Berichten rond het spelverloop tijdens de verschillende opdrachten

Hugo29 mar 2021, 21:02

7
chicawah.janssen schreef: 29 mar 2021, 20:34 Wat als... ze de mol vooraf een beetje piano hebben leren spelen? Als ze Eline leerden duiken en Pieter leerden baseballen, waarom zouden ze dan Philip (als hij de mol is) niet een beetje piano leren spelen zodat hij het er op het concert goed vanaf kon brengen? Met de opdracht lekker te klungelen bij het aanleren en flink wat op de valse noot te duwen?
Ik opper maar iets, ik beweer niet dat het effectief zo gegaan is hé.
Dit is een zeer plausibele piste, hoewel de focus verdacht veel op Philip lag. Misschien zo gemonteerd om die tunnel te creëren?

bloedhond29 mar 2021, 21:02

39
Deze opdracht bevestigt voor mij dat Katrien en Philip met 100 percent zekerheid niet de mol zijn. Ok, de mol kan eens een beetje wat geld verdienen om niet op te vallen maar Katrien heeft hier echt alles gedaan om de opdracht tot een goed einde te brengen zowel bij Philip als bij Kevin door hem te corrigeren. De opdracht was dan ook nog goed gelukt met 3000 euro van de 4000 euro.
Daarnaast kon Philip makkelijk 1000 verliezen wat als kersverse pianist met zenuwen heel begrijpbaar is, maar hij deed dat heel goed.
Als de mol meer geld begint te verdienen dan de meeste kandidaten zou ik de integriteit van het programma in vraag stellen.

IkBenDeMol29 mar 2021, 21:10

287
De 'Ave Maria'-zangmelodie werd trouwens pas later geschreven door Charles Gounod die niet vernoemd wordt.

Ook krijgen we niet alle 35 maten te horen op het concert, maar ik ga er vanuit dat dit puur is om er wat vaart in te houden vanuit de montage. 😉

Jimmy29 mar 2021, 21:35

197  Anke
Vermoljoen schreef: 29 mar 2021, 19:27 In de montage wordt niet de hoge sol gebruikt als montage. Als ik het goed hoor, is dit eerder een hoge sol kruis. Ik vermoed dat ze dit zo hebben gedaan om de kijker duidelijker te maken dat dit vals.
Zeer goed gehoord! Ik ben er trouwens zeker van dat de hoge sol effectief op de piano verkeerd gestemd was naar een sol kruis (of een la mol) en het dus niet in de montage werd aangepast naar een valse noot. Zie ook de verborgen hint naar de tinnitustoon die even later werd weergegeven en ook exact een sol kruis / la mol was (maar dan enkele octaven hoger)

viewtopic.php?p=118903#p118903

Cedric29 mar 2021, 21:47

2834  Uma
chicawah.janssen schreef: 29 mar 2021, 20:34 Wat als... ze de mol vooraf een beetje piano hebben leren spelen? Als ze Eline leerden duiken en Pieter leerden baseballen, waarom zouden ze dan Philip (als hij de mol is) niet een beetje piano leren spelen zodat hij het er op het concert goed vanaf kon brengen? Met de opdracht lekker te klungelen bij het aanleren en flink wat op de valse noot te duwen?
Ik opper maar iets, ik beweer niet dat het effectief zo gegaan is hé.
Omdat ze GDC in voice-over laten zeggen dat Philip en Kevin nog geen ervaring hebben met piano spelen.
Men liegt toch nooit tegen de kijkers? Toch?

chicawah.janssen29 mar 2021, 21:59

8153
IkBenDeMol schreef: 29 mar 2021, 21:10 De 'Ave Maria'-zangmelodie werd trouwens pas later geschreven door Charles Gounod die niet vernoemd wordt.
Een leuk weetje, maar helaas doet er geen Charles, Sjarel, Karel, Carl, Karl, Charlie, Carlos, Carlo... mee. Anders was het wel een potentiële hint geweest. 🙂

Cedric schreef: 29 mar 2021, 21:47 Omdat ze GDC in voice-over laten zeggen dat Philip en Kevin nog geen ervaring hebben met piano spelen.
Men liegt toch nooit tegen de kijkers? Toch?
Vandaar dat ik het zomaar opper. Ik geloof het zelf niet.
Ze hebben Eline leren duiken en Pieter leren baseballen maar bij de proef in kwestie niet expliciet gezegd "Eline heeft geen ervaring met duiken" en "Pieter heeft geen ervaring met baseballen". Anderzijds: wat is ervaring? Ik heb in mijn leven al verschillende keren een initiatie gehad in iets of een basiscursus van iets, maar dat betekent niet dat ik ervaren ben.
Nu, eerlijk gezegd denk ik niet dat ze Philip enkele pianolessen gegeven hebben.

BeaVer29 mar 2021, 22:11

1293  Uma
@chicawah.janssen Er staat hier ook al ergens in dit topic dat er eigenlijk geen nut is om de mol te leren pianospelen, want je wilt als mol toch je stuk doen mislukken?

Jay-Lo29 mar 2021, 22:15

1690  Sven
@Vermoljoen Bedankt voor de uiteenzetting. Ik ken niets van muzieknoten, maar is het een mogelijkheid dat de 'valse noot' niet verkeerd gestemd was, maar het aan ons gewoon zo werd voorgesteld dat die noot vals was? Alleen al om aan te tonen dat het wel degelijk die toets was. Ik stel me die vraag omdat het mij vreemd lijkt dat die piano niet goed gestemd was. Dan zouden ook de kandidaten, en dan vooral diegenen die er wel iets van kennen, meteen horen en misschien zelfs opmerken dat die toets helemaal niet klonk zoals die zou moeten klinken. Wil maar zeggen dat het voor de kandidaten niet mocht opvallen dat die toets niet juist klonk, anders zouden zij toch al snel kunnen linken aan wie de aanleiding gaf om net die te spelen.
't Is maar een bedenking, voor hetzelfde geld zit ik hier nu complete onzin uit te kramen.

chicawah.janssen29 mar 2021, 23:41

8153
BeaVer schreef: 29 mar 2021, 22:11 @chicawah.janssen Er staat hier ook al ergens in dit topic dat er eigenlijk geen nut is om de mol te leren pianospelen, want je wilt als mol toch je stuk doen mislukken?
Ik zei toch dat ik het zelf eigenlijk niet geloof?

Vermoljoen30 mar 2021, 00:44

2354  Uma
Jimmy schreef: 29 mar 2021, 21:35 Zeer goed gehoord! Ik ben er trouwens zeker van dat de hoge sol effectief op de piano verkeerd gestemd was naar een sol kruis (of een la mol) en het dus niet in de montage werd aangepast naar een valse noot. Zie ook de verborgen hint naar de tinnitustoon die even later werd weergegeven en ook exact een sol kruis / la mol was (maar dan enkele octaven hoger)

viewtopic.php?p=118903#p118903
Oeh, het was dus al opgemerkt (ik loop wat meer achter dan andere jaren, maar dat kan ik vanaf morgen weer terug gaan inhalen 😀)! Interessante theorie wel, maar toch twijfel ik een beetje. Op momenten wanneer de montage de hoge sol niet duidelijk laat weergeven, klinkt die volgens mij wel echt zoals die hoort te klinken. De piano lijkt me dus wel gewoon juist gestemd te zijn.
Het is juist op de momenten wanneer de montage (met behulp van het oranje vlak) de hoge sol wel duidelijk laat zien, dat ze er een extra sol kruis - of la mol inderdaad - bovenop 'plakken'. Ik denk dat dit echt puur gedaan is om de kijkers echt de indruk te geven dat het vals is, want een normale sol in een stuk dat geschreven is in do groot klinkt juist goed. Meer nog, de sol maakt deel uit van het akkoord van do groot (do - mi - sol). Alleen komt de hoge sol niet voor in de passage van Philip, terwijl de 'normale' sol die zich een octaaf lager bevindt wel regelmatig is te horen. Snap je een beetje wat ik bedoel?
Dit kan de makers zeker hebben geholpen aan het bedenken van zo'n hint, dus het zou misschien wel kunnen.
Jay-Lo schreef: 29 mar 2021, 22:15 @Vermoljoen Bedankt voor de uiteenzetting. Ik ken niets van muzieknoten, maar is het een mogelijkheid dat de 'valse noot' niet verkeerd gestemd was, maar het aan ons gewoon zo werd voorgesteld dat die noot vals was? Alleen al om aan te tonen dat het wel degelijk die toets was. Ik stel me die vraag omdat het mij vreemd lijkt dat die piano niet goed gestemd was. Dan zouden ook de kandidaten, en dan vooral diegenen die er wel iets van kennen, meteen horen en misschien zelfs opmerken dat die toets helemaal niet klonk zoals die zou moeten klinken. Wil maar zeggen dat het voor de kandidaten niet mocht opvallen dat die toets niet juist klonk, anders zouden zij toch al snel kunnen linken aan wie de aanleiding gaf om net die te spelen.
't Is maar een bedenking, voor hetzelfde geld zit ik hier nu complete onzin uit te kramen.
Ik denk dat je hier gelijk hebt. Aan de hand van wat ik heb kunnen horen is de hoge sol wel degelijk de hoge sol zoals die hoort te klinken. De piano zelf lijkt me dus juist te zijn gestemd. De montage heeft er dus enkel een sol kruis bovenop 'geplakt' 😉

Bedankt voor de complimenten trouwens. Opdrachten analyseren en bekijken wie zich verdacht gedraagt, is het leuke aan dit spel, maar een opdracht en de montage tot op het bot analyseren had ik nog niet eerder gedaan en voor zo'n opdracht voelde ik me wel echt even geroepen dit te doen 😃

Polle de Molle30 mar 2021, 00:53

135  Bert
Als mol zijnde zou ik in deze opdracht willen zitten om invloed te hebben op de karaoke opdracht. Er werd inderdaad veel nadruk gelegd op Philip die de verkeerde toets indrukt, maar laten we niet vergeten dat Kevin als beginneling hier wss ook veel op kon drukken.

Laat staan dat er dan iemand naast jou met meer piano ervaring zegt dat je bepaalde noten moet spelen. Je bent al de hele tijd incorrect bezig aan het leren en je zit op die manier mogelijks ook meer op de geheime noot te spelen die invloed heeft op het ander team.

Persoonlijk vind ik dit toch een subtiele mollenstreek indien Annelotte de mol is.

Katrien speelt foutloos, merkt direct de fout op bij Kevin en leert Philip zijn stuk (wat leidde tot een geslaagde opdracht voor dit team). Zij is in mijn ogen totaal onverdacht. Kevin is een afvaller, dus daarvan weten dat zijn intenties echt waren.

Conclusie, Philip komt iets té verdacht over door veel in beeld te komen met de verkeerde noot, terwijl er niet teveel focus is bij Annelotte en Kevin, waar er toch een zware molstreek aan de hand is die minder in beeld kwam.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 14