Berichten rond De Mol 2022 die niet thuishoren in de andere forumcategorieën

Salmolnella02 apr 2022, 12:47

19  Uma
Dit is wat mij opviel tijdens de briefing:

“En zedde content?”
Dat de productiemedewerker het op deze manier vraagt deed me meteen denken aan Bert.

“Ge zijt da waanzinnig goe aant doen.”
De manier waarop de productiemedewerker met deze zin reageert doet mij vermoeden dat de zin hiervoor op een opvallende manier uitgesproken is geweest. Wie zou “Maar dan ben ik dat keigoed aan het doen?” op een opvallende manier uitspreken? Ik denk ook hier vooral aan Bert.

chicawah.janssen02 apr 2022, 13:49

8153
@kristof.allaerts misschien werd aan de mol gevraagd om "zo proper mogelijk" te spreken omdat ze weten dat iedereen met gespitste oren luistert om een dialect te kunnen herkennen en op die manier de mol in een bepaalde regio te kunnen plaatsen.

Salmolnella schreef: ↑02 apr 2022, 12:47 Dit is wat mij opviel tijdens de briefing:

“En zedde content?”
Dat de productiemedewerker het op deze manier vraagt deed me meteen denken aan Bert.
Je gaat als productiemedewerker toch niet het dialect overnemen van de mol?

mario.vanwaeyenberge02 apr 2022, 14:38

98  Uma
filiep.portugees schreef: ↑02 apr 2022, 11:00
Het zou bijv. kunnen zijn dat we iedere week een andere stem krijgen, en dat de initialen van die sprekers een woord vormen.
Lijkt mij heel onwaarschijnlijk. De productie van De Mol houden de identiteit van De Mol goed geheim. Zelfs binnen de productie weet niet iedereen wie De Mol is. Dat bleek oa uit 'De Mol: Achter de schermen'.
Dan lijkt het me bizar dat ze dat met een BV gaan delen, laat staan meerdere BV's.
Ex-mollen...heel misschien, maar dan kan het enkel Gilles zijn die hier spreekt. Vrij jonge stem (Hugo en Marc vallen af), mannelijke stem (Alina, Eline en Elisabet vallen af), Antwerps accent (en geen Kempisch), dus Pieter en Lennart vallen af.
Ik denk dus wel dat het gewoon iemand van de eindredactie is, iemand die sowieso al de identiteit van De Mol kent. Just my two cents.

chicawah.janssen02 apr 2022, 15:20

8153
Of... elke week spreekt een andere ex-mol met de mol maar ze zien niet wie de mol is - zoals in de reeks in Griekenland waar Alina met de kandidaten sprak. Ze was vermomd en haar stem werd vervormd.
Ik opper het maar als mogelijkheid, zelf geloof ik er niet in.

filiep.portugees02 apr 2022, 15:43

407  Uma
mario.vanwaeyenberge schreef: ↑02 apr 2022, 14:38 De productie van De Mol houden de identiteit van De Mol goed geheim. Zelfs binnen de productie weet niet iedereen wie De Mol is.
Ik denk dus wel dat het gewoon iemand van de eindredactie is, iemand die sowieso al de identiteit van De Mol kent. Just my two cents.
Ahja, juist, had ik eventjes niet op gedacht.
En op voorhand de stem opgenomen zou nog kunnen, maar het klonk iets te spontaan daarvoor.

Salmolnella02 apr 2022, 15:49

19  Uma
chicawah.janssen schreef: ↑02 apr 2022, 13:51 @kristof.allaerts misschien werd aan de mol gevraagd om "zo proper mogelijk" te spreken omdat ze weten dat iedereen met gespitste oren luistert om een dialect te kunnen herkennen en op die manier de mol in een bepaalde regio te kunnen plaatsen.

Je gaat als productiemedewerker toch niet het dialect overnemen van de mol?
Ja, kans is klein. Maar als productiemedewerker ga je toch ook niet Antwerps klappen tegen bv. een West-Vlaming?

Dus op basis van het voorvoegsel 'kei' (zie post van DenEddie) en het Antwerps van de productie kunnen we Uma (Kortrijk) en Manu (Genk) al denk ik schrappen als mogelijke mol.
DenEddie schreef: ↑29 mar 2022, 09:45 Even verder gaan op het voorvoegsel "kei".
Als ik de dialectenkaart van UGent erbij haal dan sluit ik toch West en delen van Oost Vlaanderen uit:

https://www.dialectloket.be/beeld/taalk ... er-lekker/

De meeste gebruiken van kei is vooral een Brabants verschijnsel (Antwerpen, Vlaams Brabant en West Limburg)

lieven.desmet02 apr 2022, 16:56

9  Bert
kristof.allaerts schreef: ↑02 apr 2022, 11:53 Dat is gewoon iemand van de crew.

….dat er toch enkele woorden verkeerd "vertaald" zijn.

Geef mij even.
Dat is alleen vandaag denk ik. -> onverstaanbaar.
Wat de mol zegt, onverstaanbaar, is iets met dezelfde letters als « Dat is alleen vandaag denk ik. » Die zin slaat nergens op. Wat zou er dan alleen vandaag zijn?

Paraceta02 apr 2022, 17:09

717  Sven
Of dat niemand de Mol verdenkt? Dat was alleszins mijn eerste gedachte toen ik het dagboek hoorde.

Jay-Lo02 apr 2022, 19:34

1690  Sven
filiep.portugees schreef: ↑02 apr 2022, 10:40 Ik heb het eens geknipt, zodat het enkel de stem van de interviewer is die je hoort.
Dat maakt het gemakkelijker om de stem te raden (ik hoop dat het effectief een bekende stem is, en ik niet gewoon een déjà vu effect krijg bij een gewone stem die niet bekend is).
Die "maar da's nie waar", komt mij bekend voor.
https://vocaroo.com/17oTaCIjw8FL
"En? Zedde content?" lijkt me zoals Gilles De Coster het zou zeggen. De tweede zin: "Ma das ni waar" heeft een huig r, zoals Gilles Van Bouwel, het is alleszins niet GDC.
Het is natuurlijk zo dat er maar heel weinig mensen op de hoogte zijn van wie de mol is, dus de ex mollen of kandidaten is daardoor wel uitgesloten. Ik hou het voorlopig op een productiemedewerker die van regio Antwerpen of misschien Vlaams Brabant is.

Mocht de mol vermomd zijn en de stem vervormd, hoe kan de interviewer dan weten of de mol het waanzinnig goed doet, of dat deze niet veel verdacht wordt? Ik denk niet dat het zoiets is.
Al dat vertaalde met kei- is ook zoiets. Zou iemand dat van zichzelf zeggen "Maar dan ben ik dat keigoed aan het doen" als je eerst je twijfel hebt uitgesproken over dat je veel verdacht wordt. Ik zou in dat geval toch niet helemaal gerust zijn en iets zeggen als: "Dus ik ben dat wel goed aan het doen?". Het zal natuurlijk wel zijn dat er een heel gesprek wordt gevoerd en dat nadat de interviewer de mol heeft gerustgesteld, de mol dan eindigt met "Ma dan ben ik dat keigoed aan 't doen", al lachend.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 9