Sinds het seizoen in Griekenland zag mijn molboekje er iets anders uit. Ik heb de Mol altijd al proberen te vinden door me te focussen op wie de Mol NIET kan zijn. Deze tactiek heb ik altijd een beetje toegepast, maar ik heb er sindsdien nog meer aandacht aan besteed door met een puntensysteem te werken. Elke actie die voor mij onmols lijkt en dus meer een actie van een kandidaat verklaart, geef ik een kandidatenpunt. Na een tijdje zou dan duidelijk moeten worden wie de Mol is, want die zou ergens onderaan in de rangschikking moeten bengelen.
Tijdens seizoen 8 heeft deze theorie best goed gewerkt. Nadat Salim afviel, werd duidelijk dat Alina de Mol moest zijn. Voor het negende seizoen werd deze strategie een beetje bijgeschaafd. Waar Alina met een iets minder accurater 'model' tot en met aflevering 3 redelijk bovenaan bleef, werd na aflevering 4 duidelijk hoe ze onderaan eindigde en steeds een grotere 'achterstand' kreeg. Vorig jaar werkte ik veel accurater door met factoren te werken waardoor iedereen steeds evenveel kans maakte op kandidatenpunten, ook al zaten ze niet altijd in dezelfde opdracht. Dat heeft gewerkt, want Lennart is na aflevering 1 steeds meer naar beneden gezakt en na aflevering 4 zelfs helemaal onderaan beland. Daarom ga ik dit jaar opnieuw de Mol proberen te vinden op deze manier! Deze keer maak ik er weer een apart topic van in het algemeen-gedeelte, omdat dit eigenlijk veel verder gaat dan enkel het benoemen van wat en wie ik verdacht vind, dus er is weer een onderscheid tussen die twee.
Misschien wel handig om te weten: zowel in seizoen 8 als 9 belandde de Mol voor het eerst helemaal onderaan na aflevering 4! Het geeft nog eens extra weer dat je pas conclusies uit deze theorie kan trekken na enkele weken en niet meteen na de eerste afleveringen.
SPOILER
--> Wie is de Mol NIET seizoen 9
Voor aflevering 1 heb ik voorlopig helaas nog geen tijd gehad, maar suggesties zijn altijd al welkom! Ik ga proberen dit zo snel mogelijk te kunnen doen.