Amai wow wat een opdracht
Als gediplomeerd 737 bestuurder ben ik stiekem heel jaloers dat ik er zelf niet bij zat! Dat gezegd zijnde is het echt niet gemakkelijk om mensen zonder enige luchtvaart ervaring uit te leggen hoe je met een 737 vliegt, laat staan ze zelf de motoren te laten starten, te taxiën, op te stijgen (wat heel goed gelukt is allemaal!) en uiteraard te laten landen. Op opendeurdagen op mijn vliegschool heb ik het een paar keer gedaan
Hoewel Philip heel professioneel klonk toen hij de instructies voorlas "set flaps to 15 and slow to the 15 bug", moest ik wel glimlachen toen hij KTS letter per letter uitsprak (KTS=knots, knopen, onze snelheid. 1kt = 1.852km/h). Idem met Jasmien die tevergeefs zocht naar de VREF, wat eigenlijk de Landing Flaps referentie speed is en je in de FMC moet ingeven (En daarbij de gear, toch heel belangrijk item, vergat).
Klein weetje: mochten ze toch niet genoeg fuel gekregen hebben, hadden ze dankzij de engine fire wel verder kunnen vliegen dan zonder engine fire. Op 1 motor verbruikt de 737 minder dan met 2 motoren!
Uiteraard als kleine pagadder heb ik ook veel met papieren vliegtuigjes gespeeld en geëxperimenteerd. Sven zijn klassiek model was absoluut het perfecte model om door de hoepel te gooien, al had ik de vliegtuigjes wel eens laten testvliegen voor je ze effectief naar de hoepel gooit (mocht dat? 1 vliegtuigje 2 keer gebruiken mocht niet, maar is dat dan 2 keer naar de hoepel gooien?).
Philip zijn model is meer een langdurige zwever en dus ook een goed model om "hoog" te houden, samen met nog een paar andere.
Puur genieten was dit, constante smile op mijn gezicht! En wetende dat Gilles vroeger zelf de droom had om piloot te worden: @Gilles De Coster: als je ooit eens mee wilt vliegen in een klein vliegtuigje, laat gerust weten, ik neem je met heel veel plezier mee!