Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten
Gebruikersavatar

Holmes29 apr 2019, 20:46

 395
Damn, je hebt gelijk Klaartje. Elisabet kon ook de 400 ipv de 500 getrokken hebben bij Joeri en zelf met de 500 gezeten hebben. En dan heeft zij gelogen ivm de 500.
Kortom : alleen Joeri heeft zeker niet gelogen.... en zo staan we geen stap verder 😂
Gebruikersavatar

Klaartje29 apr 2019, 21:24

 2245  Uma
Ik maakte me ook de bedenking: stel dat je ervan uitgaat dat Elisabet in de eerste ronde de 500 euro kaart die ze op het einde overhoudt, van Joeri heeft getrokken, dan heeft Joeri toch mooi zitten genieten van het spektakel dat Axel en Bas opvoerden over die andere 500 kaart. Want op het moment dat in de eerste ronde Axel en Bas over die 500 bezig zijn (en Axel beweert dat hij ze heeft), moet Elisabet haar eerste kaart nog trekken bij Joeri, dus zit Joeri daar nog met die 500 kaart in zijn handen te luisteren naar Axel en Bas. Dus weet Joeri ook zeker dat één van de twee liegt of bluft, want Bas en Axel kunnen niet beiden de tweede 500 euro kaart hebben.

Niet dat het ons een stap dichter brengt bij de oplossing van het raadsel.

Ik denk dat ik dan maar op mijn gevoel ga afgaan en uitgaan van jouw schema Holmes, waarin Joeri aanvankelijk de 500 eurokaart had en Elisabet die getrokken heeft in ronde 1.

Welke kaart Elisabet heeft getrokken zouden we eens aan de enige persoon kunnen vragen die dat zeker weet en dat is Joeri. Zou hij dat mogen verklappen? 🙂 Allez Joeri, kom het ons eens zeggen.
Gebruikersavatar

Jay-Lo29 apr 2019, 22:10

 1690  Sven
KevinL schreef:Afbeelding
Dit is voor mij hét beeld van De Mol tot nu toe, ook eerste keer dat het zo in beeld gebracht werd.
De overgebleven kandidaten die naar de Mol kijken.
Het ging daar over de vraag hoeveel misschien schermen er nog over waren. De mol heeft sowieso een, maar van de anderen weten we dat niet. Axel zegt daar ook: tijd om kleur te bekennen. Komen ze ervoor uit dat ze geen misschien scherm hadden?
Ik zie dit echt niet als, Bas, jij bent de mol. Maar eerder als, komaan Bas, had je nu wel of niet een misschien scherm. Misschien had hij daar eerder twijfel over gezaaid om zich verdacht te maken. Hij zegt dan ook, ja, 1 dan.
Gebruikersavatar

Cedric29 apr 2019, 22:39

 2834  Uma
Zo begreep ik het ook, Jay-Lo.. Dat Elisabet, Joeri en Axel van 1 iemand het zeker waren (De Mol, zijnde Elisabet, denk ik dan), terwijl ze niet weten of Bas nu een misschienscherm kreeg of niet. Dus ofwel 1 misschienscherm (Elisabet), ofwel 2 (Elisabet en Bas).

Maar goed, wat de anderen hier zeiden kan ook natuurlijk.. We'll see.
Gebruikersavatar

thomas.e29 apr 2019, 23:09

 91
Frolva schreef: Bas neemt als eerste de kaarten (enkel geldbedragen) die voor hem liggen (eigenlijk samen met Axel).
Afbeelding

Elisabet neemt vervolgens niet het stapeltje dat vlak voor haar ligt, maar wel dat links ervan; Joeri neemt dan het stapeltje dat voor Elisabeth ligt.
Afbeelding
Er is iets anders opvallends aan deze sequentie.

Echt een detail, maar dit beeld is zo iconisch (en zo “volledig transparant” gemaakt in de bewerking), dat het die aandacht volgens mij verdient. Elisabet neemt als derde de kaarten, na eerst Bas, en na Axel, maar haar hand bedekt wel als eerste het volledige mol-logo, voor Axel dus, en dan nog met de volle hand. Pas als het logo bedekt is, trekt ze de kaarten naar zich toe.

Ter info. Bij Axel worden het uiteindelijk alleen de vingers die het logo afdekken, en op dat moment is hij de kaarten al even aan het wegnemen, en Bas dekt het logo nooit af. Joeri ook niet, enkel een beetje met de vingers (niet dat dat er nog echt toe doet, maar om het punt te illustreren).

(Beetje uitleg: dat spel met transparantie gebeurt door de transparantie van het ene beeld in het andere te laten overgaan.)

Afbeelding
Gebruikersavatar

Klaartje29 apr 2019, 23:32

 2245  Uma
Thomas, man, jij blijft maar van die fantastische dingen opmerken. Straks ga ik toch nog geloven dat ik voor de allereerste keer in vier jaar op de juiste mol zit. En dan nog op diegene die ik vooraf zelf als mol zou gekozen hebben, indien ik het voor het zeggen had. 🙂

Elisabet de Mol, het zal toch niet waar zijn zeker! 😃
Gebruikersavatar

Jay-Lo29 apr 2019, 23:36

 1690  Sven
Ik denk het wel. Bij het eerste dagboek van de mol: iedereen zegt dat hij mij vertrouwt, dat ik de mol niet kan zijn. Blijkbaar waren de anderen toch wel verdachter, bleek uit de antwoorden bij zwarte pieten. Bas dacht dat hij wel eens de verdachtste kon zijn, ook Axel werd genoemd, nergens Elisabet.
Gebruikersavatar

Frolva30 apr 2019, 09:36

 2204
thomas.e schreef:(Beetje uitleg: dat spel met transparantie gebeurt door de transparantie van het ene beeld in het andere te laten overgaan.)

Afbeelding
Hele mooie theorie. Kan best wat zijn (en dat zeg ik niet gauw :mrgreen: )

Wat krijgen we eigenlijk te zien?
Twee beelden over elkaar:
1. de kaarten die op tafel liggen
2. de handen die de kaarten nemen (waar natuurlijk ook de kaarten op staan die op tafel liggen)
Eerst krijgen we enkel het eerste beeld te zien, nadien heel transparant de handen die de kaarten nemen; dat laatste beeld wordt hoe langer hoe minder transparant, terwijl het eerste beeld (zonder dat je dat kan zien, vermits de kaarten ook op het tweede beeld staan) steeds transparanter wordt.
Is het zo?

Is het zeker zo dat het beeld van de handen die de kaarten nemen één beeld is (dus dat de kandidaten de kaarten in de volgorde nemen waarin wij dat zien), of kan dat gemanipuleerd zijn?
Want het lijkt mij niet dat Elisabet en Joeri tegelijk de kaarten kunnen nemen zoals dat ons getoond wordt.


Kleine bedenking: het al dan niet (bijna) volledig afdekken van het mol logo hangt toch af van de manier waarop de kaarten worden genomen? Elisabeth zou de instructie kunnen gekregen hebben om haar hand op het mol-logo te leggen, maar anderen konden dat toch ook (toevallig) doen?
Uiteindelijk dekt Joeri ook een groot deel van het mol-logo af (minder dan Elisabeth en later).
Afbeelding
Gebruikersavatar

marc.roose30 apr 2019, 10:31

 193  Sven
betreft de kaarten van de spelers:
alleen de kaarten van Elisabet kennen we allemaal : V , 400 , 600 , 300
van Joeri weten we : S , 3000 , 600 , ?
gezien Elisabet overblijft met : 300 , 500 ..... heeft ze die 500 getrokken van Joeri
Dus Elisabeth : V , 400 , 600 , 300
Joeri : S , 3000 , 600 , 500
Van Axel weten we : S , 200 , 3000 , ?
Van Bas weten we : S , 200 , 400 , ?
Op het moment dat Axel de laatste kaart trekt van Bas, zie je een "conversatie" zonder woorden (ik speel ook poker 😂 )
gezicht Bas "goed zo ,ge trekt niet mijn vrijstelling ,maar de 500 ,ge kunt nu uw paar 500 afleggen"
Maar Axel legt geen paar af . Verwondering op het gezicht van Bas .... geniepig lachje op het gezicht van Axel ....
conclusie Axel : S , 200 , 3000 , 300
Bas : S , 200 , 400 , 500
Elisabet : V ,400 , 600 , 300
Joeri : S , 3000 , 600 , 500
Ik denk dat Axel gelogen heeft over de 500

Wat betreft het voorstel van Bas dat Axel zijn strafpunt zou trekken i.pl.v. het strafpunt van Joeri ,is het voor Axel interessanter dit ook te doen : .... hij hoeft niet bang te zijn van het strafpunt van Joeri , want hij moet nooit trekken van Joeri . Maar zolang Bas zijn strafpunt heeft ,en Axel heeft zijn strafpunt samen met Joeri afgelegd ,neemt Axel 2 X het risico om het strafpunt van Bas te trekken.
Axel neemt hier heel het spel de leiding .... hij valt gans de tijd Bas aan om hem in een slecht daglicht te stellen, en terzelfdertijd probeert hij het vertrouwen van de anderen te wekken door die 3000 aan Joeri te geven ... maar met die 3000 kon hij geen weg ... als op het einde blijkt dat hij de 3000 had en die niet aan Joeri had gegeven ,had hij zich uitermate verdacht gemaakt.Dit bevestigd ook mijn vermoeden dat Axel gelogen heeft over de 500.
Gebruikersavatar

Frolva30 apr 2019, 10:45

 2204
marc.roose schreef:betreft de kaarten van de spelers:
alleen de kaarten van Elisabet kennen we allemaal : V , 400 , 600 , 300
Die kaarten ken je allen als je Elisabet - op een bepaald moment - gelooft en Bas niet.
Je gelooft namelijk dat Bas de V heeft getrokken van Elisabet, terwijl dat even goed de S kan geweest zijn.
Gebruikersavatar

Klaartje30 apr 2019, 10:52

 2245  Uma
Marc, jou uitgangspunt dat we enkel de kaarten van Elisabet kennen en dat die V, 400, 600 en 300 zijn kan kloppen.

Maar volgens mij kan je de eindsituatie waarbij Axel en Elisabet blijven zitten met elk een kaart van 300 en 500 ook verkrijgen als Elisabet in het begin van het spel V, 500, 600 en 300 had. Dan heeft ze in ronde 1 de 400 getrokken bij Joeri en die in ronde 2 gepaard met de 400 van Bas.

Dat zou dan betekenen dat in ronde 1 Elisabet heeft gelogen over haar 500 euro, die ze beweerde niet te hebben toen Bas haar dat vroeg. Elisabet hoeft ook niet te zeggen of ze de 500 euro kaart al dan niet heeft, het spel dat ze speelden had als basis liegen. Dus ook Elisabet kan gelogen hebben over haar 500 euro, maar dan omgekeerd in vergelijking met wat Axel deed: Axel loog dat hij de 500 had terwijl hij ze niet had, Elisabet loog dat zij ze niet had, terwijl zij de 500 wel had. (Elisabet wou zo verhinderen dat er 500 euro kon afgelegd worden)

Vergeet ook niet dat daarvoor, in de discussie over de strafpunten, Elisabet ook keihard gelogen heeft over haar strafpunt, dat ze zogezegd had, terwijl achteraf de waarschijnlijkheid zeer groot was dat ze de V had en dat Bas die per toeval heeft getrokken in ronde 1 (hij had zelf een SP en de SP van Axel en Joeri waren toen al afgelegd, dus Bas had 1 kans op 4 om een vrijstelling te trekken).

Beide scenario's zijn volgens mij mogelijk als beginsituatie voor Elisabets kaarten: die van jou (die dezelfde is als Holmes hoger ook al aanhaalde) en die die ik hier net opschreef.

Of zie jij ergens een contradictie in mijn redenering?
Laatst gewijzigd door Klaartje op 30 apr 2019, 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar

Taupe07730 apr 2019, 11:00

 767  Yens
marc.roose schreef:betreft de kaarten van de spelers:
alleen de kaarten van Elisabet kennen we allemaal : V , 400 , 600 , 300
van Joeri weten we : S , 3000 , 600 , ?
gezien Elisabet overblijft met : 300 , 500 ..... heeft ze die 500 getrokken van Joeri
Dus Elisabeth : V , 400 , 600 , 300
Joeri : S , 3000 , 600 , 500
Van Axel weten we : S , 200 , 3000 , ?
Van Bas weten we : S , 200 , 400 , ?
Eén belangrijke opmerking .... er is duidelijk gezegd dat ze de koppels (paren) MOETEN afleggen. Dus klopt je redenering over de 500 voor Axel dan niet
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 17