Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

stef.vermeiren12 apr 2021, 20:23

79  Uma
Best jammer dat de groep zo slapjes reageerde op deze fenomenale opdracht. Er hadden hier echt wel interessante discussies kunnen ontstaan, maar er is ongewild heel wat misgelopen hier. De twee meest kandidaatachtigen (Samina en Lennart) verraadden zichzelf, en degenen die normaal gezien voor felle discussies zorgen (Jasmien + Philip) vlogen er ook uit voor het eindspel. En in die laatste ronde was het wel duidelijk dat degene die als eerste zou opstaan met de 5 pasvragen naar huis zou gaan.

Ik had wel wat medelijden met GDC die deze opdracht toch nog wat probeerde te redden met zijn "realtime voice-over"... Al in al denk ik ook dat deze opdracht te veel open vragen heeft om er duidelijke conclusies uit te trekken: wat zat er onder die 5000-stolp? Wie stemde op wie? Hoe heeft de mol gespeeld?

Wel opmerkelijk vond ik hoeveel GDC Lennart "viseerde" tijdens zijn berichtjes, bijna alsof hij wou dat Lennart door de mand viel. Je zou je mol nooit zó viseren, toch? Hij leek eerder de aandacht ergens van af te wenden, hoogstwaarschijnlijk van de mol die ook pikant eten moest verorberen.
Ook Samina haar move om zichzelf te verraden nog voor de opdracht goed en wel begonnen was, sja, wat doe je daarmee? Als mol zou dat wel de ultieme zet zijn om jezelf compleet onverdacht te maken, zeker in een opdracht als deze waarvan je op voorhand weet dat er geen geld verdiend zal worden. Net daarom vind ik het echt een vreemd geval. Als kandidaat van De Mol zou je toch intussen beter moeten weten dan al te proeven van je eten om te zien of er al dan niet iets mis mee is, zeker als je in zo'n overduidelijk psychologische proef terechtkomt.

Ik begin nu wel stilaan zeker te worden dat we dit jaar met of een heel subtiele, verborgen mol zitten, of met een mol die zich compleet van den domme houdt. Hopelijk begint hij/zij vanaf volgende aflevering toch stilaan uit z'n schulp te kruipen, dat mag stilletjesaan wel!😉

brian.rosseels12 apr 2021, 20:38

6
Torremolinos schreef: ↑12 apr 2021, 14:16 Ik ben vlug eens gaan herbekijken hoe er gestemd werd. Of we daar de mol mee kunnen vinden betwijfel ik, maar het is leuke info. Wie gelooft wie niet, wie wil wie weg?
Voila. En ik zou als kandidaat zelf vermoeden dat de mol wel op een ontstekingsstoel is gaan zitten. Dus zou ik mijn mol zo lang mogelijk aan boord willen houden (er van uit gaande dat ikzelf en de mol op de ontstekingsstoelen zitten).
Tot wanneer ik de mol aan boord zou willen houden is maar de vraag. Net niet tot het einde?

Mollenjager-DT12 apr 2021, 20:49

767  Yens
JBB schreef: ↑12 apr 2021, 20:14 Dit vind ik eigenlijk wel de meest belangrijke info uit deze proef. Dat betekent voor mij dat de mol niet veel heeft gedaan hier.
Want tijdens deze proef Annelotte of Sven er uit = sowieso 2500 euro minder te verdienen.
Zelfs als Annelotte of Sven zelf de mol is, zou hij/zij toch de andere willen proberen verdacht te maken (en er op stemmen) om al zeker 2500 euro weg te spelen?
Het was toch niet zo dat meteen de helft van het bedrag verloren ging bij het opstaan/afvallen van 1 van de kandidaten op de bomstoelen?

The hunter schreef: ↑12 apr 2021, 14:17 @Mollenjager-DT Sven had geen mogelijkheid om nog voor de 5000 euro te gaan. Enkel Annelotte kon rechtstaan en 5000 euro pakken. Als zij besluit om te blijven zitten met de 5 pasvragen in haar hand heeft Sven nog twee opties: rechtstaan en de bom laten ontploffen met geen geld en geen pasvragen als resultaat of blijven zitten met 1 pasvraag in zijn hand.
Het is niet omdat hij zelf niet kan rechtstaan dat er geen mogelijkheid meer is om het voor te stellen toch? Als hij echt weigert met de verdeling die Annelotte voorstelt en ze dus op geen enkele manier uit hun discussie geraken, lijkt mij het nog altijd beter om dan toch nog voor het geld te gaan als het allebei kandidaten zijn. Waarom wordt er zo makkelijk vanuit gegaan dat Sven maar moet toegeven aan het voorstel van Annelotte? Hij heeft zeker evenveel macht in het spel als haar. Zoals ik eerder al aanhaalde zou ik liever hebben dat niemand pasvragen heeft ipv dat je er zelf maar 1 hebt en een medekandidaat 5.

SiMol schreef: ↑12 apr 2021, 14:18 @Mollenjager-DT
Maar uit die argumenten bleek voor mij wel dat Annelotte de pasvragen niet ging opgeven, toch zeker niet wisselen.
Dan kan Sven nog altijd voorstellen om voor het geld te gaan, als hij niet akkoord is met de verdeling van de pasvragen. Als Sven de pasvraag niet in zijn hand heeft op het moment dat de bom ontploft, is Annelotte haar pasvragen ook kwijt, dus hij heeft ook veel macht hier.

JBB12 apr 2021, 21:36

439  Uma
@Mollenjager-DT ah dan heb ik echt niet goed opgelet precies, wat was dan wel het gevolg als 1 van die 2 was weggestemd?

Torremolinos12 apr 2021, 21:41

264
Dan was er één op een bomstoel en één niet. Dan zou diegene niet op de bomstoel moeten rechtstaan. Pas dan hadden ze 5000 euro. Maar diegene op de bomstoel zou ook nog steeds de macht in handen hebben en bv eisen om de 5 pasvragen te krijgen of de boel op te blazen.

Tazz8512 apr 2021, 22:06

8
De reactie van de 5 kandidaten die niet op een bomstoel zaten, toen Sven & Annelotte buitenkwamen:
Samina not impressed 😃
Jasmien in het midden

Afbeelding

Jimmy12 apr 2021, 22:20

197  Anke
Ervan uitgaande dat de mol over alle opdrachten voldoende gebriefd is, wil dat dus zeggen dat indien de mol niet op een bomstoel is gaan zitten, er dus bewust voor heeft gekozen om wormenpuree te eten!

astridm12 apr 2021, 23:16

287
Mollenjager-DT schreef: ↑12 apr 2021, 20:53 Dan kan Sven nog altijd voorstellen om voor het geld te gaan, als hij niet akkoord is met de verdeling van de pasvragen. Als Sven de pasvraag niet in zijn hand heeft op het moment dat de bom ontploft, is Annelotte haar pasvragen ook kwijt, dus hij heeft ook veel macht hier.
Precies. Ik begreep totaal niet waarom hij zich zo als een lam naar de slachtbank liet leiden. Hij kon dreigen met opstaan of met z'n pasvraag op tafel leggen en in beide gevallen had Annelotte dan ook niets. Sven had dus eigenlijk alle macht in handen, maar deed daar dus helemaal niets mee.

Poirot12 apr 2021, 23:19

299
Stel je voor dat je in zo'n situatie zit. Je zit onder extreme tijdsdruk en je moet een beslissing maken die je zo naar huis kan sturen. Ik kan me voorstellen dat je dan niet helder kan nadenken.

jos.jansen12 apr 2021, 23:20

328  Uma
chicawah.janssen schreef: ↑11 apr 2021, 21:36 Waarom was Sven zo braaf? Ik zou mijn jetonneke op tafel gelegd hebben en snel rechtgestaan zijn.

@tim.roelants annelote kan onmogelijk de mol zijn 😉
In de positie van Sven had ik gevraagt aan Annelotte om een uur in haar molboekje te mogen lezen in ruil voor dat zij de 5 pasvragen mocht houden.

SiMol12 apr 2021, 23:58

264
Ik heb de proef eens herbekeken en voornamelijk de timing in het oog gehouden. Met de tijden erbij lijkt Sven zich toch niet zomaar neer te leggen bij de uitkomst, maar voornamelijk aan het twijfelen is of hij 1 pasvraag voldoende vindt. Hierbij een samenvatting met de tijden bij.

5:00 min - 2:50 min
Annelotte draait de schaal om en blijft even stil naar de pasvragen kijken. Sven vraagt meermaals wat de situatie is. Annelotte lijkt hier veel tijd te laten verlopen en doet uiteindelijk haar uitleg.

2:50 min
Op het moment dat Annelotte aahaalt dat de verdeling 5-1 is van pasvragen zijn er nog 2:50 min over.

2:00 min
Dan probeert Annelotte Sven te overtuigen dat zij de 5 pasvragen krijgt en Sven slechts 1. Met nog ongeveer 2 minuten, haalt Gilles aan dat ze nog voor het geld kunnen gaan. Sven is duidelijk nog aan het twijfelen maar neemt de ene pasvraag al aan van Annelotte.

2:00 min - 1:00 min
Op het moment dat Sven de pasvraag aan neemt van Annelotte, begint Gilles een uitleg dat Sven in een sterke onderhandelingspositie zit, omdat hij ermee kan dreigen op te staan en zo de bom te doen afgaan, zo kan Sven 5 pasvragen opeisen.

1:00 min
Dan probeert Annelotte Sven te overtuigen dat hij ook weet dat 1 pasvraag een verschil maakt en dat ze het gevoel heeft dat Sven goed bezig is in het spel, beter dan haar. Sven laat het bezinken en dan is er nog 1 minuut over.

10 sec
Net voor dat er nog 10 seconden over zijn zegt Annelotte dat Sven niet het type dat allebei met lege handen wil zien.

De afloop is hier wel gekend.

Sven legt zich dus niet zomaar neer bij de situatie maar overweegt zijn opties sterk tijdens de proef. Je ziet hem echt hard nadenken en twijfelen. Annelotte probeert uiteraard Sven te overtuigen dat zij haar 5 pasvragen kan behouden. Zoals ik al in vorige posts heb aangegeven, heb ik wel het gevoed dat Sven snel beseft dat hij niet in te sterkste positie zit. Dat het voor hem er vooral zal op aankomen of hij tevreden is met 1 pasvraag en Annelotte 5 of niemand pasvragen.
Er wordt tijdens de proef ook gezegd, bij het binnenbrengen van de schalen, dat de schaal van €5000 instructies bevat voor het onschadelijk maken van de bom. Dus Sven weet onmogelijk hoeveel tijd daarvoor nodig is, met de weinig tijd die er nog resteert en de bijhorende tijdsdruk, lijkt het mij dus logischer dat het geld geen optie meer voor Sven en hij dit ook beseft.

Na alles op een rijtje te zetten lijkt Sven voor zijn eigen uit gemaakt te hebben dat hij liever 1 pasvraag heeft en Annelotte 5, dan beide geen.

Poirot13 apr 2021, 00:12

299
1 pasvraag is natuurlijk ook beter dan geen, want de andere kandidaten hebben er geen. Je bent dan sowieso zeker van 1 extra goede vraag. Annelotte heeft eigenlijk een vrijstelling gekregen, want de test slechter maken dan andere kandidaten is moeilijk als je 5 pasvragen hebt. Als we ervan uitgaan dat de mol niet op een bomstoel zat moet Sven moet de test dan alleen nog beter maken dan (6 andere kandidaten - Annelotte - 1 mol) = 4 andere kandidaten. Als Sven had opgestaan waren de pasvragen ongeldig en moest hij de test beter maken dan (6 andere kandidaten - 1 mol) = 5 andere kandidaten.

Het is dus OF de test beter maken dan 4 andere kandidaten, maar dan wel met een pasvraag op zak, OF de test beter maken dan 5 andere kandidaten.

We gaan er hiervan uit dat Sven niet gaat onderhandelen met Annelotte
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 22