Jimmy schreef: ↑29 mar 2021, 21:35
Zeer goed gehoord! Ik ben er trouwens zeker van dat de hoge sol effectief op de piano verkeerd gestemd was naar een sol kruis (of een la mol) en het dus niet in de montage werd aangepast naar een valse noot. Zie ook de verborgen hint naar de tinnitustoon die even later werd weergegeven en ook exact een sol kruis / la mol was (maar dan enkele octaven hoger)
viewtopic.php?p=118903#p118903
Oeh, het was dus al opgemerkt (ik loop wat meer achter dan andere jaren, maar dat kan ik vanaf morgen weer terug gaan inhalen

)! Interessante theorie wel, maar toch twijfel ik een beetje. Op momenten wanneer de montage de hoge sol niet duidelijk laat weergeven, klinkt die volgens mij wel echt zoals die hoort te klinken. De piano lijkt me dus wel gewoon juist gestemd te zijn.
Het is juist op de momenten wanneer de montage (met behulp van het oranje vlak) de hoge sol wel duidelijk laat zien, dat ze er een extra sol kruis - of la mol inderdaad - bovenop 'plakken'. Ik denk dat dit echt puur gedaan is om de kijkers echt de indruk te geven dat het vals is, want een normale sol in een stuk dat geschreven is in do groot klinkt juist goed. Meer nog, de sol maakt deel uit van het akkoord van do groot (do - mi - sol). Alleen komt de hoge sol niet voor in de passage van Philip, terwijl de 'normale' sol die zich een octaaf lager bevindt wel regelmatig is te horen. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Dit kan de makers zeker hebben geholpen aan het bedenken van zo'n hint, dus het zou misschien wel kunnen.
Jay-Lo schreef: ↑29 mar 2021, 22:15
@Vermoljoen Bedankt voor de uiteenzetting. Ik ken niets van muzieknoten, maar is het een mogelijkheid dat de 'valse noot' niet verkeerd gestemd was, maar het aan ons gewoon zo werd voorgesteld dat die noot vals was? Alleen al om aan te tonen dat het wel degelijk die toets was. Ik stel me die vraag omdat het mij vreemd lijkt dat die piano niet goed gestemd was. Dan zouden ook de kandidaten, en dan vooral diegenen die er wel iets van kennen, meteen horen en misschien zelfs opmerken dat die toets helemaal niet klonk zoals die zou moeten klinken. Wil maar zeggen dat het voor de kandidaten niet mocht opvallen dat die toets niet juist klonk, anders zouden zij toch al snel kunnen linken aan wie de aanleiding gaf om net die te spelen.
't Is maar een bedenking, voor hetzelfde geld zit ik hier nu complete onzin uit te kramen.
Ik denk dat je hier gelijk hebt. Aan de hand van wat ik heb kunnen horen is de hoge sol wel degelijk de hoge sol zoals die hoort te klinken. De piano zelf lijkt me dus juist te zijn gestemd. De montage heeft er dus enkel een sol kruis bovenop 'geplakt'
Bedankt voor de complimenten trouwens. Opdrachten analyseren en bekijken wie zich verdacht gedraagt, is het leuke aan dit spel, maar een opdracht en de montage tot op het bot analyseren had ik nog niet eerder gedaan en voor zo'n opdracht voelde ik me wel echt even geroepen dit te doen