert te halen zou wel eens een andere achtergrond kunnen hebben...

Als Jasmien de Mol is, is Philip haar Staatsvijand Nummer 1. Ze weet dan ook, via de crew, dat Philip all-in speelt op haar. Dus wil Jasmien van Philip af geraken, maar door het voorgaande is dat verre van simpel. Tenzij Philip in een situatie komt waar hij meerdere opdrachten moet doen zonder Jasmien te zien en dus een pak cruciale info mist. Info die hij zeer moeilijk kan vergaren want als je bij de anderen afkomt met " Zeg, weet jij wat Jasmien allemaal gedaan heeft bij opdrachten X en Y ?" dan gaan daar ongetwijfeld de alarmbellen af. En dan zou hij zichzelf wel eens kunnen opzadelen met ongewenste concurrentie...

Als die anderen dan ook nog eens een pasvraag kunnen verdienen en Philip niet, zou de stress bij Philip wel eens kunnen toeslaan en zou hij fouten kunnen gaan maken. Stress, die dan leidde tot de bitsige discussie bij de domino's.

En effectief, ik vond dat Philip er echt wel gestresseerd bij liep, op het agressieve af, zowel bij de hondjes als bij de steentjes. Misschien speelt zijn dieetstijdsindeling daar een rol in, want hij lijkt me ook al wat kilo's afgevallen te zijn.

Maar ik gok er eerder op dat de stress hem parten begint te spelen. Want eigenlijk zit hij in de zelfde rol als De Mol : Hij weet wie het is maar moet dat ten allen prijze verborgen houden en dat nog ettelijke weken lang, zonder dat hij iemand in vertrouwen kan nemen.

Reden genoeg voor een stevige portie stress zeker ???

chicawah.janssen08 apr 2021, 08:30

8153
@Bakkieryer Knappe redenering. Alleen is volgens mij Jasmien niet de mol en als Philip vol inzet op haar, zou hij wel eens snel uit het spel kunnen liggen.
Trouwens: mocht Jasmien de mol zijn, zou zij zichzelf dan bij Katrien indelen nadat ze pas samen met haar de opdracht in het park gedaan heeft?

Jansen08 apr 2021, 08:31

3423  Yens
@chicawah.janssen
Een waarheid als een koe, mijn beste 😃.

stefan.luyckx08 apr 2021, 09:05

34  Bert
chicawah.janssen schreef: 08 apr 2021, 08:30 @Bakkieryer
Trouwens: mocht Jasmien de mol zijn, zou zij zichzelf dan bij Katrien indelen nadat ze pas samen met haar de opdracht in het park gedaan heeft?
Niet dat ik denk dat Jasmien de mol is, maar is het niet net wel logisch voor de mol om dezelfde persoon terug te selecteren? Op die manier zien de anderen u niet bezig.

Dat roept wel een potentiële denkpiste op: onafhankelijk van wie de mol is, bij wie zou die wel of niet in een team willen?
M.a.w. wie zou de mol inschatten als scherpe kandidaat en vermijdt hij/zij liefst en wie denkt de mol dat hij/zij kan beïnvloeden?

* Noah: We weten al dat hij weinig vragen stelde aan Katrien. Dat maakt van hem een goede kandidaat om wél mee in team te gaan.
* Jasmien: een flapuit die heel veel praat. Handig om als mol niet te veel te moeten zeggen.
* Katrien: Observeert veel denk ik. Gevaarlijke kandidate.
* Sven: Met zijn temperament zou ik die net bij een andere kandidaat zetten; goede kans dat hij die dan gaat verdenken.
* Philip: Zit al in een tunnel. Als die tunnel niet op de mol zit, dan is hij een veilige kandidaat om mee in team te gaan.
* Samina: Idem als Katrien. Ook heel fanatiek in opdrachten, moeilijk om een opdracht te falen met haar.
* Lennart: Lijkt makkelijk beïnvloedbaar als hij een kandidaat is (ook vatbaar voor hypnose).
* Annelotte: Moeilijk in te schatten en weinig voorspelbaar.

Dus als mol zou ik wel in team gaan met Noah, Jasmien, Philip, Lennart
Niet met Katrien, Sven, Samina
Misschien met Annelotte.

De koppels:
Noah - Sven
Jasmien - Katrien
Philip - Samina
Lennart - Annelotte

Dus volgens deze denkpiste verdacht:
Sven, Katrien, Samina, Annelotte en in mindere mate Lennart.
Niet de mol (als mijn denkpiste klopt): Jasmien, Philip

(Ik denk niet dat Sven of Samina de mol zijn, dus gecombineerd met mijn eigen visie zijn dan nog Katrien, Annelotte en Lennart mogelijk als mol)

chicawah.janssen08 apr 2021, 09:37

8153
stefan.luyckx schreef: 08 apr 2021, 09:05 is het niet net wel logisch voor de mol om dezelfde persoon terug te selecteren? Op die manier zien de anderen u niet bezig.
Hangt ervan af. Als het een persoon is waarvan je weet dat die jou niet verdenkt, kan het inderdaad zeer handig zijn. Maar als het om iemand gaat die jou in het vizier heeft, vermijd je die toch beter?
Stel dat Jasmien de mol is (wat ik niet geloof), zou zij dan opnieuw Katrien kiezen? Katrien die zeer intelligent is en alles scherp observeert? Katrien die zo goed als zeker opgemerkt heeft dat je in het park weinig gedaan hebt maar doet uitschijnen dat je veel gedaan hebt?
Stel dat Katrien de mol is, zou zij dan opnieuw voor Jasmien kiezen? Jasmien is ook heel intelligent en absoluut niet te onderschatten. Best mogelijk dat Jasmien al in het snotje heeft dat Katrien de mol is. Als Katrien de mol is, dan lijkt mij de enige reden om Jasmien te kiezen de zekerheid dat Jasmien voor de pasvraag zal gaan. Maar er zijn er wel meer waarvan je zo goed als zeker kan zijn dat ze de pasvraag zullen kiezen.
Als Jasmien of Katrien de mol is, dan was de kans op het binnenrijven van de pasvraag/dominosteen heel groot, want hun proef was een makkie en natuurlijk wist de mol welke proef ze zouden moeten doen.

Wat mij bij deze opdracht te denken geeft, is de moeilijkheidsgraad van de proeven die ze moesten doen om hun keuze te "vergulden".
De proef van Jasmien en Katrien was a piece of cake. Als Katrien de mol is, weet ze dat Jasmien de pasvraag zal kiezen en dat die ook "binnen" zal zijn. Eigenlijk zou Katrien hier gewoon een pasvraag cadeau doen aan Jasmien, wat niet bepaald eerlijk is tegenover de anderen (of de mol alle kandidaten even eerlijk moet behandelen, is voer voor een andere discussie).
De proef van Philip en Samina had kans op slagen. In dat opzicht dus een "faire" proef.
De proef van Lennart en Annelotte was wel moeilijk. Ik vond het al bij al ongelooflijk dat ze het er zo goed vanaf brachten (maar waarom tekende Annelotte een "open" neusje?). Als mol kan je hier een medekandidaat kiezen die zeker voor de pasvraag gaat, want veel kans dat het mislukt. Of je bent heiliger dan de paus (of een debiel, dixit Annelotte) die voor het geld gaat, want het is toch zo goed als zeker dat dat dominosteentje niet uit de printer zal rollen.

stefan.luyckx schreef: 08 apr 2021, 09:05 * Sven: Met zijn temperament zou ik die net bij een andere kandidaat zetten; goede kans dat hij die dan gaat verdenken.
* Lennart: Lijkt makkelijk beïnvloedbaar als hij een kandidaat is (ook vatbaar voor hypnose).
Dat weet ik nog zo niet.
Sven lijkt een clown te zijn die het spel niet al te ernstig neemt, maar best mogelijk dat hij goed observeert. Hij laat de anderen discussiëren en begint steentjes te zetten, maar intussen houdt hij zijn oren wel open natuurlijk. Zij ex vindt dat hij een Witse is...
Lennart leek tot nu toe beïnvloedbaar, maar ontpopt zich in de dominodiscussie plots toch tot een onderhandelaar/spelverdeler. En of hij echt vatbaar is voor hypnose, daar heb ik mijn twijfels over. Het kwam op mij geacteerd over, een staaltje overacting zelfs.

stefan.luyckx08 apr 2021, 10:05

34  Bert
Goh zelfs al verdenkt de niet-mol de mol in dat duo, dan nog... misschien zaait het net twijfel omdat de mol dan iemand terug bij zichzelf zet die haar verdenkt. En die kandidaat bij een ander zetten gaat niets veranderen aan de verdenking, maar de andere kandidaat die nu bij de mol zit kan een reden vinden voor verdenking.

De moeilijkheidsgraad is interessant. Deze opdracht duwt me nog dieper in de Annelotte of Lennart tunnel. Dat duo had de opdracht die ik als programmamaker ook aan de mol zou geven. Het leek alsof Annelotte wist wat ze moest maken en hoe ze het bijna maar niet helemaal juist kon doen. En het leek ook of Lennart heel hard probeerde de opdracht te doen slagen tot aan de laatste stap waar hij plots niet genoeg info geeft.

Wat Sven betreft: ik heb de indruk dat "vals mollen" op hem wel kan werken. Maar dat kan een volledig foute indruk zijn natuurlijk.

Lennart leek inderdaad te acteren tijdens de hypnose. Als hij dat als kandidaat deed, dan is hij een heel subtiele "valse mol". Maar zou hij als kandidaat wel echt al het geld van die opdracht weggooien? (hij kan niet weten dat hij die 1000 euro uiteindelijk binnenhaalt door zijn gedicht niet te schrijven)

The hunter08 apr 2021, 10:26

282  Uma
De enige info in heel die proef die Lennart niet geeft is dat het staartje naar boven moet. Als je die info niet hebt, doe je dan het staartje naar boven of naar beneden?

bert.dekimpe08 apr 2021, 10:31

57
Ik dacht vorige week nog dat de groep te braaf was, maar nu zit het spel natuurlijk wel op de wagen. Al denk ik niet dat het zo persoonlijk wordt als @Bakkieryer het voorstelt. Philip, die zich graag als leider wilde opwerpen, is alle autoriteit kwijt na zijn geknoei met de hondjes en de dominostenen. Jasmien en Katrien zijn voor persoonlijk voordeel gegaan en moeten dus ook niet te hoog van de toren blazen. Misschien het moment voor Sven om wat uit de schaduw te treden? Maar dan moet hij wel zijn lach kunnen inhouden, wat afgaand op de trailer voor volgende aflevering moeilijk wordt.

happyfello08 apr 2021, 10:32

326  Uma
Naar boven uiteraard... Annelotte vraagt het ook niet en ze doet hem naar beneden. Trouwens ook een subtiele kleine fout bij de neus van de hond als ik me niet vergis... Voor in het geval dat Lennart het wel zegt ? Who knows...
Laatst gewijzigd door happyfello op 08 apr 2021, 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
  • 1
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 17