Berichten rond verborgen hints en aanwijzingen
Gebruikersavatar

Frolva25 apr 2018, 09:03

 2204
happyfello schreef:Als achterstand op pagina 104 zou staan, waarom zou dan een woord als Gent op 381 staan ? Dat kan bijna niet... Is dit uit dezelfde boek als uit De Mol ? Lijkt me té dichtbij... ach op 104 en de letter g al op 381...
Er zijn inderdaad verschillende versies van 'het Groene Boekje', maar het komt wel uit dezelfde versie.

Dat 'achterstand' pas op p. 142 (niet 104) staat, heeft ermee te maken dat er een lijvige leidraad de eigenlijke woordenlijst vooraf gaat.
In de versie van het groene boekje waarin 'achterstand' op p. 142 staat, staat 'Gent' inderdaad op 381.
Gebruikersavatar

Frolva25 apr 2018, 09:12

 2204
Cedric schreef:Twee pagina's waar ik dus benieuwd naar ben:
- Pagina 105.
- Pagina 344
Op pagina 105 is de eigenlijke woordenlijst nog niet begonnen.
Het is de leidraad en die pagina gaat over het gebruik van hoofdletters of kleine letters bij benamingen van historische en terugkerende periodes.

Afbeelding

Dit is p. 344

Afbeelding
Gebruikersavatar

Jansen25 apr 2018, 09:19

 3423  Yens
Frolva schreef:Op pagina 105 is de eigenlijke woordenlijst nog niet begonnen.
Het is de leidraad en die pagina gaat over het gebruik van hoofdletters of kleine letters bij benamingen van historische en terugkerende periodes.

Afbeelding

Dit is p. 344

Afbeelding
Volgens mij was het pagina 104 dat Pascale zei als verkeerde pagina. Dit lijkt me sowieso een verkeerde piste, omdat je moeilijk een hint kan maken op basis van een verkeerd antwoord van een kandidaat, of dit dan pagina 104 of 105 is en als som 343 of 344. Behalve natuurlijk als Pascale de mol zou zijn en die pagina met een specifieke bedoeling gezegd heeft :mrgreen: . Ik betwijfel echter dat dit naar iets zal leiden.
Gebruikersavatar

Frolva25 apr 2018, 09:22

 2204
lucu schreef:Mooie tip.

Maar bij nader inzien vind je op bladzijde 381 ook woorden die naar de andere vier kandidaten kunnen verwijzen:

- Genesis ==> Pieter
- genie en genietroepen ==> Pascale
- genetkat en genotype ==> Joke
- genezen en genezer ==> Lloyd

Hier kan je dus alle kanten mee uit...
Goed gezien.

De link naar Joke vind ik het minst duidelijk (integendeel, op p. 381 staat ook 'genereus' :mrgreen: ).

Die naar Lloyd daarentegen :mrgreen:
- generatiestudent ==> Lloyd?
Gebruikersavatar

Frolva25 apr 2018, 09:23

 2204
eveline.vanhemel schreef:Dit lijkt me sowieso een verkeerde piste, omdat je moeilijk een hint kan maken op basis van een verkeerd antwoord van een kandidaat, of dit dan pagina 104 of 105 is en als som 343 of 344. Behalve natuurlijk als Pascale de mol zou zijn en die pagina met een specifieke bedoeling gezegd heeft :mrgreen: . Ik betwijfel echter dat dit naar iets zal leiden.
Ik betwijfel het ook, maar als Cedric graag die pagina's ziet, wie ben ik dan om dat te weigeren? :mrgreen:
Gebruikersavatar

Jansen25 apr 2018, 09:34

 3423  Yens
Wat misschien wel vreemd is, maar zeker is het niet, is dat Pascale überhaupt 104 of 105 (maakt geen verschil in deze context) zegt. Ze hebben toch even in het Groene Boekje gebladerd en dan konden ze misschien toch weten dat 104 of 105 geen woorden uit de woordenlijst bevatten. Het kan misschien een tactiek van de mol zijn om er zeker voor te zorgen dat er met die proef geen geld kon verdiend worden. Maar gezegd zoals in mijn vorige post - ik vind het allemaal twijfelachtig.
Gebruikersavatar

masterveecee25 apr 2018, 10:54

 3547  Sven
Trouwens, dit is het boek:

Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar

Cedric25 apr 2018, 12:10

 2834  Uma
Oops.. Als het 104 was ipv 105, dan was mijn vraag fout uiteraard. Ik zal deze namiddag en/of morgen de aflevering herbekijken en dan zie ik nog wel.

DIe pagina 344 valt toch wel meteen op met woorden als "explosief" en "exsoldaat". Verwijst Pascale hier dan met het foute nummer expliciet naar zichzelf?
Gebruikersavatar

Jansen25 apr 2018, 12:24

 3423  Yens
Cedric schreef:Oops.. Als het 104 was ipv 105, dan was mijn vraag fout uiteraard. Ik zal deze namiddag en/of morgen de aflevering herbekijken en dan zie ik nog wel.

DIe pagina 344 valt toch wel meteen op met woorden als "explosief" en "exsoldaat". Verwijst Pascale hier dan met het foute nummer expliciet naar zichzelf?
Sorry Cedric, je hebt helemaal gelijk, het is 105... Ik dacht echt dat ik 104 gehoord had. En wat nog meer is, het is niet Pascale die dit zegt maar Baha:

Afbeelding
Gebruikersavatar

JKpowned25 apr 2018, 12:46

 259
eveline.vanhemel schreef:Sorry Cedric, je hebt helemaal gelijk, het is 105... Ik dacht echt dat ik 104 gehoord had. En wat nog meer is, het is niet Pascale die dit zegt maar Baha:

Afbeelding
Ze gaan dat wel samen beslist hebben anders zou er discussie ontstaan. Wie weet had Pascale 105 gesuggereerd en heeft Baha gevolgd en het dan ook gezegd maar kwam dat niet in de montage.
Gebruikersavatar

Jansen25 apr 2018, 13:40

 3423  Yens
Cedric schreef:DIe pagina 344 valt toch wel meteen op met woorden als "explosief" en "exsoldaat". Verwijst Pascale hier dan met het foute nummer expliciet naar zichzelf?
Laten we eens dieper ingaan op deze stelling. Explosief is vrij duidelijk: je kan het linken aan de verfbom en je kan het linken aan het beroep van Pascale: op een mijnenjager maak je mijnen (explosieven) onklaar.
Ex-soldaat is iets anders... dit kan op twee dingen duiden: ze is begonnen als "soldaat" en is momenteel opgeklommen tot de rang van majoor. Iets wat expliciet in de laatste aflevering naar voren kwam toen Pascale met haar zoon in de auto zat. Ex-soldaat kan er ook op slaan dat ze gestopt is met haar militaire carrière. Dit klinkt vreemd als je weet dat ze nog maar 45 jaar is, maar in het leger bestaan er heel andere regels. Ik ben zelf getrouwd met een "ex-soldaat" (luchtmacht) die nu 57 jaar is en al vele jaren thuis is. Verder heb ik in mijn kennissenkring een ex-commandant van de luchtmacht (ex-F16-piloot) en die is op pensioen sinds hij... 45 jaar geworden is. Even gecheckt bij mijn man hoe dat zit bij de zeemacht. Hij zei mij dat bij de zeemacht het aantal jaren op zee meetellen en dat officieren bij de zeemacht ook vroeger mogen vertrekken. Het zou dus wel eens kunnen dat Pascale heel recent op pensioen is 🙂.
Gebruikersavatar

mollig1825 apr 2018, 13:42

 229  Bert
enige waarvan ik 100% geld zou opzetten dat hij/zij de mol niet is, is nu toch wel pascal