@Bakkieryer Jij hebt deze opdracht al helemaal gefileerd, dat is duidelijk.
Ik ben het eens met je opmerkingen. Maar als er bvb 8 man in die gracht belanden, is de aanval toch massaler, is er meer chaos ook en wordt het juist ook moeilijker voor de echte mol (indien die bij de schutters zit in linie 3) om in al die rook en hectiek zijn tegenstander (de DP-mol) op te sporen en eventueel af te schieten.
Dat er ook twee mannen "gesneuveld" zijn, klopt natuurlijk ook. Dat was ik vergeten te vermelden.
Dat er vanuit de lucht nog een DP was te spotten naast het meisje DP nummer 2 heb ik niet opgemerkt, dus ja, waarschijnlijk is er nog iemand net van zijn ketting geraakt, die net te laat was, maar het is tv, dus je weet niet echt wanneer precies die luchtbeelden zijn geschoten.
Je opmerking in je laatste alinea over de vraag wanneer de echte mol het slotje van de DP-mol zou moeten hebben saboteren, is legitiem, omdat het lijkt op tv dat alles redelijk vlot is gegaan en dat er weinig tijd was tussen de uitleg van GDC en het begin van de proef. Maar het blijft televisie en naar hoeveel tijd alles kost, daarover hebben we als kijker meestal het raden.
Maar ik merkte in mijn bericht ook op dat "de echte mol" ook geholpen kan worden door "de productie" (dat gebeurt eigenlijk de hele tijd). De echte mol hoeft het zelf niet te doen in die beperkte tijdspanne die je aanhaalt, het kan vooraf reeds gebeurd zijn. Er hoeft maar 1 medewerker op de hoogte te zijn wat het nummer van de DP-mol is (indien die aanwezig is natuurlijk, anders heeft heel deze discussie geen enkele zin), die laat je de slotjes verdelen en die zorgt ervoor dat "het moeilijkste slotje" bij die DP-mol terechtkomt. Je ziet ook dat er op die cijfersloten aan de zijkant een stickertje met een (handgeschreven) cijfer staat. Misschien als hulpmiddel voor die ene produktiemedewerker: "Geef slotje met nummer 1 bvb aan de DP-mol."?
martin.janssen schreef: ↑25 mar 2021, 01:59
@Klaartje, ik denk niet dat je met zo'n cijferslot kan knoeien. Als je er al een andere code in zou kunnen zetten, dan zou je het slot eerst open moeten krijgen. Ik zag dat de eerste 2 het slot open hadden in ongeveer 20 minuten. Als je domweg alle codes probeert, dan heb je gemiddeld 500 pogingen nodig. Zeg dat je 2 seconden nodig hebt per poging, dan heb je gemiddeld na een kleine 17 minuten het slot open. Klopt dus aardig. Maar als je 10 kandidaten hebt dan is er een redelijke kans dat één van die 10 begint met één goed cijfer. Die hoeft dan nog maar 100 codes te proberen. Zou toch wel moeten lukken in 20 minuten? Maar het hangt natuurlijk van de codes af en de strategie. Als alle codes even waarschijnlijk zijn zou je gewoon beginnen met 000 en dat doortellen tot 999. Of omgekeerd bij 999 en terugtellen naar 0. Als de makers dan gekozen hebben voor een code ergens in het midden, bijvoorbeeld 519 dan heb je toch pakweg 500 pogingen nodig. Maar je kan natuurlijk ook aan de andere kant beginnen dus met het laagste cijfer. Dan zou je de code 5xx weer in veel minder dan 500 pogingen kunnen vinden. Dan krijg je dus toch weer dat één iemand gemiddeld maar pakweg 100 pogingen nodig zou hebben. Ik weet ook niet wat het snelste zou werken i.v.m. hoe je sneller kan wisselen tussen draaien en trekken.
Hoe dan ook, het lijkt me alleszins redelijk dat de eerste 2 het slot in 20 minuten open hebben.
@martin.janssen Klopt wat je zegt, Martin.
Zelf zou ik bij zoiets heel systematisch te werk gaan en gewoon beginnen bij 000 en zo optellen. Aftellen lijkt misschien even logisch, maar ik tel toch liever van 0 tot 999. Als het cijferslot dan een hoog getal heeft, ben je lang bezig (volgens jouw berekening en schatting toch een dikke 17 minuten in het "best case scenario". Maar ja, die mensen zitten daar niet in de meest comfortabele houding, gehurkt met niet alledaagse kledij en handschoenen. Bovendien: als je bvb tot 925 moet gaan, dan ga je zenuwachtiger worden omdat het zo lang duurt en ga je misschien twijfelen en denken: "Shit, ik heb toch nergens een fout gemaakt: niet hard genoeg aan het slotje getrokken? Een nummer gemist?" Denk ook aan het seizoen 2017, in Zuid-Afrika: toen zagen bepaalde kandidaten in de opdracht met de wilde dieren ook niet dat er een hangslot gewoon open was, terwijl sommigen (ik dacht Hans en Davey) het in hun handen gehad hadden. Stress speelt ook mee. Ik mag veronderstellen dat de DP-mol ook wel evenveel gestresseerd is als die andere negen DP's om dat slotje zo snel mogelijk te openen.