Berichten rond De Mol 2022 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

astridm28 mar 2022, 12:53

287
Jansen schreef: ↑28 mar 2022, 07:32 Het voorvoegsel "kei" is volgens mij vooral jongerentaal. Volgens mij niet veel te maken met de streek waar je vandaan komt.
Ik ken alleen de Nederlandse situatie en dan is 'kei' zeker geen jongerentaal, maar wel degelijk streekgebonden. Het komt vooral voor in Brabant en Limburg. In Belgie zou het dan logischerwijs vooral in de aangrenzende provincies voor moeten komen. Dus Antwerpen en Limburg en misschien nog in het noorden van Luik. Uiteraard kunnen mensen uit andere streken het ook zeggen, ook al is het in hun regio geen gangbaar woord.

Funderbird28 mar 2022, 13:31

36
Wat ik ook heel interessant vind is dat de Mol denkt dat er veel hem/haar nu verdenken. Hoe komt de Mol daarbij? En ook dat de Mol geëmotioneerd is duidelijk… ik kreeg daardoor een beeld van Manu voor mijn ogen en die zou kunnen denken door haar “vreemd” gedrag bij de duo eliminatie dat ze zichzelf heel verdacht heeft gemaakt. Of doordat ze het woord Leon niet herkende als leeuw als Spaans kenner… ??

demollekes28 mar 2022, 13:47

10
De tekst op zich van de 2 laatste zinnen vind ik vrij bizar...
"Geef mij even"
"Dat is alleen vandaag denk ik"
Voor mij lijkt het erop dat de letters die verdwijnen eigenlijk in een andere tekst of zin moeten geschrapt worden.
Zoals in:
"Vandaag en gisteren is het geweldig gegaan"
Puzzelen maar....

Mollenjager-DT28 mar 2022, 15:52

767  Yens
Funderbird schreef: ↑28 mar 2022, 13:31 Wat ik ook heel interessant vind is dat de Mol denkt dat er veel hem/haar nu verdenken. Hoe komt de Mol daarbij? En ook dat de Mol geëmotioneerd is duidelijk… ik kreeg daardoor een beeld van Manu voor mijn ogen en die zou kunnen denken door haar “vreemd” gedrag bij de duo eliminatie dat ze zichzelf heel verdacht heeft gemaakt. Of doordat ze het woord Leon niet herkende als leeuw als Spaans kenner… ??
Dat lijkt mij uitgesloten dat het daarover zou gaan. Dit gesprek gebeurde normaal op hetzelfde moment als de interviews met de kandidaten na de eerste opdracht van de tweede aflevering. Dat is wat we kunnen afleiden uit het beeld van de kamer die eerst wordt getoond.

draakje.be28 mar 2022, 20:45

13  Anke
op het woordje "kei" zou ik me zeker niet focussen, dat zeggen ze op veel plaatsen.
Wat de letters betreffen vrees ik dat mocht het een hint bevatten deze niet in één aflevering zou zitten.

joeri.michiels28 mar 2022, 21:45

176  Sven
Als we ons eens focussen op wat er gezegd werd.
Wie zou dan de mol kunnen zijn? Mijn eerste indruk hier is een mol die nog wat twijfelt aan zichzelf en er zou iets gebeurd zijn waardoor die denkt verdacht te zijn bij veel kandidaten. Dan kom ik uit bij enkele kandidaten.

Sven: hij viel van de balk en kan denken dat dit hem extra verdacht maakt. In dat opzicht zou hij dan per ongeluk of ondoordacht gevallen zijn. Ook komt hij nogal emotieloos over. Al was hij het wel die aan het huilen was bij het vertrek van Gretel. Uit schuldbesef? Volgens mij is hij wel iemand die durft piekeren.

Manu: kan zich verdacht gemaakt hebben door haar zin te volgen bij de eliminatie. Maar volgens mij zou een mol eerder meegaand zijn. Ze is wel impulsief en lijkt me iemand die wat zou durven twijfelen.

Yens: om dezelfde reden als Manu. Hij zit er nog in terwijl ze elk hun zin deden. Of Manu heeft gelogen en is hem wel gevolgd.

Bert en Uma: ze zouden beide op één iemand hebben ingezet. Althans dat beweren ze. Als één van hen de mol is, kan hij/zij zich verdacht hebben gemaakt door er nog in te zitten.

Belangrijk is ook dat men zei dat de mol niet extra verdacht geworden is. Dus iemand die niet meteen in het vizier loopt van de kandidaten.

filiep.portugees29 mar 2022, 00:27

407  Uma
Fervente mollenjager schreef: ↑28 mar 2022, 05:34 Anke ook, hoor. Luister maar eens bij de verdeling bij de laatste opdracht van aflevering 2, waar ze zegt "keigoe". Uma is één van de enige die voorlopig als kandidaat zie, vandaar niet te veel letten op het woordje 'kei'.

Bert heeft dit volgens mij ook al gebruikt en Manu zou dit inderdaad ook zeggen en gezien ik Manu en Uma niet verdenk, kom ik voorlopig weer uit op Bert en Anke, net als in aflevering 1. 😃
Nele heeft het ook al gebruikt...
Met dat woordje gaan we er niet komen, vrees ik.
Bij het opengaan van het kistje zegt ze wel 4 keer na elkaar met haar hese stem : "da's keigoe, keigoe, keigoe..."

Afbeelding

Fervente mollenjager29 mar 2022, 00:37

130  Uma
Als er nu 1 iemand is die ik niet als mol zie, is het Nele wel. 😃
Hopelijk krijgen we nog zo'n dialectentip. 😀

lieven.desmet29 mar 2022, 10:41

9  Bert
lieven.desmet schreef: ↑29 mar 2022, 00:43 Met de letters van de verdwijnende zin “dat is alleen vandaag denk ik” kan je ook de zin “kandidate links van gelaa(g)de” maken. = Emanuelle
Kan ook zijn “link kandidaat aan de gevels” of “kandidaat links aan de gevel”.

astridm29 mar 2022, 14:20

287
DenEddie schreef: ↑29 mar 2022, 09:45 De meeste gebruiken van kei is vooral een Brabants verschijnsel (Antwerpen, Vlaams Brabant en West Limburg)
Dat heb ik in een ander topic ook al gemeld. Ik ging uit van het gebruik in Nederland, omdat ik dat weet. Daar wordt 'kei' vooral gebruikt in Brabant en Limburg, provincies die grenzen aan Antwerpen, Limburg en misschien nog een stukje Luik.

Vlaams-Brabant zou dan een uitloper van dat gebied zijn, net zoals het zuiden van het Nederlandse Gelderland ook een uitloopgebied is. Maar zoals dat gaat met woorden die lekker bekken, mensen nemen het snel over.

ex-molinator29 mar 2022, 14:25

3483  Uma
Ik heb mij altijd afgevraagd waarom Nederlanders met honden naar Gelderland gaan. Nu snap ik het 😜
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9